Θεωρώ πολύ ορθή την απόφαση της υπουργού παιδείας και της κυβέρνησης να μην υλοποιήσει την απόφαση της κυβέρνησης του Α. Τσίπρα για τη λειτουργία 28 πανεπιστημιακών τμημάτων το 2019. Όπως θεωρώ ορθή την απόφαση του Πανεπιστημίου Πατρών να καταργήσει τέσσερα τμήματα, τα οποία προήλθαν από την ενσωμάτωση του ΤΕΙ και τα οποία δεν είχαν διδακτικό προσωπικό και άλλα πολλά. Όπως έχουμε κατ? επανάληψη πει, η εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής θα πρέπει να οδηγήσει την κυβέρνηση στο επόμενο γενναίο βήμα: την κατάργηση και συγχώνευση δεκάδων άλλων τμημάτων και την προώθηση χιλιάδων νέων στην Επαγγελματική Εκπαίδευση.
Κατά τη διάρκεια της χθεσινής σύσκεψης, που είχε ο Αλέξης Τσίπρας με τους δημάρχους της Ηλείας, αναφέρθηκε στην αλλαγή του νόμου στην Παιδεία, με τον οποίο ορίζεται η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής. Κατηγόρησε δε την κυβέρνηση ότι ευνοεί τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, διότι, όπως ισχυρίστηκε, «φέτος «τα παιδιά μας δίνουν πανελλαδικές εξετάσεις κάτω από συνθήκες πρωτοφανούς πίεσης εξαιτίας της πανδημίας, θα βρεθούν να ανταγωνίζονται σε δυσμενέστατες συνθήκες, καθώς περίπου 25.000-30.000 εξ αυτών, που θα μπορούσαν να είχαν εισαχθεί στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, είναι καταδικασμένοι να αποτύχουν. Βεβαίως, όλα αυτά γίνονται για έναν στόχο. Προκειμένου να ευεργετηθούν τα ιδιωτικά κολέγια και να υπάρξει αυξημένη πελατεία». Απέφυγε, ως ήταν αναμενόμενο, να αναφερθεί στο ότι φοιτητές, που εισέρχονται στα πανεπιστήμια με 1,3/20 και 2,6/20 είναι αδύνατο να παρακολουθήσουν πανεπιστημιακού επιπέδου προγράμματα σπουδών.
Εάν ήταν ένας απλός πολίτης, που έλεγε όλα αυτά, θα του συνιστούσα να ενημερωθεί πρώτα, να ρωτήσει ειδικούς, να σκεφθεί και στο τέλος να εκφράσει την άποψή του τεκμηριωμένα. Όμως, όλα αυτά βγήκαν από το στόμα (και το μυαλό) ενός πρώην πρωθυπουργού και νυν αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης. Και η πρώτη εξήγηση είναι ότι ο κ. Τσίπρας λαϊκίζει, γνωρίζοντας μεν τη ζημία, που προκαλούν τέτοιου τύπου δηλώσεις στο κοινωνικό σύνολο, αναμένοντας δε όφελος για τον ίδιο. Η άλλη εξήγηση δεν θα ήθελα να είναι αληθής: δηλαδή ότι ο κ. Τσίπρας ανήκει σε εκείνο το ποσοστό των ανθρώπων, που εντάσσονται σε αυτούς, που ο Carlo Cipolla χαρακτηρίζει ως ηλίθιους (Carlo M. Cipolla, καθηγητής στο Παν/μιο της Καλιφόρνιας στο Μπέρκλεϋ, «Οι βασικοί νόμοι της ανθρώπινης ηλιθιότητας», ΚΕΔΡΟΣ). Και αυτό είναι το δυστύχημα για την Ελληνική πολιτική σκηνή. Το χάος, δηλαδή, που χωρίζει τη νοημοσύνη και την υπευθυνότητα του Κυριάκου Μητσοτάκη από αυτές του Αλέξη Τσίπρα.
Από το 2010 έως σήμερα έχουν γραφεί εκατοντάδες άρθρων και μελετών, που αναφέρονται στην αδήριτη ανάγκη να ελεγχθεί το πλήθος και η ποιότητα των εισακτέων στα πανεπιστήμια και να δοθεί έμφαση στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Από το 2000, δηλαδή από τότε που Γεράσιμος Αρσένης, ως υπουργός παιδείας, ίδρυσε δεκάδες νέων τμημάτων στα πανεπιστήμια, οι προτάσεις των Συγκλήτων των Πανεπιστημίων ήσαν στην κατεύθυνση της μείωσης των εισακτέων, προκειμένου (1) τα πανεπιστήμια να μπορούν να εκπαιδεύσουν επαρκώς τους φοιτητές, (2) οι φοιτητές να έχουν ένα ικανοποιητικό επίπεδο γνώσεων, ώστε να μπορούν να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις ενός προπτυχιακού προγράμματος σπουδών, και (3) να ενθαρρυνθούν πολλοί απόφοιτοι Λυκείου να ακολουθήσουν την Επαγγελματική Εκπαίδευση. Έκτοτε είδαμε - με εξαίρεση τις χρονιές 2010 και 2011 - το ποσοστό εισακτέων να κυμαίνεται από 70% έως 80% επί των αποφοιτούντων από τα Λύκεια της χώρας. Αντίστοιχα, αυτό το ποσοστό κυμαίνεται από 30% έως 33% στις 37 χώρες του ΟΟΣΑ. Αυτό έχει ως συνέπεια την καταστρατήγηση των όρων, που έθεταν τα πανεπιστήμια, αλλά και τα διεθνώς ισχύοντα για την λειτουργία και ανάπτυξη μιας κοινωνίας.
Τέλος, θα τολμήσω να συστήσω στον κ. Τσίπρα να απευθυνθεί σε κάποιους επιστήμονες και διανοουμένους, προκειμένου να μαθητεύσει επί ένα χρονικό διάστημα σε αυτούς, να μάθει βασικές γνώσεις και να αναπτύξει κριτική σκέψη και υπευθυνότητα προς την κοινωνία. Θα ωφεληθεί τόσο ο ίδιος όσο και οι ακόλουθοί του. Και, κυρίως, θα αρχίσει να γίνεται χρήσιμος στην κοινωνία.