Υπόγειες διαδρομές

dimart 28 Αυγ 2017

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ έφυγε απ’ τη ζωή η Σωτηρία Μπέλλου (22.8.1921-27.8.1997)

Σωτηρία Μπέλλου – Η πορεία της στο «Έντεχνο»

—του Θανάση Γιώγλου—

«Θα σας πω την ιστορία/ πως στο λαϊκό τραγούδι/ η μεγάλη μας κυρία/ είν’ η Μπέλλου η Σωτηρία…» Έτσι κλείνει ο τελευταίος προσωπικός δίσκος της Σωτηρίας Μπέλλου Η Ρεμπέτισσά Μας που κυκλοφορεί το 1990 με επανεκτελέσεις ρεμπέτικων αλλά και πέντε ανέκδοτα τραγούδια του Μαρίνου Γαβριήλ (Μαρινάκη), μεταξύ των οποίων και το προανεφερθέν, στο οποίο τη «μεγάλη μας κυρία» σιγοντάρει ο Νίκος Δημητράτος. Ο δίσκος σηματοδοτεί ουσιαστικά το τέλος μιας δεύτερης μεγάλης πορείας, που ξεκινά το 1966, με την προτροπή του Αλέκου Πατσιφά και το δίσκο Τα Ρεμπέτικα της Σωτηρίας Μπέλλου και συνεχίζεται με 11 ακόμη μεγάλους δίσκους με επανεκτελέσεις ρεμπέτικων και παλιών λαϊκών τραγουδιών. Παράλληλα, από το 1973 η Μπέλλου ξεκινά μια σειρά συνεργασιών με δημιουργούς που ανήκουν στον έντεχνο, όπως επικράτησε να λέγεται, χώρο. Η αρχή γίνεται με το δίσκο Δεν Περισσεύει Υπομονή των Αργύρη Κουνάδη και Βαγγέλη Γκούφα, στον οποίο συμμετέχουν επίσης η Ελένη Βιτάλη και ο Σταύρος Πασπαράκης. Εκεί τραγουδά «Έλα φίλε», «Της αγάπης», «Ψυχομάνα μάνα μου» και το ομώνυμο τραγούδι του δίσκου. Από τον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Γιώργο Τσάμπρα μαθαίνουμε πως «Αυτό που αναφέρει χαρακτηριστικά ο συνθέτης για την πορεία του δίσκου στα δημόσια μέσα ενημέρωσης τότε- βρισκόμαστε στην τελευταία περίοδο της χούντας- είναι ότι, παρ’όλες τις στιχουργικές αιχμές του, η απαγόρευση της μετάδοσης ήρθε “λόγω Μπέλλου”».

Δε συμβαίνει όμως το ίδιο το 1975, όταν συμμετέχει σ’ ένα δίσκο που στο πέρασμα των χρόνων ξεπερνά τις 200.000 πωλήσεις. Δεν ξέρω βέβαια πόση σημασία μπορεί να έχουν οι πωλήσεις, όταν μέσα στο δίσκο Δέκα χρόνια κομμάτια του Διονύση Σαββόπουλου, βρίσκεται μια «φωτογραφία με τη Μπέλλου», όπως λέει ο ίδιος. Το εμβληματικό «Ζεϊμπέκικο» ή «Μ’ αεροπλάνα και βαπόρια», όπως είναι γνωστότερο, ένα τραγούδι που τρία χρόνια πριν έχει ηχογραφήσει ο Σαββόπουλος στο Βρώμικο Ψωμί. Περιχαρής ο δημιουργός που έχει καταφέρει, όπως αναφέρει, να γράψει επιτέλους ένα λαϊκό τραγούδι, ακούει την Μπέλλου να λέει βγαίνοντας από το στούντιο «Αχ Διονύση, μ’ έκανες και τραγούδησα ποπ!!!». Αδιάψευστος μάρτυρας η καταγραφή της ηχογράφησης στο τηλεοπτικό ντοκιμαντέρ του Λάκη Παπαστάθη Χαίρω Πολύ… Σαββόπουλος. Στις 19 Σεπτεμβρίου 1983 οι δυο τους ξανατραγουδούν το «Ζεϊμπέκικο» στη συναυλία του Σαββόπουλου στο κατάμεστο Ολυμπιακό Στάδιο.

Διαβάστε την συνέχεια στο dimartblog.com