Τι είναι «προοδευτικό» στην παιδεία;

Αντώνης Τριφύλλης 05 Αυγ 2019

ΤΑ ΝΕΑ

Καθώς περνούν τα χρόνια, όλοι οι ζωντανοί οργανισμοί πεθαίνουν. Ιδιαίτερα στο ζωικό βασίλειο. Θα έχετε παρατηρήσει ότι κάποια ζουν περισσότερο από άλλους. Τα φυτά πάλι έχουν μια απίστευτη δύναμη ζωής. Στα φιλμ βλέπουμε πώς καταλαμβάνουν τον χώρο γύρω τους, έτσι και δεν τα κλαδέψεις. Πόλεις ολόκληρες εγκαταλειμμένες πρασινίζουν.

Το ίδιο και οι γλώσσες. Από τους Σουμέριους και μετά πολλές γλώσσες μας άφησαν χρόνους. Αλλά και σε σύντομο χρονικό διάστημα λέξεις φθείρονται και πεθαίνουν.

Στέκομαι στην χρήση της λέξεις προοδευτικός-η-ο. Στην νέα Βουλή το άδειασμα της λέξης από τον ΣΥΡΙΖΑ γίνεται πιο φανερό μια και τώρα έχουμε την αντιπαράθεση με μια νέα πολιτική γλώσσα, μια και η νέα κυβέρνηση έρχεται φουριόζα να εφαρμόσει με συγκεκριμένα νομοθετήματα την νέα γλώσσα που υιοθέτησε ως αντιπολίτευση. Και αναρωτιέμαι.

Είναι προοδευτικό να μας φορτώνει ο κ. Τσίπρας δέκα χρόνια για να επιτραπούν μη κερδοσκοπικά ή και ιδιωτικά Πανεπιστήμια; Δεν διάβασε άραγε το περιορισμένης χρήσης έγγραφο που έστειλε ο κ. Βαρουφάκη σε επιλεγμένα μέλη του Eurogroup λίγο πριν εκδιωχθεί από το όργανο κοινή συναινέσει; Το εν λόγω έγγραφο ήταν μνημονιακή υποχρέωση της χώρας μας. Σε αυτό θα έπρεπε να παρουσιαστεί μια γενική μεσοπρόθεσμη πολιτική ανάπτυξης. Δεν παραδόθηκε από την κυβέρνηση και ενδεχομένως εν αγνοία της το έγραψε ο διάσημος για την δημιουργική ασάφειά του τ. υπουργός. Στο κεφάλαιο ‘’Παιδεία’’ με λίγες φράσεις περιγράφει πώς η Ανωτάτη θα συνεισφέρει 4% του ΑΕΠ αρκεί να ανοίξει τις πύλες της σε διεθνή υψηλού επιπέδου πανεπιστημιακά ιδρύματα.

Προφανώς, είχε υπόψη του την συμβολή των ιδρυμάτων στην Μ. Βρετανία και στην Αυστραλία -που έχει περάσει τα νιάτα του ως καθηγητής- στο ΑΕΠ των δυο χωρών.

Βέβαια δεν χρειαζόταν να πάει σε άλλες Ηπείρους. Θα μπορούσε να κοιτάξει το μικρό θαύμα της Κύπρου, η οποία πριν μια εικοσαετία επέτρεψε την λειτουργία τριών ιδιωτικών Πανεπιστημίων υψηλού επιπέδου και προδιαγραφών και σήμερα φιλοξενεί 6000 ξένους -και Έλληνες- φοιτητές. Και να φανταστείτε ότι στα κατεχόμενα έχουν επιτραπεί τα κολέγια με 60000 φοιτητές-κυρίως Άραβες. Να και η εθνική διάσταση των ιδιωτικών Πανεπιστημίων.

Στην Κίνα πάλι , που δεν είναι προφανώς προοδευτική κατά ΣΥΡΙΖΑ, λειτουργούν 300 ξένα ιδιωτικά Πανεπιστήμια.
Και στις δυο χώρες, η συνύπαρξη ιδιωτικών-μη κρατικών ΑΕΙ με τα δημόσια είναι αρμονική και συμβάλουν θετικά στην διαρκή άνοδο του επιπέδου και των δυο.

Αλλά και η στάση του κ. Τσίπρα ως κυβερνώντος όντος σε σχέση με το άσυλο, τι προοδευτικό έχει;

Και τι προοδευτικό βρίσκουν στην κατάργηση των πειραματικών σχολείων, μέσα από την λογική ‘’να γίνουν όλα πειραματικά’’ , αφού όμως κλείσουμε τα ήδη υπάρχοντα και πετυχημένα σχολειά όσων δεν έχουν χρήματα;

Τουλάχιστον, τώρα στην αντιπολίτευση και στην διεκδίκηση του μεσαίου χώρου, αντί ‘’υπεράσπισης της πολιτικής μας’’ ας κάνει ένα άλμα μπροστά. Θα μου πείτε τόσες και τόσες αυταπάτες λουστήκαμε. Πού χρόνος και μυαλό για άλματα.