Η σπουδαιότητα της τεχνητής νοημοσύνης και μηχανικής μάθησης στη λιανική αγορά επιβεβαιώνεται από την προβλεπόμενη εντυπωσιακή αύξηση των υπηρεσιών ΑI παγκοσμίως που θα εκτιναχθούν από τα 5 δις δολάρια στα 30 δις μέχρι το 2030. Στη χώρα μας οι εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης αρχίζουν να βρίσκουν λαμπρό πεδίο εφαρμογής σε επίπεδο αυτοματοποίησης πολλών εργασιών ρουτίνας, αναδιοργάνωσης βασικών λειτουργιών εντός της επιχείρησης, βελτιστοποίηση της διαδικασίας παράδοσης προϊόντων και καλύτερου προγραμματισμού σε όλες τις φάσεις της εφοδιαστικής αλυσίδας. Κατ’ αυτόν τον τρόπο απελευθερώνονται δυνάμεις ,από πλευράς στελεχιακού δυναμικού, που αξιοποιούνται στην καλύτερη και ποιοτικότερη εξυπηρέτηση των πελατών. Η μεταμόρφωση του τοπίου λιανικής οδηγεί σε λειτουργικές οικονομίες, μείωση του κόστους και εντυπωσιακή ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων ενώ ταυτόχρονα αναβαθμίζεται η εμπειρία των πελατών αφού πλέον αναζητούν εύκολα και βρίσκουν γρήγορα αυτό που επιθυμούν να αγοράσουν.
Από την άλλη, συστήματα POS επεξεργάζονται και αξιοποιούν πληροφορίες τόσο για το είδος της πελατείας όσο και για τις κατηγορίες προϊόντων που επιλέγουν. Μεγάλο ζητούμενο σήμερα είναι η σε βάθος κατανόηση της μεταβαλλόμενης συμπεριφοράς των πελατών και των επιλογών τιμολογιακής πολιτικής , κάτι που χάρη στην τεχνητή νοημοσύνη επιτρέπει από πλευράς επιχειρήσεων αφενός, την προβλεψιμότητα της ζήτησης και αφετέρου, τη σχεδίαση με μεγαλύτερη ασφάλεια επιτυχημένων στρατηγικών προσέγγισης υπαρχόντων και δυνητικών πελατών. Η ανάλυση δεδομένων των καταναλωτών οδηγεί σε εφαρμογή προσωποποιημένων στρατηγικών μάρκετινγκ, τα δε εργαλεία ψηφιακού μάρκετινγκ μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου παρέχουν πλέον τη δυνατότητα στόχευσης σε ένα αρκετά ευρύτερο αγοραστικό κοινό.
Οι αλλαγές που συντελούνται από την επιβολή της τεχνητής νοημοσύνης και της ρομποτικής , από τα πλέον θεμελιώδη συστατικά της τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης , δοκιμάζουν τις αντιστάσεις αναμέτρησης της λιανικής αγοράς καθώς η προσαρμογή θα είναι αναγκαστική , “γεννούν” όμως και ευκαιρίες για τους εργαζομένους, να μοιραστούν γνώσεις, εμπειρίες , να επιδιώξουν την εξειδίκευσή τους και να αναπτύξουν νέες δεξιότητες που έχει ανάγκη η αγορά. Η νέα προστιθέμενη αξία που ξεπροβάλλει από την αξιοποίηση των εφαρμογών της τεχνητής νοημοσύνης θα καταστήσει την κατηγορία εκείνη των επιχειρήσεων , που θα την ενσωματώσουν στην καθημερινή τους λειτουργία , ισχυρές, ικανές και με μεγαλύτερες αξιώσεις να αναμετρηθούν στο πεδίο του διεθνούς ανταγωνισμού με πολλαπλά οφέλη όχι μόνο για τις ίδιες αλλά και για την εθνική μας οικονομία αφού θα ευεργετήσουν και το εμπορικό ισοζύγιο της χώρας μας.
Το τρίπτυχο λοιπόν βάσης της νέας ψηφιακής πραγματικότητας στη λιανική σε σχέση με τους καταναλωτές συντίθεται : πρώτον, από μια νέας μορφής ψηφιακή εμπειρία εξυπηρέτησης του καταναλωτή (έξυπνα καλάθια, ψηφιακοί καθρέφτες κα) δεύτερον, από την παρουσία μιας διασυνδεδεμένης εφοδιαστικής αλυσίδας , όπου νέου τύπου αισθητήρες εμπλέκονται και ανιχνεύουν σε πραγματικό χρόνο τη διακίνηση προϊόντων σε όλες τις φάσεις παραγωγής μέχρι την οριστικοποίηση του τελικού προϊόντος αλλά και επισταμένη εποπτεία ελέγχου των αποθεμάτων και τρίτον , από τον διασυνδεδεμένο νέου τύπου καταναλωτή που αναζητεί εμπειρία σύγκρισης μεταξύ φυσικού, ψηφιακού και υβριδικού καταστήματος με μεγάλο όγκο πληροφοριακών δεδομένων και εξατομίκευση αναγκών και προτιμήσεων.