Το άρθρο αυτό και τα παρακάτω ερωτήματα διατυπώνω, όχι μόνο ως πολιτικός σχολιαστής αλλά και ως αθλητικογράφος για το μπάσκετμπολ στην Athens Voice. Ποια μέτρα πρέπει να ληφθούν για την καταπολέμηση της οπαδικής βίας στα γήπεδα και έξω από αυτά; Ποια μέτρα είναι πιο ενδεδειγμένα για την καταπολέμηση της οπαδικής βίας στα ματς και πέριξ αυτών; Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι ιδιαίτερα σημαντική απάντηση, ειδικότερα εάν πρόκειται αληθινά να εφαρμοστούν.
Διάφοροι κοινωνικοί, αθλητικοί, επαγγελματικοί και πολιτικοί φορείς έχουν διατυπώσει προτάσεις.
Οι προτάσεις του ΠΑΣΟΚ είναι όσοι εμπλέκονται σε πράξεις οπαδικής βίας ή έχουν καταδικαστεί στο παρελθόν για ανάλογα αδικήματα, να τους απαγορεύεται δια βίου η είσοδος σε αθλητικούς χώρους. Για να έχει επιτυχία το μέτρο θα πρέπει να αξιοποιηθούν όλες οι σύγχρονες τεχνολογίες ταυτοποίησης, όπως σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη.
Οι προτάσεις του Κασσελάκη είναι η ουσιαστική λειτουργία των συστημάτων εποπτείας με κάμερες υψηλής ευκρίνειας CCTV, η είσοδος στα γήπεδα μόνο με ταυτοποίηση, η υποχρεωτική αρίθμηση θέσεων στα εισιτήρια, η υποχρεωτική έκδοση ετήσιου πιστοποιητικού ασφαλείας και ο έλεγχος λειτουργίας πριν από κάθε αναμέτρηση.
Οι αποφάσεις, τα μέτρα που αποφάσισε πρόσφατα η κυβέρνηση είναι η διεξαγωγή όλων των αγώνων της Super League 1, κεκλεισμένων των θυρών για 2 μήνες, έως τις 12 Φεβρουαρίου 2024. Το μέτρο θα επεκταθεί και στις αναμετρήσεις των ομάδων Β, που ανήκουν στις ΠΑΕ της Super League και συμμετέχουν στο πρωτάθλημα της Super League 2. Δίνεται προθεσμία δυόμιση μηνών στις ΠΑΕ ώστε να προχωρήσουν στην υλοποίηση μέτρων, που έχουν εξαγγελθεί ήδη από τον Αύγουστο και μένουν έως τώρα στα χαρτιά, όπως η τοποθέτηση καμερών υψηλής ευκρίνειας στα γήπεδα, με το υλικό να είναι διαθέσιμο στις αρχές. Από το αρμόδιο υπουργείο αποφασίστηκε η εγκατάσταση και λειτουργία καμερών υψηλής ευκρίνειας στις προδιαγραφές της UEFA στο σύνολο των γηπέδων της Super League 1 και η ταυτόχρονη, απρόσκοπτη δυνατότητα ελέγχου τους και αξιοποίησης του υλικού τους από τις αρμόδιες αστυνομικές και δικαστικές αρχές, καθώς και σύστημα ηλεκτρονικής εισόδου φιλάθλων, με ταυτόχρονο έλεγχο ταυτοπροσωπίας.
Καθοριστική είναι και η στάση της Δικαιοσύνης. Πρέπει να συντελεστεί η ποινική αναβάθμιση της έρευνας για όλες τις υποθέσεις αθλητικής βίας και διαφθοράς με σκοπό την αναζήτηση φυσικών και ηθικών αυτουργών όλων των εγκλημάτων που έχουν τελεστεί, αλλά και την αναζήτηση ύπαρξης τυχόν εγκληματικών οργανώσεων στον χώρο του αθλητισμού. Αν συνεχιστεί η συμπεριφορά παραγόντων ή μέσων ενημέρωσης για δηλώσεις μίσους που υποκινούν την αθλητική βία θα πρέπει να εφαρμοστεί ο νόμος του 2022 που προβλέπει φυλακή, όχι αναστολές. Οι δηλώσεις των παραγόντων και των εφημερίδων δημιουργούν το κοινωνιοψυχολογικό περιβάλλον, την ατμόσφαιρα αδικαιολόγητης οργής και το μίσους, στη συνέχεια στήνονται ορισμένες επικίνδυνες, οργανωμένες διασυνδέσεις· και οι ηθικοί αυτουργοί και «καθοδηγητές»,– οι οποίοι πρέπει να εντοπιστούν και να συλληφθούν – αναλαμβάνουν να τις ενεργοποιήσουν και να τις βάλουν σε δράση.
Το νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης προβλέπει τη συνολική αυστηροποίηση του πλαισίου χορήγησης αναστολών και των προϋποθέσεων για την υφ’ όρον απόλυση, που αναμένεται να ισχύσουν πλέον και για όσους καταδικάζονται για οπαδική βία. Το ζήτημα είναι τα ενεργητικά κι αποφασιστικά κυβερνητικά μέτρα να εφαρμοστούν και να μην μείνουν στα λόγια μόνο, όπως παλιότερα…
Επίσης, ορισμένοι αθλητικοί και επαγγελματικοί-αθλητικοί φορείς προτείνουν ενδιαφέροντα και καλά μέτρα. Όπως διαπιστώνουμε από τις συγκρίσεις, τα 3 μεγαλύτερα κόμματα προτείνουν συγκλίνοντα λειτουργικά, κατάλληλα κι εποικοδομητικά μέτρα.
Βέβαια με το να απαγορεύσουμε στον κόσμο να πηγαίνει στα ποδοσφαιρικά γήπεδα για δυόμιση μήνες, δεν θα πετύχουμε πολλά πράγματα εκτός του να δώσουμε στις ΠΑΕ το χρονικό περιθώριο να εγκαταστήσουν τα συστήματα ελέγχου και παρακολούθησης μέσα στα γήπεδα. Τι άραγε θα προλάβει να αλλάξει, να βελτιώσει και να ρυθμίσει συνολικά, η κυβέρνηση σε 2,5 μήνες; Θα μπορέσουν επιτέλους να φτιαχτούν και να επιβληθούν οι τεχνικές ρυθμίσεις ενδελεχούς ελέγχου;
Συνολικά υπάρχουν από διάφορες υπεύθυνες πλευρές, κοινωνικούς, αθλητικούς, πολιτικούς ή πολιτειακούς οργανισμούς και φορείς, προτάσεις για θετικά μέτρα, και πολλές φορές παρατηρούμε, ικανοποιημένοι, σύμπτωση ή σύγκλιση των προτάσεων: Τη διακοπή δια ροπάλου της σχέσης ΠΑΕ, ΚΑΕ, προέδρων τους και οργανωμένων οπαδών, του να δίνονται εισιτήρια με συγκεκριμένες, ταυτοποιημένες, αριθμημένες θέσεις σε συνδυασμό με τη σάρωση όλων των θέσεων με κάμερες, τη διάλυση όλων των συλλόγων και των «θυρών» των οργανωμένων οπαδών, την απαγόρευση των σεσημασμένων και καταδικασμένων υπότροπων ταραξιών να μπαίνουν στα γήπεδα, την αυστηρή εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, κ.τ.λ.· ακόμη, τη δημιουργία σαφούς πλαισίου για το ιδιοκτησιακό καθεστώς του βασικού μετόχου των Αθλητικών ΑΕ ώστε να μην υπάρχει το φαινόμενο άλλοι να εμφανίζονται ως μέτοχοι και άλλοι να διοικούν, και την υιοθέτηση ενός απαραίτητου ολιστικού σχεδίου προληπτικών μέτρων που να περιλαμβάνει κίνητρα, δράσεις αλληλεγγύης, κοινωνική εργασία, απαγορεύσεις, αυστηρές ποινές και διοικητικό μηχανισμό ελέγχου και εφαρμογής (τα δυο τελευταία μέτρα προτείνονται από τη Νέα Αριστερά).
Το κυριότερο και βασικότερο άρα βήμα είναι, καλή τη πίστει, να περάσουμε στην εφαρμογή των μέτρων που οι περισσότεροι υπεύθυνοι φορείς έχουν συλλάβει και σκεφτεί, χωρίς ο ένας (πολιτικός) φορέας να μποϋκοτάρει τον (κρατικό) άλλον και τούμπαλιν, γιατί η διευθέτηση και επίλυση αυτού του κρίσιμου κοινωνικού ζητήματος της οπαδικής βίας θα ωφελήσει όλους μας, όλους τους πολίτες και την κοινωνία συνολικά, σε διάφορα επίπεδα λειτουργίας της.
Υ.Γ. Για το γράψιμο του άρθρου χρησιμοποιήθηκαν αυτούσια κομμάτια ανακοινώσεων και διατύπωσης θέσεων από διάφορους φορείς, σχολιαστές και καλοπροαίρετους συντελεστές του αθλητισμού.