Ο Θερμαϊκός στην παλιά παραλία της Θεσσαλονίκης έχει πάλι τα χάλια του. Δεν ξέρω, αν το χάλι του Θερμαϊκού ταιριάζει με την παραλία του Μαϊάμι, στις αρχές του προηγούμενου αιώνα, για να αξιοποιηθεί στα γυρίσματα της ταινίας, με πρωταγωνιστή τον Αντόνιο Μπαντέρας. Ξέρω όμως, ότι, οι αξιωματούχοι της Θεσσαλονίκης και της κυβέρνησης, μιλούν συνεχώς για ευκαιρία προβολής και ανάπτυξης της Θεσσαλονίκης, με πολλά οφέλη για το παρόν και το μέλλον της.
Κανείς δεν διαφωνεί με κάθε δραστηριότητα που έχει αυτούς τους τόσο σημαντικούς στόχους, είναι όμως έτσι;
Οι Κινηματογραφικές εταιρείες του Χόλιγουντ και το Netflix, ανάλογες παραγωγές τις γυρίζουν σε χώρες του Τρίτου κόσμου, λόγω του πολύ χαμηλού κόστους. Το Μαρόκο ήταν και είναι μια από τις βασικές επιλογές τους.
Τα τελευταία χρόνια έχουν επιλεγεί και χώρες της Βαλκανικής, για το φθηνό κόστος επίσης, τους ευνοϊκούς φορολογικούς νόμους που έχουν ψηφίσει για τις εταιρείες παραγωγής, την ασφάλεια που προσφέρουν σε σχέση με τις χώρες του Τρίτου Κόσμου και, την υποστήριξη που έχουν από τις τοπικές και εθνικές αρχές.
Τις βαλκανικές χώρες τις προτιμούν και οι κινηματογραφικοί αστέρες και τα στελέχη των εταιρειών, για ευνόητους λόγους, σε σχέση με χώρες όπως το Μαρόκο.
Πιο συγκεκριμένα:
1. Ανάλογα γραφεία εξυπηρέτησης κινηματογραφικών παραγωγών έχουν γίνει σε όλες τις βαλκανικές χώρες και, εδώ και μια δεκαετία γυρίζονται ανάλογες παραγωγές. Αυτή την περίοδο γυρίζεται μια ταινία στο Βουκουρέστι με γενικό προϋπολογισμό 40 εκ. δολάρια.
2. Κάθε δαπάνη της παραγωγής είναι αφορολόγητη, δηλαδή το ελληνικό δημόσιο δεν έχει φορολογικά έσοδα.
3. Η Θεσσαλονίκη δεν θα φαίνεται πουθενά, αφού τα σκηνικά και τα τοπία θα παραπέμπουν στο Μαϊάμι πριν εκατό χρόνια.
4. Ελάχιστοι Έλληνες με πενιχρή αμοιβή, όπως έχει ανακοινωθεί, θα εργαστούν, όπως και οι κομπάρσοι-εθελοντές.
5. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου, όπως ανακοίνωσε η εταιρεία παραγωγής, είναι από τους πιο χαμηλούς του Χόλιγουντ, μόλις 20 εκ. δολάρια. Από αυτά, σύμφωνα πάντα με την εταιρεία παραγωγής, μόνο τα 10 εκ. δολάρια αφορούν τις δαπάνες της παραγωγής στην Θεσσαλονίκη. Φυσικά δαπάνες, όπως τα αεροπορικά εισιτήρια, αμοιβές ηθοποιών και τεχνικών, δεν αφορούν καμιά δραστηριότητα στην Θεσσαλονίκη και την Ελλάδα, δηλαδή οι δαπάνες που θα γίνουν στην Ελλάδα, είναι πολύ λιγότερες από τα 10 εκ. δολάρια.
Αλήθεια, τι κερδίζει η πόλη και η οικονομία της από την παραγωγή αυτή, εκτός από την ταλαιπωρία των ανθρώπων από τα συνεχή κλεισίματα, μέσα στον καύσωνα, πολλών δρόμων της Θεσσαλονίκης, τον χρόνο που διαθέτουν τα περισσότερα εγχώρια ΜΜΕ, την προπαγάνδα και την προσωπική προβολή των αρμοδίων.
Μέχρι τώρα, μόνο στην Ελλάδα ξέρουμε ότι γυρίζονται μέρη της ταινίας στην Θεσσαλονίκη, αφού όπως φαίνεται η παραγωγή για εμπορικούς λόγους δεν έχει αναφέρει σε κανένα διεθνές ΜΜΕ, ότι αυτή η ταινία γυρίζεται στην Θεσσαλονίκη, που «υποδύεται» το Μαϊάμι, ούτε φυσικά ο πρωταγωνιστής και οι άλλοι ηθοποιοί έχουν κάνει την παραμικρή δήλωση, ούτε έχουν κάνει κάποια ανάρτηση στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης.
Αντιθέτως, τις ίδιες ημέρες, γυρίζονται μέρη μιας ταινίας από το Netflix, στις Σπέτσες και στο Πόρτο Χέλι, ο συνολικός προϋπολογισμός της οποίας είναι 400 εκ. δολάρια. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι, το σενάριο της ταινίας αναφέρεται και στην Ελλάδα, ειδικά στις συγκεκριμένες περιοχές, όπως και ο πρωταγωνιστής Ντάνιελ Κρεγκ, μόλις έφθασε στο Πόρτο Χέλι, ανέβασε στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης την φωτογραφία του στην παραλία της περιοχής, με αναφορά την Ελλάδα και την περιοχή.
Υ.Γ. Ελπίζω, να μην βγάλει κανένας φωτογράφος της παραγωγής, φωτογραφίες από τον Θερμαϊκό, γιατί τότε η Θεσσαλονίκη θα έχει διεθνή προβολή.