Σεμεδάκι στο καλοριφέρ

Μιχάλης Πολυδώρου 22 Ιαν 2013

Η πιο ορθή απόφαση του οικονομικού επιτελείου, είναι αυτή που δέχθηκε τα περισσότερα πυρά. Η κατάργηση του φόρου πολυτελείας στα σκάφη και η αντικατάστασή του με το Τέλος Πλεύσης και Παραμονής. Μπορεί οι σκαφάτοι να προσφέρονται για καφενειακού τύπου κριτική, αλλά ας εξετάσουμε το σκεπτικό του υπουργείου Οικονομικών.

Όπως λοιπόν επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση -και έτσι είναι- ο φόρος πολυτελείας, «… ουδέποτε απέδωσε τα αναμενόμενα, αλλά αντιθέτως προκάλεσε σημαντικές απώλειες στα δημόσια έσοδα». Επιπροσθέτως -όπως τονίζεται στην ανακοίνωση- «… ο φόρος αυτός απεδείχθη καταστροφικός και για τις ελληνικές εταιρίες εισαγωγής και εμπορίας μικρών ή μεγάλων σκαφών αναψυχής, με την ταυτόχρονη απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας, καθώς ο κύκλος εργασίας τους κυριολεκτικά εξαϋλώθηκε».

Με άλλα λόγια, μπορεί ο φόρος πολυτελείας να ικανοποίησε τη «λαϊκή απαίτηση» να πληρώσουν οι σκαφάτοι καπιταλιστές, στην ουσία όμως, ο φόρος οδήγησε σε ναυάγιο έναν ολόκληρο κλάδο και στην ανεργία χιλιάδες εργαζόμενους, που δεν διαθέτουν πλέον ούτε σκάφη για πλύσιμο. Πάνω απ’ όλα, όμως, ήταν ναυάγιο της κοινής λογικής που προσέκρουσε σε μη σεσημασμένους εγκ-υφάλους του υπουργείου Οικονομικών.

Με το σκεπτικό αυτό, δεν νομίζω ότι μπορεί κανείς να διαφωνήσει με την απόφαση του νυν υπουργού Γιάννη Στουρνάρα. Μια στιγμή, όμως. Εδώ έχουμε να κάνουμε με διχασμό προσωπικότητας. Τι εννοώ; Οι τεχνοκράτες σπεύδουν να καταργήσουν μια ζημιογόνο φορολογική ρύθμιση για τα σκάφη, την ίδια στιγμή όμως επιμένουν στη ρύθμιση για το πετρέλαιο θέρμανσης, η οποία προκαλεί επίσης τεράστια ζημιά όχι μόνο στα δημόσια έσοδα και στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, αλλά ακόμη και στην υγεία των πολιτών.

Αν και ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο πετρέλαιο θέρμανσης σχεδόν εξαπλασιάστηκε, από τα 60 στα 330 ευρώ ανά χιλιόλιτρο, τα έσοδα του προϋπολογισμού δεν αυξήθηκαν κατ’ αντιστοιχία. Στο πρώτο δίμηνο εφαρμογής του μέτρου (Οκτώβριος – Νοέμβριος 2012), τα έσοδα από τον ΕΦΚ του πετρελαίου θέρμανσης αυξήθηκαν μόλις κατά 36 εκατ. ευρώ σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2011 και πόρρω απέχουν από τον ετήσιο στόχο για επιπλέον έσοδα άνω του 1 δισ. ευρώ. Πάντως, ο στόχος επετεύχθη. Το λαθρεμπόριο στα καύσιμα πατάχθηκε, κατά τη γνωστή ρήση «Η εγχείρηση πέτυχε, ο ασθενής απεβίωσε».

Το υπουργείο Οικονομικών υποστηρίζει ότι οι μειωμένες αγορές και επομένως τα μειωμένα έσοδα, οφείλονται στην «αποθεματοποίηση» πετρελαίου πριν από την άνοδο της τιμής του. Προφανώς, δεν έχουν αντιληφθεί ότι στις πολυκατοικίες το καλοριφέρ ανάβει «εις τας επισήμους εορτάς», ότι ο δεύτερος όροφος πλακώνεται με τον τέταρτο, όπως στα σίριαλ του Δαλιανίδη, ότι στις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης διοργανώνονται -μεταξύ αστείου και σοβαρού- «βραδιές καλοριφέρ»! Προφανώς δεν έχουν πάρει μυρωδιά τη τζακίλα. Κάθε μέρα είναι Τσικνοπέμπτη. Εκτός εάν οι οικονομικοί εγκέφαλοι είναι από άλλο τζάκι. Ενεργειακό! Φτάνει, όχι άλλο κάρβουνο!

Τα επιχειρήματα που προβάλλονται περί αποθεματοποίησης, δεν αντέχουν σε κανένα «απόθεμα» λογικής.«Δεν στέκουν ούτε για πρωτοετείς φοιτητές», όπως ορθώς είπε πριν από λίγες ημέρες στη Βουλή κάποιος πολιτικός, αναφερόμενος σε θεωρίες της αντιπολίτευσης. Στουρνάρα τον λένε τον πολιτικό. Είναι ο ίδιος πολιτικός που σε συνέντευξή του είπε, ορθώς, ότι από το λαθρεμπόριο καυσίμων πλούτιζαν 100 οικογένειες. Δεν μας είπε όμως γιατί δεν τις συλλαμβάνουμε.

Αλλά το ερώτημα παραμένει: Γιατί η κυβέρνηση επιμένει σε μια καταφανώς επιζήμια ρύθμιση, την οποία όμως «αποκηρύσσει» στην περίπτωση των σκαφών; Ίσως η απάντηση να βρίσκεται στα νούμερα του ισοζυγίου των συναλλαγών μας, τα οποία παρουσιάζουν σαφή βελτίωση. Οι αριθμοί ευημερούν. Το θερμόμετρο στο διαμέρισμα δείχνει 17, η μάνα έβαλε σεμεδάκι στο παγωμένο καλοριφέρ. Να «ζεστάνει» το χώρο, μου είπε…