Εδώ δεν πρόκειται να
αναπαράξω απόψεις γνωστές , ειδικών και μη , για τα δύο ζέοντα και ταυτόχρονα
ζητήματα που καλύπτουν το μέγιστο του προβληματισμού μας. Μόνο θα καταγράψω ,
όπως τα αντιλαμβάνομαι λίγο λίγο , τα χαρακτηριστικά τους.
Η κουβέντα όταν αναφερθείς σε
σύνορα αυτονοήτως εστιάζει στα σύνορα της πατρίδας πολλώ δε μάλλον , όταν
υπάρχει και λόγος όπως τώρα. Ωστόσο η πλημμυρίδα του επιπολασμού του ιού εκτός
από τα αμιγώς υγειονομικά προβλήματα που δημιουργεί , κατασκευάζει και νέα
γεωγραφικά ..άτυπα προφανώς ..εντός της ίδιας
πατρίδας ως ενιαίου συνόλου. Θα μιλήσω για μας κι όχι για την Λομβαρδία
, καθώς ο καθένας μας το βιώνει. Μετά
την τελευταία καραντίνα στην Δ. Ελλάδα η χώρα τείνει να χωριστεί ανεπαισθήτως
σε τρείς ζώνες , σ΄αυτή της απομόνωσης, στην άλλη πχ. Αττική , Θ/νίκη και στην τρίτη της υπόλοιπης χώρας . Αν
περιδιαβείς στα ενημερωτικά ή στην κοινωνική δικτύωση παρατηρείς – αναμενόμενα
– την εκφραστική ροή των ανθρώπων αναλόγως του βαθμού επικινδυνότητας του τόπου
τους. Οι Αθηναίοι δείχνουν
προβληματισμένοι , όμως μιας και (έστω και σε επίπεδο μ.ο.) οι δραστηριότητες
συνεχίζονται , έστω και μερικώς
ευνουχισμένες ,μπορούν και ασχολούνται με τις δουλειές τους κάνοντας πως δεν τρέχει και τίποτα που
κλείνουν τα σινεμά , τα γήπεδα , τα
καταστήματα εστίασης – αυτά δεν κλείσανε , όμως οι εστιαζόμενοι περισσότερο με
σκιές μοιάζουν παρά με ανθρώπους του χαλαρού Σαββατοκύριακου. Οι Αθηναίοι
βρίσκουν , αν και ανόρεχτα , την ευκαιρία να μιλήσουν για τα τουρκικά καμώματα
, μπορεί και λίγο για την NOVARTIS
ή
το ποδόσφαιρο.
Οι κάτοικοι της Δ,Ελλάδος ,
υγιείς οι περισσότεροι , νοσούντες μερικοί βιώνουν την δική τους
επικαιροποιημένη εξορία εντός ,όντας κάτι σαν αθέλητοι πρωτομάρτυρες στην
αντιμετώπιση της ανέλεγκτης επιδημίας. Η θλίψη , η αγωνία και στο τέλος η απαντοχή είναι διακριτή σε ό,
τι κι αν λένε και φανερώνουν . Η δυνητική απειλή στα γεωγραφικά τους όρια ,
τους καθιστά οιονεί εξόριστους.
Τέλος οι άλλοι της υπόλοιπης
Ελλάδας, ανήσυχοι κι αυτοί, οχυρωμένοι πίσω από τα μηδενικά κρούσματα στις
περιοχές τους προσπαθούν αμυντικά να συμπεριφερθούν σαν σε υγειονομική
κανονικότητα , σαν τους ευχαριστημένους ηλικιωμένους σε κηδείες συνομηλίκων
τους. Θλιμμένοι ψυχικά , γελαστοί κατόπιν μιάς και η θανή του προσπέρασε για
την ώρα , που σημαίνει πως η όση ζωή συνεχίζεται.
Τα εσωτερικά σύνορα λοιπόν
είναι απροσδόκητα , τυχαία και επανορίζουν τις σχέσεις συγκατοίκων , όμως
φτιάχτηκαν πιά κι όταν καλυτερέψουν οι καταστάσεις θα αφήσουν μιάν ουλή. Θα
ήθελα να εκστομίσω το ΄΄ ήμαστε όλοι Δ.Ελλάδα ή Λομβαρδία ΄΄ μα κι αν το πώ δεν
θα έχει ιδιαίτερη σημασία μιάς και θα το πώ από μιαν απόσταση – προσωρινή –
ασφαλείας. Κι ούτε υπάρχει , ίσα ίσα το αντίθετο ισχύει , η βολονταριστική
έμπρακτη ηθική και εκ του σύνεγγυς επαφή , σαν τις Διεθνείς Ταξιαρχίες στον
Ισπανικό Εμφύλιο του Φράνκο.
Η τρωτότητα της υπάρξεως , η ανακουφιστική μύχια σκέψη :
ισχύει για τους άλλους , όχι για μένα ή εσένα δημιουργεί αποστάσεις και
κατηγοριοποιήσεις ξένων μέσα στον ίδιο τόπο.
Φυσικά εδώ αναδεικνύεται και
η εκούσια αντιτομαριστική ή φιλοτομαριστική αντίληψη των ηπίως νοσούντων ή
μερικών , που αυτοκλήτως περιορίζουν την απομόνωσή τους σε κάποιες ώρες , σύμφωνα με όσα καταγγέλλουν οι Τοπικές
Αρχές. Υποδόρεια εκδικητικότητα έναντι των συνανθρώπων – συμπολιτών …γιατί
εμείς κι όχι αυτοί …λέγεται , προφανώς σε ανθρώπους ελαχιστοποιημένης
ενσυναίσθησης αναφέρεται και δοκιμάζει ειλικρινά τις ως τώρα υπάρχουσες
συμπεριφορές έναντι όλων. Όμως δείχνει την ψεύτικη φιλαλληλία και την ανυπαρξία
εσωτερικών ορίων στους ίδιους , καθώς δίχως όρια εσωτερικά που να μπορείς να τα
δασκαλέψεις και στον άλλο ή στο παιδί σου μέσα από το δικό σου μιμητικό
παράδειγμα κανονικές μέσες σχέσεις δεν
υπάρχουν. Κι αυτά ακριβώς τα κενά , τους αρμούς έρχονται να γεμίσουν
παρηγορητικά δόγματα μεταφυσικής σαν τις θρησκείες με τις οδυνηρές αλχημείες . Πως αλλιώς ; Η
απειλή του θανάτου είναι το μενού της υπάρξεώς
τους το ίδιο και η συμπλοκή με πάσης φύσεως κρατικά ή
επαγγελματικά συμφέροντα . Απλώς δεν πρόλαβαν να αυξήσουν το ποσοστό της
αιθυλικής αλκοόλης στο μυστήριο για να είναι σίγουροι ή δοκιμάζουν τα όρια της
διασποράς και της τυχαιότητας πιθανόν λέγοντας ΄΄ όχι σε μας καθώς ήμαστε
άνθρωποι του Θεού ΄΄ εντός της αγκάλης του οποίου ΄΄…σύνορα η αγάπη δεν
γνωρίζει κι εγώ ριγώ ΄΄ που από χρόνια μας έλεγε ο τραγουδοποιός Κώστας Χατζής.
Άλλωστε στον Μεσαίωνα δεν
αναφέρεται ένα από τα πολλά επεισόδια της πανώλους , όπου η θρησκευτική ηγεσία
έσφαξε μύριες γάτες ως εκπροσωπήσεις του Εωσφόρου , με αποτέλεσμα να
επανεμφανιστεί ο βάκιλλος της νόσου εξαιτίας της μανιακής επιστροφής των αρουραίων
και την επίθεσή τους στα σφαγμένα γατιά ;
Μήπως η συλλογική ιδεοληπτική
τύφλωσις δεν υπαγορεύει , ευτυχώς μειοψηφικά , το άνοιγμα του Έβρου και την
κατάργηση των ορίων – συνόρων ; Δεν υπάρχουν κάμποσοι συμπολίτες μας , με
ήθελημένη άγνοια στην ψυχική λειτουργία
του όχλου ..εν προκειμένω του ιδιότυπου μείγματος αλλότουρκων εθελοντών του Ερντογάν .., που θα
αναπαράξουν εκατό φορές μιάν αθέλητη
αστοχία ανθρωπικού χαρακτήρα και πιθανόν μεμονωμένη ή περιορισμένη από την ΕΛΑΣ
ή τις ΕΔ , ή ακόμα και προβοκάτσιες ανοήτων εμπόρων του ρατσισμού και θα την
βάλλουν στο ίδιο ζύγι με τα τεθωρακισμένα των Τούρκων , με τα χημικά τους ;
Υπάρχουν και κάμποσοι μάλιστα μέσα στην εμμονή αυτή την σωτηριολογική
κατ΄αυτούς , που αυθορεί και παραχρήμα την λένε ανθρώπινη , πολύ ανθρώπινη που
όμως στο δεύτερο επίπεδο ανάγνωσης είναι ίδιας αντίληψης και συμπεριφοράς με
την απόφαση , την κάθετη και δεν σηκώνω κουβέντα , της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου.
Τέτοιες ώρες , τέτοια λόγια
όμως αυτός ο τόπος δεν πάσχει εξαιτίας
απουσίας δικαιωμάτων , παρά μόνο από την ανεπάρκεια ορίων ηθικής ατομικής
ευθύνης , συλλογικής ανεπάρκειας στην βάση της αντίληψης του τζάμπα μάγκα.
Σύνορα εσωτερικά κι εξωτερικά
, αλυσιτελή όρια υπό την αιγίδα ιδεοληψιών χρωματισμένων από ουσιώδη απανθρωπιά
, την ίδια στιγμή που τα επιβεβλημένα
σύνορα εντός δοκιμάζουν σχέσεις , αμφιθυμίες , τρωτότητες και ευθύνη .