Τζιμ Μόρισον: «Κατά τον δαίμονα εαυτού»

10 Δεκ 2018

Πριν από 75 χρόνια, στις 8 Δεκεμβρίου γεννήθηκε στη Φλόριντα των ΗΠΑ ένας από τους πιο χαρισματικούς τραγουδιστές-τραγουδοποιούς στην ιστορία της ροκ, ο Τζιμ Μόρισον. Είκοσι επτά χρόνια αργότερα, τον Ιούλιο του 1971 πέθανε.
Τα τραγούδια «Light My Fire», «Break On Through» και «The End» θα μπορούσαν να περιγράφουν την πορεία της ζωής του με αυτή τη σειρά, αν είχαν χρονολογική απόσταση, αλλά δεν είχαν. Και τα τρία περιλαμβάνονται στο ντεμπούτο άλμπουμ του 1967 της μπάντας «The Doors», που πιθανότατα δεν θα είχε δημιουργηθεί ποτέ χωρίς τον Τζιμ Μόρισον.


Πολύ αργότερα από αυτό το ντεμπούτο, το «Riders On the Storm» (1971) ήταν το τελευταίο κομμάτι που ηχογράφησε το συγκρότημα, καθώς λίγες μέρες μετά την κυκλοφορία του ως σινγκλ, ακολούθησε ο μυστηριώδης θάνατος του Μόρισον.
Θεωρείται ένας από τους πιο χαρισματικούς ερμηνευτές στην ιστορία της ροκ μουσικής. Έγραψε επίσης αρκετά βιβλία ποίησης, ένα μικρό ντοκιμαντέρ και δύο βίντεο κλιπ («The Unknown Soldier» και «People are Strange»). Ο θάνατός του σε ηλικία 27 ετών στο Παρίσι κατέπληξε τους θαυμαστές του. Οι περιστάσεις κάτω από τις οποίες πέθανε και ο μυστικός ενταφιασμός του έγιναν αφορμή για ατελείωτες φήμες και παίζουν σημαντικό ρόλο στο μυστήριο που εξακολουθεί να τον περιβάλλει.
Στην εφηβεία του, ο Μόρισον ανακάλυψε τα γραπτά του Φρίντριχ Νίτσε. Οι «σκοτεινοί» ποιητές του 18ου και του 19ου αιώνα του κίνησαν το ενδιαφέρον, και ιδιαίτερα ο Βρετανός ποιητής Γουίλιαμ Μπλέικ, καθώς και οι Γάλλοιποιητές Κάρολος Μποντλέρ και Αρθούρος Ρεμπώ. Οι συγγραφείς της γενιάς Μπητ, όπως ο Τζακ Κέρουακ, επηρέασαν τόσο τις απόψεις και τον τρόπο έκφρασης του Μόρισον, που κατέληξε να θέλει να βιώσει όσα αναφέρονται στο βιβλίο του Κέρουακ On The Road. Ομοίως, βρήκε ενδιαφέροντα τα γραπτά του Γάλλου συγγραφέα Σελίν. Το βιβλίο του Voyage au Bout de la Nuit (Ταξίδι στο Τέλος της Νύχτας) και το βιβλίο του Μπλέικ Οι Μαντείες της Αθωότητας ήταν οι βασικές επιρροές για ένα από τα πρώτα τραγούδια του Μόρισον, «End of the Night.» Τελικά, ο Μόρισον γνώρισε και έγινε φίλος με τον Michael McClure, έναν γνωστό ποιητή μπίτνικ. Ο McClure λάτρεψε τους στίχους του Μόρισον, αλλά τον εντυπωσίασαν περισσότερο τα ποιήματά του, και έτσι τον συμβούλεψε να συνεχίσει να εξασκεί το ταλέντο του.
Ο Μόρισον άρχισε να γράφει στην εφηβεία του. Στο κολέγιο, άρχισε να ενδιαφέρεται πολύ για το θέατρο και την κινηματογραφία.
Παρότι ο Μόρισον ήταν πολύ γνωστός τραγουδιστής και στιχουργός, συνάντησε δυσκολίες όταν έψαχνε εκδότη για την ποίησή του. Εξέδωσε μόνος του δυο λεπτούς τόμους το 1969, τους «Κυρίους» και «Τα νέα πλάσματα». Και τα δυο έργα ήταν αφιερωμένα στην Πάμελα Σούζαν (Κούρσον). Αυτά ήταν τα μόνα γραπτά του που εκδόθηκαν κατά τη διάρκεια της ζωής του.

morrison_grave-1

Ο τάφος του με την επιγραφή στα ελληνικά «Κατά τον δαίμονα εαυτού» στο Κοιμητήριο του Περ-Λασαίζ στο Παρίσι έγινε τόπος προσκυνήματος.
«Δαίμων εαυτού» τους αρχαίους έλληνες ήταν η θεότητα-προστάτης που ζούσε μέσα σε κάθε άνθρωπο από τη γέννηση έως το θάνατό του, κάτι σαν το σημερινό «Φύλακας-άγγελος». «Πράττω κατά τον δαίμονα εαυτού» ουσιαστικά σημαίνει «πράττω σύμφωνα με αυτό που η συνείδησή μου θεωρεί σωστό».
Σύμφωνα με την Wikipedia, την αρχαιοελληνική φράση πάνω στην τελευταία ταφόπλακα (οι προηγούμενες είχαν κλαπεί από τους φανατικούς του Μόρισον) ζήτησε να γραφτεί ο πατέρας του τραγουδιστή, στις αρχές του 1990, δηλώνοντας ότι ο Μόρισον έζησε τη ζωή του σύμφωνα με ό,τι υπαγόρευε η συνείδησή του, ο «δαίμων εαυτού».
Ο Μόρισον πέθανε στις 3 Ιουλίου του 1971, σε ηλικία 27 ετών. Η αιτία ήταν καρδιακή ανακοπή. Βρέθηκε νεκρός στη μπανιέρα του, στο διαμέρισμά του στο Παρίσι, από την σύντροφό του, Πάμελα Κούρσον. Λόγω του ότι στο σώμα του δεν βρέθηκαν τραυματισμοί που να υποδεικνύουν είτε αυτοτραυματισμό/αυτοκτονία είτε εγκληματική ενέργεια, δεν πραγματοποιήθηκε αυτοψία από τον ιατροδικαστή. Ωστόσο, το ότι οι φανατικοί θαυμαστές του δεν είδαν το σώμα του και η απουσία αυτοψίας έδωσε λαβή για πολλές εικασίες σχετικά με την αιτία θανάτου.
Μετά τον θάνατο του Τζιμ Μόρισον το συγκρότημα συνέχισε για δύο χρόνια τις εμφανίσεις με τον κιμπορντίστα και πιανίστα, συνιδρυτή των Doors, Ρέι Μάνζαρεκ και τον κιθαρίστα Ρόμπι Κρίγκερ στα φωνητικά. Τελικά διαλύθηκαν το 1973 με αποτυχημένες προσπάθειες επανένωσης κατά διαστήματα.

πληροφορίες ΑΠΕ-ΜΠΕ/wikipedia