Αιφνιδιαστήκαμε με την
απόφαση του υπουργού της Οικονομίας
Χρήστου Σταϊκούρα να περικόψει κάποιες
παροχές των εργαζομένων στην μοναδική Αεροπορική Βιομηχανία της χώρας την ΕΑΒ .
Συγκεκριμένα έκοψε :
* Το επίδομα επικινδύνου και ανθυγιεινής εργασίας που ανέρχεται στο ύψος των 150 ευρώ περίπου το μήνα .
* Δύο ασφαλιστικά συμβόλαια της Εθνικής και της interamerican που αφορούσαν την περίπτωση ατυχήματος/ θανάτου και κάποιου ελάχιστου ποσού συνταξιοδότησης .
* Την επιδότηση της τροφής .
* Τον τρόπο μεταφοράς του προσωπικού με τα λεωφορεία της εταιρίας .
* Δύο διατακτικές των 200 περίπου ευρώ τον χρόνο για την αγορά τροφίμων της οικογένειας .
Όλα αυτά ανέρχονται περίπου σε 250 ευρώ τον μήνα
, ποσό που δεν είναι εύκολο να χωνευτεί
από τους εργαζόμενους ότι θα χαθεί ,
σε περίοδο μάλιστα της
γενικότερης οικονομικής ανομβρίας που
επικρατεί στην χώρα μας .
Το γεγονός αυτό έχει ως αποτέλεσμα την απογοήτευση των εργαζομένων για την άδικη
μεταχείριση . Μέσα σ αυτό το κλίμα είναι λογικό αυτοί να έχουν χάσει την
διάθεσή τους για παραγωγική εργασία ,
που είναι αναμενόμενο για όποιον γνωρίζει τις συνθήκες εργασίας που επικρατούν γενικότερα
στα εργοστάσια .
Θα πρότεινα
στον κύριο Σταϊκούρα και στους συμβούλους του , να αφήσουν το γραφείο τους , να επισκεφτούν έστω
μία φορά την ΕΑΒ που έχουν
υποχρέωση ως κύριος μέτοχος να
ενημερωθούν, να περάσουν από όλα τα
συνεργεία , να μιλήσουν με τους
εργαζόμενους , να καταλάβουν τις
συνθήκες εργασίας και στη συνέχεια να αποφασίσουν μαζί με την Διοίκηση της
εταιρίας , αν πρέπει και ποιοι
εργαζόμενοι δικαιούνται να παίρνουν το επίδομα επικινδύνου και ανθυγιεινής
εργασίας .
Γιατί
όταν είμαστε έξω από το χορό, και, δεν έχουμε αντιληφθεί το έργο της ΕΑΒ και τις προοπτικές της βγάζουμε λάθος συμπεράσματα .
Ποιο είναι
το αποτέλεσμα ; Οι
εργαζόμενοι να σταματήσουν όλες τις
εργασίες των κατασκευαστικών προγραμμάτων και συντήρησης , όπως τα πυροσβεστικά αεροσκάφη CL- 215 ,
που τα χρειαζόμαστε για την θερινή περίοδο ,
οι αναβαθμίσεις των αφων F-16 σε viper , των αφων P-3B ,των αφων C-130 , κ.α
Εκτιμώ ότι η εν λόγω ενέργεια του υπουργού
οικονομικών ήταν αψυχολόγητη , δεν έχει
λογική και επιπλέον δημιουργεί τις ιδανικές συνθήκες απαξίωσης της εταιρίας
, με όλα τα δεινά που θα προκύψουν στο επόμενο χρονικό διάστημα .
Την λέω αψυχολόγητη γιατί δεν έχει βραχυπρόθεσμο και πολύ περισσότερο
μακροπρόθεσμο ορίζοντα οικονομικού χαρακτήρα
,αφού οι δουλειες και ο τζίρος
της εταιρίας είναι οι παράγοντες που θα προσφέρουν οικονομικά και
συναλλαγματικά οφέλη στη χώρα , και ,
όχι οι περικοπές των αποδοχών των εργαζομένων .
Επιπλέον το προσωπικό της Lockheed Martin , μετά από αυτά τα
γεγονότα , αρχίζει να σκέφτεται σοβαρά
το ενδεχόμενο της μεταφοράς της γραμμής παραγωγής των F-16 σε Viper σε άλλη χώρα . Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να
απωλέσει η εταιρία 150 εκατομμύρια
δολάρια περίπου , και , να χαθεί επιπλέον και μία ιδιαίτερη χρήσιμη
τεχνολογικά τεχνογνωσία της χώρας . Που
θα μπορούσε να την εκμεταλλευτεί για νέα προγράμματα αναβάθμισης
αεροσκαφών σε άλλες χώρες , εφόσον κάποτε οργανωθούμε ως πολιτεία με ένα φιλόδοξο με όραμα εφαρμόσιμο
σχέδιο . Όμως φαίνεται ότι
αυτό δεν το γνωρίζει ή είναι λίγο
δύσκολο να το καταλάβει ο αγαπητός
κύριος Σταϊκούρας .
Επίσης
, όταν έγινε η διαπραγμάτευση της ΕΑΒ με την Lockheed Martin συμφωνήθηκε το κόστος της εργατοώρας της εταιρίας προκειμένου να αναλάβει η
ΕΑΒ τις εργασίες της αναβάθμισης των
F-16 σε viper .Με τα νέα δεδομένα εφόσον
δεν αλλάξει η απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών , υπάρχει το ενδεχόμενο να ζητηθεί από την
Lockheed Martin η περικοπή της εργατοώρας ,
που θα έχει ως συνέπεια να χαθεί συνάλλαγμα και ο τζίρος της εταιρίας που είχε
προυπολογιστεί να μειωθεί , που αυτό θα αποβεί τελικά σε βάρος των
οικονομικών της εταιρίας .
Θα με ρωτήσετε καλά στην
ΕΑΒ λειτουργούν όλα τέλεια ; δεν
υπάρχουν λειτουργικά προβλήματα ;
Βεβαίως
και υπάρχουν , Όπως :
* Η μη δυνατότητα ευελιξίας της
εκάστοτε ηγεσίας της εταιρίας , να
προσφέρει όραμα στους εργαζόμενους και
να διαπραγματευτεί νέα
προγράμματα . Έχουμε διαχρονικά μία διοίκηση
που είναι αιχμάλωτη στις αποφάσεις της εκάστοτε κυβέρνησης , που συνήθως αυτές έχουν έντονη πολιτική σκοπιμότητα .
• Η μη χρηστή και αξιοκρατική διαχείριση των εργαζομένων σε
νευραλγικές θέσεις σε συνδυασμό με τον
μη εξορθολογισμό του
προσωπικού για την δίκαιη απονομή των οικονομικών επιδομάτων .
• Η
μη ενίσχυση των γραμμών παραγωγής
με νέο αίμα στο ήδη υπάρχον προσωπικό ,δεδομένου ότι το έμπειρο τεχνικό
προσωπικό σταδιακά συνταξιοδοτείται ή
αναζητά καλύτερους οικονομικά δρόμους και συνθήκες εργασίας .
• Η
λογική της ομηρίας των εργαζομένων με συμβάσεις ορισμένου χρόνου ,
γεγονός που καθιστούν την ΕΑΒ κέντρο εκπαίδευσης και τροφοδότησης του τεχνικού
προσωπικού σε άλλες ανταγωνίστριες
εταιρίες .
• Η μη πρόσληψη του
αναγκαίου τεχνικού προσωπικού μέσω ΑΣΕΠ για την ομαλή λειτουργία των
προγραμμάτων που βρίσκονται σε εξέλιξη μέσα στα συμβατικά χρονικά περιθώρια ,
και , της δυνατότητας απόκτησης νέων .
.
Είναι
μερικά θέματα που η κυβέρνηση οφείλει να δώσει λύσεις , για να προχωρήσει η εταιρία παραγωγικά
προσφέροντας στην οικονομία , αν θέλει ουσιαστικά να προσφέρει στην ανάπτυξή
της , που είναι τελικά το ζητούμενο και, όχι με σπασμωδικές
κινήσεις όπως τώρα που οδηγούν στο πουθενά.
Η απόφαση αυτή του υπουργού οικονομίας
που πιθανό είχε και την ευλογία
του υπουργού της εθνικής άμυνας που κρύβεται προς το παρόν ,
είναι μία βόμβα στα θεμέλια της ΕΑΒ που αν τελικά δεν αποσυρθεί θα δημιουργήσει τις
προϋποθέσεις της σταδιακής συρρίκνωσης της εταιρίας .
Αυτό ως γεγονός θα επηρεάσει
άμεσα την διαθεσιμότητα του ιπτάμενου στόλου των Ενόπλων Δυνάμεων και
ειδικότερα το έργο της Πολεμικής Αεροπορίας , σε μια περίοδο κρίσιμη για την
πατρίδα μας , που έρχεται σε αντίθεση με την ραγδαία ανάπτυξη της αντίστοιχης αμυντικής αεροπορικής βιομηχανίας
της γείτονος .