«Τολμηρή ατζέντα» και «υποχωρήσεις»

Παναγιώτης Ιωακειμίδης 23 Ιουλ 2023

Η αναφορά του πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη (σε πρόσφατη συνέντευξή του-Σκάι) ότι «ο μεγάλος στόχος είναι να επιλύσουμε τον πυρήνα της διαφοράς» με την Τουρκία έστω κι αν «συνεπάγεται κάποιες υποχωρήσεις από κάποιες θέσεις» και ότι στη διαδικασία αυτή «θα έχει μείζονα ρόλο να παίξει η Βουλή και τα κόμματα» σημαίνει  ότι όντως έχει επιλεγεί μια «μεγάλη τολμηρή ατζέντα» για την υπέρβαση  της Ελληνοτουρκικής αντιπαράθεσης. Όχι απλά η  στενή  προσέγγιση  του ενός θέματος.  Ανοίγει επομένως μια κρίσιμη προοπτική που θα δοκιμάσει τις αντοχές και ωριμότητα  του πολιτικού συστήματος και των πολιτικών δυνάμεων. Η ατζέντα αυτή-με επίκεντρο τα βαριά θέματα των ελληνοτουρκικών( θαλάσσιες ζώνες)-  θα οδηγήσει, ως φαίνεται,  στην  παραπομπή του ζητήματος της οριοθέτησης της υφαλοκρηπίδας και Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) σε  Αιγαίο και  Αν. Μεσόγειο στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης (ΔΔΧ) για επίλυση. 

          Για να πάμε ωστόσο  στη Χάγη θα πρέπει να προηγηθεί η  διευθέτηση  του εύρους των χωρικών υδάτων και η διαπραγμάτευση του  συνυποσχετικού(η Τουρκία δεν έχει ως γνωστόν αναγνωρίσει τη δικαιοδοσία του ΔΔΧ). Σύμφωνα με τη νομολογία του ΔΔΧ (ειδικότερα υπόθεση Qatar – Bahrain 2001) «μετά την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας είτε με συμφωνία είτε με δικαστική απόφαση δεν επιτρέπεται η επέκταση της αιγιαλίτιδας ζώνης». Και  είναι  βέβαιο  ότι η Ελλάδα δεν θα προχωρήσει σε επέκταση  στα (έως) 12 ν.μ.με μονομερή νομική πράξη.Επομένως το ζήτημα του εύρους των χωρικών υδάτων( και εναέριου χώρου αναποφεύκτως)  θα τεθεί αναποφεύκτωςπριν ή πέριξ  των διαπραγματεύσεων που οδηγούν  στην υπογραφή του συνυποσχετικού ή οποιασδήποτε άλλης συμφωνίας. Αυτό  το θέμα είναι ο πυρήνας της διαφοράς μας με την Τουρκία ( θέμα που ως γνωστόν το  αφαιρέσαμε και από τη δικαιοδοσία του ΔΔΧ το 2015) πάνω στο οποίο-εάν δεν σκαλώσει-  η Ελληνική πλευρά θα πρέπει πρωτίστως  να κάνει ορισμένες υποχωρήσεις από την αρχική της θέση για καθολική επέκταση σε 12 ν.μ. σ’ όλο το Αιγαίο(δυνητική κυριαρχία). Ενώ για υφαλοκρηπίδα/ΑΟΖ θα δεχθεί ό,τι αποφασίσει τελικά  το ΔΔΧ στη βάση και  του συνυποσχετικού  για τα νησιά και την επήρεια τους.Η αφετηριακή μας θέση για πλήρη επήρεια και  για όλα τα νησιά (π.χ.Καστελλόριζο)  μάλλον δεν θα δικαιωθεί. (Θέμα (συν)εκμετάλλευσηςυδρογοναθράκων στο Αιγαίο δε τίθεται. Πέθανε με τη κλιματική κρίση). Καθολική επέκταση σε 12 ν.μ. θα σήμαινε ότι το Αιγαίο μετατρέπεται σε «Ελληνική λίμνη». Ο  έλεγχος της Ελλάδας επεκτείνεται από 43% στο 73% περίπου, της Τουρκίας από το 7,5% στο 8,5%, ενώ τα διεθνή ύδατα συρρικνούνται από το 49% στο 19%. Όθεν πρόβλημα και  για τη διεθνή ναυσιπλοΐα. Την ιδέα του Αιγαίου ως Ελληνικής λίμνης είχαν απορρίψει πολιτικοί ηγέτες όπως ο Κ. Καραμανλής (πρεσβύτερος) και μάλιστα ενώπιον του Μπ. Ετσεβίτ το 1978. Επομένως θα πάμε, αν πάμε,  σε διαφοροποιημένη επέκταση χωρικών υδάτων/εναέριου χώρου (όπως είχε προκαταρκτικά συμφωνηθεί και το 2004) ή σε ακραία περίπτωση σε καμιά επέκταση. Υπάρχουν και άλλα ζητήματα βέβαια (τουρκολιβυκό μνημόνιο, συντεταγμένες Τουρκίας 28ος μεσημβρινός, κ.λπ.)   Όθεν η ευθύνη  των  πολιτικών  δυνάμεων. Βέβαια στην διαπραγμάτευση του συνυποσχετικού η Τουρκία μπορεί να θέσει αλλότρια/παρεμπίπτοντα  ζητήματα κυριαρχίας ( που η ελληνική πλευρά βεβαίως  δεν θα δεχθεί)  αν και  στην εξέταση  της οριοθέτησης υφαλοκρηπίδας/ ΑΟΖ το ΔΔΧ δεν αποκλείεται να θέσει ερωτηματικά πιστοποίησης κυριαρχίας, κ.λπ.

Ωστόσο διαπραγμάτευση χωρίς κάποιες υποχωρήσεις/συμβιβασμούς  εκατέρωθεν δεν νοείται. Και καλό είναι αυτό να λέγεται. «Εκπαιδεύεται» η κοινή γνώμη.   Όχι βεβαίως πάνω σε θέματα  κυριαρχίας. Αλλά μια χώρα  που δεν μπορεί να κάνει τους μικρούς συμβιβασμούς αναγκάζεται κάποια στιγμή να κάνει τους  πολύ πιο μεγάλους και επώδυνους ( Ζ. Ντελόρ). Και η Ελλάδα ως χώρα μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενός συστήματος δηλαδή καθημερινής διαπραγμάτευσης,   οφείλει να γνωρίζει τη σημασία των μικρών, χρονικά εύστοχων και αναγκαίων υποχωρήσεων/συμβιβασμών για την επίτευξη ενός καλού αποτελέσματος. Οι αδιαλλαξίες και μαξιμαλισμοί έχουν στοιχίσει  άσχημα στην ελληνική ιστορία. Βέβαια ποιές συγκεκριμένες υποχωρήσεις/συμβιβασμοί θα γίνουν σε μια διαπραγμάτευση δεν μπορεί (και δεν πρέπει)  να ορισθεί εκ των προτέρων. Αυτές  προκύπτουν στην διαπραγματευτική διαδικασία και  λογική του δούναι –λαβείν. Δεν προαναγγέλλονται. Αλλά κάθε διαπραγματευτής/decision-maker θα πρέπει πάντοτε να έχει στο φάκελό του μια δεύτερη θέση (fallbackposition).

Και κάπου στο βάθος βρίσκεται και η ΕΕ.

Καιυπόψη :there is atidein the affairs of men….

Πηγή: www.tanea.gr