Στο τέλος του 2009, λίγο μετά τις εκλογές, δηλαδή έχοντας περάσει το 64% του συμβατικού χρόνου κατασκευής είχε κατασκευαστεί περίπου το 10% του έργου.
Τον Μάιο του 2012 λίγο πριν τις εκλογές είχαν λυθεί όλα τα προβλήματα και η κατασκευή του έργου είχε φθάσει περίπου στο 40% και αν υπήρχε η ανάλογη συνέχεια θα μπορούσε να τελειώσει το 2016.
Δυστυχώς οι προβλέψεις δεν επαληθεύτηκαν γιατί το φθινόπωρο του 2012 προέκυψε το πρόβλημα με τα αρχαία της στάσης Βενιζέλου. Αντί να υιοθετήσουν την μέθοδο κατασκευής του σταθμού που είχε υιοθετηθεί στον σταθμό Αγίας Σοφίας, όπου τα ευρήματα είναι και πιο σημαντικά, αποφάσισαν να αφαιρέσουν τα αρχαία αλλά να μην τα επανατοποθετήσουν στην θέση τους μετά την κατασκευή του σταθμού και να τα πάνε στο στρατόπεδο «Παύλος Μελάς», όπου μελλοντικά θα γινόταν μουσείο.
Λανθασμένη από κάθε άποψη επιλογή και δικαίως ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης προσέφυγε στο ΣτΕ για να ακυρωθεί η απόφαση.
Ο διχασμός στην πόλη άρχισε, χωρίς να πάρει ακόμη κομματικές διαστάσεις.
Στις αρχές του 2014 σε μια συνάντηση που οργάνωσα, ως πρώην υφυπουργός υποδομών στα γραφεία της Αττικό Μετρό ΑΕ, μεταξύ της διοίκησης και του δημάρχου συμφωνήθηκε να ακυρωθεί η πρώτη απόφαση της Αττικό Μετρό ΑΕ και να υιοθετηθεί η μέθοδος του σταθμού της Αγίας Σοφίας, η οποία εγκρίθηκε και από το ΚΑΣ με την υποστήριξη της κυρίας Μενδώνη, Γραμματέας τότε του υπουργείου Πολιτισμού.
Δυστυχώς μετά από 3 μήνες ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης άλλαξε θέση και έκανε και νέα προσφυγή στο ΣτΕ ζητώντας να ακυρωθεί και αυτή η απόφαση.
Η κυβέρνηση άλλαξε και η νέα υιοθέτησε την πρόταση του δημάρχου και του συλλόγου των αρχαιολόγων, παρ’ ότι η νέα προσφυγή του απερρίφθει από το ΣτΕ, τον Οκτώβριο του 2016.
Νέα κυβέρνηση, νέα σύνθεση του ΚΑΣ, νέες αποφάσεις και το 2017 μπήκε μπροστά η κατασκευή του σταθμού χωρίς να μετακινηθεί κανένα αρχαιολογικό εύρημα, με πολλές αβεβαιότητες και άγνωστο χρόνο ολοκλήρωσης.
Εκλογές έγιναν πάλι, η κυβέρνηση άλλαξε, όπως και η σύνθεση του ΚΑΣ.
Ο Πρωθυπουργός στην ομιλία του στην ΔΕΘ, είπε πως πείστηκε από τους φορείς της πόλης ότι πρέπει πάλι να αλλάξει μέθοδο κατασκευής του σταθμού στην Βενιζέλου και να γίνει με την μέθοδο του σταθμού Αγίας Σοφίας.
Και τώρα η πόλη μπροστά και πάλι σε ένα ανόητο διχασμό, αφού ειδικοί και κυρίως μη ειδικοί, ανάλογα με την κομματική τους ταυτότητα τοποθετούνται με την μια ή την άλλη επιλογή.
Δυστυχώς λείπει και πάλι η λογική από την νέα αντιπαράθεση, το κομματικό και προσωπικό κριτήριο κυριαρχεί και ο κίνδυνος να χαθεί και άλλος χρόνος και πόροι είναι ορατός, όποια επιλογή και να γίνει.
Πιστεύω πώς ήταν λάθος του Πρωθυπουργού πού πήρε άμεσα θέση σε ένα τόσο πολύπλοκο θέμα, απλώς ακούγοντας τα κομματικά του στελέχη.
Έπρεπε να προτείνει την συγκρότηση μιας επιτροπής ειδικών και έμπειρων επιστημόνων με συμμετοχή και ξένων, η οποία θα ακούσει όλες τις πλευρές και τους αρμοδίους και με βάση τρία βασικά κριτήρια να κάνει την τελική επιλογή σε διάστημα τριών μηνών το πολύ και η οποία θα γίνει σεβαστή από όλους.
Τα κριτήρια δεν μπορεί παρά να είναι η τελική εικόνα των αρχαίων στον σταθμό, ο χρόνος και το κόστος.
Πιστεύω ότι, αν υπάρξει λογική και μετριοπάθεια από όλες τις πλευρές, το πρόβλημα θα ξεπεραστεί και το 2023 μπορεί να έχουμε σε πλήρη λειτουργία όλη την γραμμή, από την Μίκρα μέχρι τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό.
Εάν η κυβέρνηση επιμείνει, σίγουρα θα υπάρξουν νέες προσφυγές στο ΣτΕ και σίγουρα θα έχουμε μεγαλύτερες καθυστερήσεις, όποια και να είναι η απόφασή του.
Το πρώτο λάθος έγινε από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών το 2013, αναγκάστηκε όμως να αλλάξει θέση μετά την προσφυγή του Δημάρχου στο ΣτΕ και την κατακραυγή του κόσμου. Το δεύτερο λάθος το έκανε ο δήμαρχος, όταν άλλαξε γνώμη και έκανε την δεύτερη προσφυγή στο ΣτΕ το Φθινόπωρο του 2014.
Το τρίτο το έκανε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, που δεν υιοθέτησε την εγκεκριμένη από το ΚΑΣ και το ΣτΕ μέθοδο της προσωρινής απόστασης και της επανατοποθέτησης τουλάχιστον του 80% των αρχαιολογικών ευρημάτων, μετά την κατασκευή του σταθμού, όπως στον σταθμό της Αγίας Σοφίας.
Επιτέλους τώρα ας κυριαρχήσει η λογική και ας μην κάνουν όλοι μαζί το τέταρτο λάθος, είναι απολύτως παράλογο κάτι τέτοιο και κανείς δεν ξέρει που θα οδηγήσει.
Όμως η κυβέρνηση πρέπει να κλείσει και τις εκκρεμότητες με την επέκταση του μετρό Καλαμαριάς, δηλαδή να δημοπρατήσει την προμήθεια των Ηλεκτρομηχανολογικών Συστημάτων, των συστημάτων ασφάλειας και φυσικά τους συρμούς, κάτι που ήταν προγραμματισμένο να γίνει το 2014 και ακόμη δεν έχει γίνει γιατί οι κυβερνήσεις δεν έχουν βρει τα 170 εκατ. ευρώ περίπου που απαιτούνται. Χωρίς αυτές τις προμήθειες άμεσα το μετρό δεν θα φθάσει ποτέ στη Μίκρα.
Φυσικά για να φύγουμε από τον μύθο και να πάμε στην πραγματικότητα για τις επεκτάσεις του Μετρό δυτικά, πρέπει άμεσα η κυβέρνηση να βρει τους πόρους και να δημοπρατήσει τις αναγκαίες μελέτες, για να αρχίσει η κατασκευή του το 2022, διαφορετικά δεν θα προλάβει ούτε το επόμενο ΕΣΠΑ και δεν πρόκειται να γίνει στον ορατό χρονικό ορίζοντα.