Με
αφορμή τον θάνατο του Μικρούτσικου κι ανάμεσα σε υπερβολές ή άστοχες
υποτιμήσεις ξαναφέρνω κάποιες σκέψεις μου , που είναι γενικές κι αφορούν τις
πιό πολλές περιπτώσεις....Πάμε λοιπόν .
Τόσο στον Μαχαιρίτσα όσο και πολύ περισσότερο στον
Μικρούτσικο γράφτηκαν κρίσεις , που αφορούν παρελθούσες στάσεις ζωής ,
γραμμένες έτσι που να σκιάζουν την αποτίμηση του έργου....Μα αν αυτό είναι το
κριτήριο και δη το μοναδικό , τότε ακυρώνεται το ωραίο ή όχι αναφορικά με την
ποιότητα καθ΄εαυτήν που σύμφωνα με τον Ε.Παπανούτσο που τροποποιεί ελαφρώς τον
ορισμό του Τεοντόρ Αντόρνο , ΩΡΑΙΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΠΑΡΑ Η ΘΕΤΙΚΗ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ
ΤΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΜΑΤΟΣ.....
Άπαξ και το δημιούργημα κοινολογείται , αποστασιοποιείται από
τον δημιουργό , έχει μιαν άχρονη τελετουργία και μπορεί ν΄αρέσει ή όχι , μα
πάντως με όρους αισθητικής κι όχι με τους αντίστοιχους ενός ματς ΟΣΦΠ - ΠΑΟ.
Αν δεν ίσχυαν αυτά τότε ο μισότρελλος Εζρα Πάουντ θα ήταν δια
βίου εξόριστος από τα γράμματα λόγω συμπάθειας προς τον Μουσολίνι , ο Κνούτ
Χάμσον ο Νορβηγός θα είχε διαγραφεί από τις δέλτους λόγω υποστήριξης του
Κούισλιγκ , ο δικός μας Μίκης θα εκρίνετο από τις παλινωδίες των φρονημάτων κι
ο Χδάκις θα ήταν ο ορισμός του δεξιού ελιτίστα , ενώ ο Γ.Ρίτσος θα είχε
μείνει ως ο δημιουργός ασήμαντων ποιημάτων στράτευσης στον Σταλινισμό κι όχι ο
κατασκευαστής της ΣΟΝΑΤΑΣ ΤΟΥ ΣΕΛΗΝΟΦΩΤΟΣ ή της ΕΛΕΝΗΣ.
Φυσικά και κρίνονται - όμως σε παρόντα χρόνο - οι δημιουργοί
, όμως η μαγεία έγκειται στην παντοτινή αποτίμηση. Μα αυτό δεν ισχύει γιά όλους
μας ή μάλλον πρέπει να ισχύει ; Άλλο η αρχαιοελληνική ΕΜΜΕΝΕΙΑ του Καστοριάδη
κι άλλο η ιδεοληπτική άχρονη εμμονή της Ψυχοκοινωνιολογίας .
Πλην ακραίων περιστατικών , όπως αυτό του Αρχιτέκτονα Α.Σπέερ
επί Ναζισμού ή άλλων παρεμφερών καταστάσεων , το δημιούργημα γρηγορότερα ή
αργότερα απορροφάται διά της κοινωνίας από την κοινωνία.
Ο Μπετόβεν λοιδωρήθηκε όταν αφιέρωσε την ΗΡΩΙΚΗ στον
Βοναπάρτη , όπως κι ο Χέγκελ όταν τον αποκάλεσε απελευθερωτή παρόλο που
επρόκειτο να εισβάλει στα τευτονικά κρατίδια.
Άλλα δημιουργήματα ευνοούνται από το διαχρονικό μάρκετιγκ των
δημιουργών δίχως όμως ν΄αλλάζει το καθ΄εαυτόν του δημιουργήματος , άλλοι
έχοντας επιλέξει έναν μονήρη ή ελάχιστα θορυβώδη τρόπο λειτουργίας αδικούνται
μεν από το πλέγμα των δημοσίων σχέσεων ωστόσο βρίσκεται σχεδόν μεταφυσικά ο τρόπος
να φτάσει στο κοινό η δημιουργία. Κανενός τα γούστα δεν ταυτίζονται με του
άλλου παρά μερικώς , άλλωστε ποιός ήταν ο καλύτερος ο Μπετόβεν , ο Μότσαρτ ή ο
Μπάχ ; Αστείο ερώτημα που δεν χρήζει καν συλλογισμού.
Το θέμα είναι να υπάρχει η άυξουσα καλλιέργεια - Παιδεία ,
που απομειώνοντας τις μικροπρέπειες του Εγώ , θα είναι σε σε θέση να αποτιμήσει
και να κρίνει αυτοτελώς κι όχι συγκριτικά το έργο τέχνης κάθε μορφής.....Όπως
άλλωστε συμβαίνει συχνά στην Ποίηση όπου οι 5-6 κολώνες παραμένουν σε τεράστια χιλιομετρική
απόσταση από άλλες μικρότερες , λες και η τοπογραφία του ποιητικού πεδίου είναι
κλειστή αλγεβρική εξίσωση. Εδώ με αφορμή τον Μικρούτσικο τώρα και τον Σπανό 2 ή
3 μήνες πριν , να πούμε για την οφειλή που τους έχουμε μιας - με διαφορετικό
φυσικά τρόπο - και μας έφεραν στον πιάτο τον σπουδαιότατο ποιητή Νίκο Καββαδία
. που οι θεωρητικοί της Ποίησης κατατάσσουν ψηλά πλην στην κατηγορία των μη
μειζόνων , όπως και τον Κ.Ουράνη....
Για να μην θυμηθούμε πως ο τραγικός Κ. Καρυωτάκης , πολύ αργά
μπήκε στο Πάνθεον με την συνδρομή του αγανακτισμένου Ανδ.Εμπειρίκου , που
έγραψε γι΄αυτόν στο «ΟΤΑΝ ΟΙ ΕΥΚΑΛΥΠΤΟΙ ΘΡΟΪΖΟΥΝ ΣΤΙΣ ΑΛΕΕΣ» τούτο : «Θα
το ειπώ πολλάκις / είναι μεγάλος ποιητής ο Κώστας Καρυωτάκης».
Ανήκω σ αυτούς που με άγγιξαν οι ήχοι του Μικρούτσικου ,
ακόμα και η αισθαντικότητα της κακοφωνίας του, όπως αντιστοίχως του Μίκη και
του Χδάκι.
Ποτέ δεν μπαίνω στην βάσανο της συγκρίσεως , καθώς αυτή είναι
αυτοματική και ιδιωτική υπόθεση , που συνδέεται με τις διαφορικές πορείες του
εαυτού μας , κατά μόνας ή /και συλλογικά......