Tο υπουργείο οικονομικών αποφάσισε να απαξιώσει την ΕΑΒ;

Γιώργος Τσιτσιλιάνος 05 Μαϊ 2020

 Αιφνιδιαστήκαμε  με  την απόφαση του υπουργού  της Οικονομίας Χρήστου  Σταϊκούρα να περικόψει κάποιες παροχές των εργαζομένων στην μοναδική Αεροπορική Βιομηχανία της χώρας  την ΕΑΒ .

Συγκεκριμένα έκοψε :

 * Το επίδομα επικινδύνου και ανθυγιεινής  εργασίας που ανέρχεται στο ύψος των 150 ευρώ περίπου το μήνα .

 * Δύο ασφαλιστικά συμβόλαια της Εθνικής και της interamerican που αφορούσαν την περίπτωση ατυχήματος/ θανάτου  και κάποιου ελάχιστου ποσού  συνταξιοδότησης  .

* Την  επιδότηση της  τροφής .

* Τον τρόπο μεταφοράς  του προσωπικού με τα λεωφορεία της εταιρίας .

* Δύο διατακτικές των 200 περίπου ευρώ τον χρόνο για την αγορά τροφίμων της οικογένειας .

 

Όλα αυτά ανέρχονται περίπου σε 250 ευρώ τον μήνα , ποσό που δεν είναι εύκολο να χωνευτεί  από τους εργαζόμενους ότι θα χαθεί ,   σε περίοδο  μάλιστα της γενικότερης  οικονομικής ανομβρίας που επικρατεί στην χώρα μας .

Το γεγονός αυτό έχει ως αποτέλεσμα  την απογοήτευση των εργαζομένων για την άδικη μεταχείριση . Μέσα σ αυτό το κλίμα είναι λογικό αυτοί να έχουν χάσει την διάθεσή τους για παραγωγική εργασία ,  που είναι αναμενόμενο για όποιον γνωρίζει τις συνθήκες  εργασίας που επικρατούν  γενικότερα  στα εργοστάσια .

Θα πρότεινα  στον κύριο Σταϊκούρα και στους συμβούλους   του , να αφήσουν το γραφείο τους   , να επισκεφτούν  έστω  μία φορά  την ΕΑΒ που έχουν υποχρέωση ως κύριος μέτοχος  να ενημερωθούν,  να περάσουν από όλα τα συνεργεία  , να μιλήσουν με τους εργαζόμενους , να καταλάβουν  τις συνθήκες εργασίας και στη συνέχεια να αποφασίσουν μαζί με την Διοίκηση της εταιρίας ,  αν πρέπει και ποιοι εργαζόμενοι δικαιούνται  να παίρνουν  το επίδομα επικινδύνου και ανθυγιεινής εργασίας .

 Γιατί όταν είμαστε έξω από το χορό,  και,  δεν έχουμε αντιληφθεί  το έργο της ΕΑΒ και τις προοπτικές της  βγάζουμε λάθος συμπεράσματα .


Ποιο είναι  το αποτέλεσμα ;   Οι εργαζόμενοι   να σταματήσουν όλες τις εργασίες των κατασκευαστικών προγραμμάτων και συντήρησης  , όπως τα πυροσβεστικά αεροσκάφη CL- 215 , που τα χρειαζόμαστε για την θερινή περίοδο ,   οι αναβαθμίσεις των αφων F-16 σε viper , των αφων  P-3B ,των αφων C-130 ,  κ.α

Εκτιμώ ότι η εν λόγω ενέργεια του υπουργού οικονομικών  ήταν αψυχολόγητη , δεν έχει λογική και επιπλέον  δημιουργεί  τις ιδανικές συνθήκες απαξίωσης της εταιρίας , με όλα τα δεινά που θα προκύψουν στο επόμενο χρονικό διάστημα .

Την λέω αψυχολόγητη γιατί  δεν έχει βραχυπρόθεσμο και πολύ περισσότερο μακροπρόθεσμο ορίζοντα οικονομικού χαρακτήρα  ,αφού οι δουλειες και ο τζίρος της εταιρίας είναι οι παράγοντες που θα προσφέρουν οικονομικά και συναλλαγματικά οφέλη στη χώρα  , και , όχι οι περικοπές των αποδοχών των εργαζομένων .

Επιπλέον το προσωπικό  της Lockheed Martin , μετά από αυτά τα γεγονότα , αρχίζει να σκέφτεται  σοβαρά το ενδεχόμενο  της μεταφοράς  της γραμμής παραγωγής των F-16 σε Viper  σε άλλη χώρα . Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να απωλέσει  η εταιρία 150 εκατομμύρια δολάρια περίπου , και , να χαθεί επιπλέον και μία ιδιαίτερη χρήσιμη τεχνολογικά  τεχνογνωσία της χώρας . Που θα μπορούσε να την εκμεταλλευτεί για νέα προγράμματα αναβάθμισης αεροσκαφών  σε άλλες χώρες ,  εφόσον κάποτε οργανωθούμε ως πολιτεία  με ένα φιλόδοξο με όραμα   εφαρμόσιμο  σχέδιο . Όμως  φαίνεται ότι αυτό  δεν το γνωρίζει ή είναι λίγο δύσκολο να το καταλάβει ο αγαπητός  κύριος Σταϊκούρας .


Επίσης  , όταν έγινε η διαπραγμάτευση της ΕΑΒ με την Lockheed Martin   συμφωνήθηκε το κόστος της εργατοώρας  της εταιρίας προκειμένου να αναλάβει η ΕΑΒ  τις εργασίες της αναβάθμισης των F-16 σε viper .Με τα νέα δεδομένα  εφόσον δεν αλλάξει η απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών ,   υπάρχει το ενδεχόμενο να ζητηθεί από την Lockheed Martin η περικοπή της εργατοώρας ,  που θα έχει ως συνέπεια να χαθεί συνάλλαγμα  και ο τζίρος της εταιρίας που είχε προυπολογιστεί  να μειωθεί  , που αυτό θα αποβεί τελικά σε βάρος των οικονομικών της εταιρίας .

Θα με ρωτήσετε καλά  στην  ΕΑΒ λειτουργούν όλα τέλεια ;  δεν υπάρχουν λειτουργικά προβλήματα ;

 

Βεβαίως  και  υπάρχουν ,  Όπως :

          *  Η μη δυνατότητα ευελιξίας της εκάστοτε  ηγεσίας της εταιρίας ,  να  προσφέρει όραμα στους εργαζόμενους και  να διαπραγματευτεί  νέα προγράμματα . Έχουμε διαχρονικά  μία  διοίκηση  που είναι αιχμάλωτη στις αποφάσεις της εκάστοτε κυβέρνησης ,  που συνήθως αυτές έχουν έντονη πολιτική   σκοπιμότητα . 

 • Η μη χρηστή και   αξιοκρατική διαχείριση των εργαζομένων σε νευραλγικές θέσεις σε συνδυασμό με τον  μη  εξορθολογισμό του προσωπικού   για την  δίκαιη απονομή των οικονομικών επιδομάτων .

•  Η  μη  ενίσχυση των γραμμών παραγωγής με νέο αίμα στο ήδη υπάρχον προσωπικό ,δεδομένου ότι το έμπειρο τεχνικό προσωπικό σταδιακά συνταξιοδοτείται    ή αναζητά καλύτερους οικονομικά δρόμους και συνθήκες εργασίας .

•  Η  λογική της ομηρίας των εργαζομένων με συμβάσεις ορισμένου χρόνου , γεγονός που καθιστούν την ΕΑΒ κέντρο εκπαίδευσης και τροφοδότησης του τεχνικού προσωπικού σε  άλλες ανταγωνίστριες εταιρίες .

• Η μη πρόσληψη του αναγκαίου τεχνικού προσωπικού μέσω ΑΣΕΠ για την ομαλή λειτουργία των προγραμμάτων που βρίσκονται σε εξέλιξη μέσα στα συμβατικά χρονικά περιθώρια , και , της δυνατότητας απόκτησης νέων .

.

 Είναι μερικά θέματα που η κυβέρνηση οφείλει να δώσει λύσεις  , για να προχωρήσει η εταιρία παραγωγικά προσφέροντας στην οικονομία , αν θέλει ουσιαστικά να προσφέρει στην ανάπτυξή της , που είναι  τελικά  το ζητούμενο και, όχι με σπασμωδικές κινήσεις όπως τώρα που οδηγούν στο πουθενά.

Η απόφαση αυτή του υπουργού οικονομίας που  πιθανό είχε και  την ευλογία  του υπουργού της εθνικής άμυνας που κρύβεται προς το παρόν  ,  είναι μία βόμβα στα θεμέλια της ΕΑΒ που αν τελικά  δεν αποσυρθεί θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις της σταδιακής συρρίκνωσης της εταιρίας .


Αυτό ως γεγονός  θα επηρεάσει  άμεσα  την διαθεσιμότητα  του ιπτάμενου στόλου των Ενόπλων Δυνάμεων και ειδικότερα το έργο της Πολεμικής Αεροπορίας , σε μια περίοδο κρίσιμη για την πατρίδα μας  , που έρχεται  σε αντίθεση με την ραγδαία ανάπτυξη της  αντίστοιχης αμυντικής αεροπορικής βιομηχανίας της γείτονος .