Πόσο γνωρίζουμε τον Ταγίπ Ερντογάν;

Παναγιώτης Ιωακειμίδης 30 Μαϊ 2023

Τώρα που  θα έχουμε να κάνουμε με έναν  πανίσχυρο και εθνικιστικά εμπλαισιωμένο  Ταγίπ Ερντογάν (πιθανότατα)  για άλλα πέντε χρόνια οφείλουμε να τον γνωρίσουμε λίγο καλύτερα.  Το πρόσωπο     Ρεσέπ Ταγίπ Ερντογάν πίσω από το προσωπείο. Προσπάθησα τελευταία να προσεγγίσω  κάπως βαθύτερα    τη ψυχοσύσταση,  τον χαρακτήρα  Ερντογάν   που ορίζει εν πολλοίς και τον πολιτικό Ερντογάν ( με αφετηρία  και μια    συνάντηση   μαζί του σε πλαίσιο διπλωματικής διαδικασίας  στο  κάπως μακρινό 2003). Εκκινώντας από τη διαπίστωση του  Χ. Κίσσιγκερ στο πρόσφατο   βιβλίο του «Ηγεσία» (Leadership)  όπου τονίζει ότι  «ο συνδυασμός χαρακτήρα και περιστάσεων διαμορφώνει τον ιστορικό ηγέτη» . Μια πρώτη   αυτονόητη διαπίστωση  είναι  βεβαίως ότι ο Ερντογάν είναι μια   αυταρχική,   αντιδημοκρατική προσωπικότητα   κατά την έννοια που την έχει ορίσει ο Th. Adorno. Μια άλλη   λέγει ότι ο Ερντογάν λειτουργεί με το προτυπο του ηγέτη- πατέρα της χώρας/έθνους «ως ένας νεωτερικός εθνολαικιστής» όπως περίπου και ο Κεμάλ Αττατούρκ ( H.L. Smith, Erdogan Rising, London, 2019)  .  Πέρα αυτών των εννοιολογήσεων όμως η βαθύτερη «εσωτερική έρευνα» λεγει    ότι ο Ερντογάν φέρει έντονα    στοιχεία υποβάθρου που    ανταποκρίνονται  περισσότερο στο πρότυπο   του γκρινιάρικου, ολίγον   κακομαθημένου πλήν ανοιχτόκαρδου λαικού μικρού   παιδιού που τραγουδάει λαικά άσματα, παίζει ποδόσφαιρο   και μοιράζει χαρτσιλίκι στα παιδιά του δρόμου.  Και  όπως κάθε  μικρό παιδί, είναι δομικά  εγωκεντρικός   ,  θέλει αυτός να είναι στο κέντρο του ενδιαφέροντος και προσοχής, να  αναγνωρίζει  ο  συνομιλητής του   ότι  αυτός είναι  ο μεγάλος και μοναδικός ηγέτης « ως αντι-Αττατούρκ μεγαλύτερος Αττατουρκ»( S. Cagaptay, The New Sultan....,  London ,2017).  Και να εμφανίζεται ότι του κάνει  τα χατίρια έστω και εικονικά . Θέλει αποκλειστικές αλλά  όχι τόσο έλλογες όσο συναισθηματικές οιονει ερωτικές πολιτικές   σχέσεις . Νομίζει ότι μπορεί να σώσει τον κόσμο.Διακατέχεται από μεσσιανικό  , θρησκευτικό πνεύμα.  Αλλά  όπως ένα μικρό ανώριμο παιδί , συχνά δεν ακούει ενώ έχει βαθιές  φοβίες, ανασφάλειες, επιθετικότητα .   Έχει επίσης παιδικό  γινάτι,  είναι εριστικός   και   θυμικά απρόβλεπτος. Θυμώνει  και «τα παίρνει εύκολα στο κρανίο» .Νομίζει ότι περιστοιχίζεται από εχθρούς ( D.Bechev, Turkey under Erdogan, London, 2022)    Αλλά  μπορεί να δημιουργεί και  ισχυρές φιλίες.  Χρειάζεται όμως κανάκεμα ως μικρό παιδί.  Μεταλλάσσεται όμως   με όλα αυτά τα χαρακτηριστικά σε  «  ισχυρό επικοινωνιακό πολιτικό Όν» και σε χαρισματικό  ηγέτη .Τον μόνο αυταρχικό πολιτικό ηγέτη στον πλανήτη  που  κερδίζει  σε λίγο πολύ ελεύθερες αν και όχι πλήρως  δίκαιες   εκλογές με ισχυρή πλειοψηφία.Οι επιδόσεις όμως αυτές ενισχύουν παρα εξασθενούν τον αυταρχικό εγωκεντρισμο του.  Και  έχοντας   ένα αυτοκρατορικό παρελθόν πίσω του φαντασιώνεται  να γίνει οιονεί αυτοκράτορας, Σουλτάνος και προφήτης μαζί  με τη Τουρκία μεγάλη δύναμη (Αιώνας της Τουρκίας)  ! Με πρότυπο τον τελευταίο απόλυτο Σουλτάνο Αμπντουλχαμίτ( 1876-1908) στις νεοθωμανικές φιλοδοξίες του( S. Cagaptay, Erdogan’s Empire, London, 2020) .  Στο σημείο αυτό όπως και στη διάσταση του  αντιδυτικισμού  συμπλέει με τον πρόεδρο Πούτιν. Αλλά ο Πούτιν ως προιόν των μυστικών υπηρεσιών έχει άλλη  ψυχοσύσταση ( του ψυχρού νταή- «δεν υπάρχει ίχνος ανθρωπιάς στα μάτια του» είχε πεί η Μ. Θάτσερ) απ’ αυτή του Ερντογάν  που έχει εντελώς διαφορετική,  φτωχή  προέλευση  .

Η Ελληνική πολιτική τάξη μάλλον δεν  έχει « πιάσει» επαρκώς  την ισχυρή, άτσαλη  αλλά και  ευάλωτη     εγωκεντρικότητα   του προέδρου  Ερντογάν . Εάν το είχε κάνει με ένα διαφορετικό χειρισμό   , ένα έντεχνο «μανιπουλάρισμα-κανάκεμα» του    θα είχαν  πιθανότατα αποφευχθεί ορισμένα λάθη και ίσως η   όξυνση κάποιων εντάσεων. Χωρίς βέβαια να ακύρωναν  και τις δομικές αιτίες της Τουρκικής  πολιτικής , συμπεριφοράς….

Πηγή: www.tanea.gr