Ο υπερτουρισμός που πλήτει σήμερα πολλούς Μεσογειακούς προορισμούς, κυρίως Ελλάδας και Ιταλίας παγκόσμιας έλξης, είναι μια σύνθετη πρόκληση που απαιτεί μια πολυμερή και συνεργατική προσέγγιση και πάνω από όλα μια συνέργεια μεταξύ των διαφόρων παραγόντων στον τομέα, δημόσιου και ιδιωτικού συμφέροντος, συμπεριλαμβανομένων των πολιτών και τουριστών με τις δικές τους δυνατότητες έκφρασης και συναπόφασης, ατομικής και συλλογικής, στα εργαλεία διαλόγου και διαβούλευσης.
Απαιτείται πάντα μια αρχική μελέτη φέρουσας ικανότητας επισκεπτών για κάθε τόπο υποδοχής, ώστε οποιαδήποτε δράση και παρέμβαση να μην είναι μια αυθαίρετη υποκειμενική προσέγγιση, αλλά μια αντικειμενική διαπίστωση πάνω σε επιστημονικές καλά θεμελιωμένες βάσεις.
Ανάμεσα στα κύρια σημεία που έχουμε κατά καιρούς επισημάνει με προηγούμενες δημοσιεύσεις μας, έχουμε επιλέξει πέντε επαναλαμβανόμενα:
Εξισορρόπηση της οικονομικής βιωσιμότητας και του περιβάλλοντος, με τη συμμετοχή τοπικών κοινωνιών, πολιτών και προώθηση της χρήσης οικολογικών μεταφορών, της επιλογής φιλικών προς το περιβάλλον καταλυμάτων και της αγοράς προϊόντων και υπηρεσιών μηδενικών χιλιομέτρων.
Ξανασκεφτείτε τις τουριστικές περιόδους ή προωθήστε μια αποεποχοποίηση που δεν περιλαμβάνει μόνο καλοκαίρι ή διακοπές εορτών. Από αυτή την άποψη, ένα διαφορετικό ημερολόγιο διακοπών θα βοηθούσε στην εξάπλωση των διακοπών καθ' όλη τη διάρκεια του έτους και όχι μόνο τον Ιούλιο και τον Αύγουστο ή έστω Πρωτοχρονιά και Πάσχα.
Προωθήστε εναλλακτικούς, λιγότερο δημοφιλείς και πιο αυθεντικούς προορισμούς, δίνοντας έμφαση στις προσωπικές εμπειρίες και ξεκινώντας επίσης από τον ριζικό φυσιολατρικό τουρισμό. Με τη διαφοροποίηση της προσφοράς και την εστίαση στο μάρκετινγκ που στοχεύει στην ανακάλυψη λιγότερο γνωστών αλλά εξίσου συναρπαστικών τόπων, θα είναι δυνατό να διαφοροποιηθούν οι μαζικές σε πιο προσωπικές επιλογές των τουριστών.
Εκμεταλλευτείτε τις δυνατότητες της τεχνολογίας για την παρακολούθηση των τουριστικών ροών και την πρόβλεψη των κορυφών προσέλευσης και, κατά συνέπεια, τη διαχείριση των πόρων και τον προγραμματισμό στοχευμένων παρεμβάσεων, όπως πολιτικές ποσοστώσεων πρόσβασης στις πιο πολυσύχναστες περιοχές.
Εκπαιδεύστε για τον υπεύθυνο τουρισμό, αυξάνοντας την ευαισθητοποίηση των τουριστών για τη σημασία του σεβασμού του περιβάλλοντος και των τοπικών πολιτισμών και των επιπτώσεών τους στην περιοχή. Ο καταναλωτής πρέπει επίσης να είναι ένας παράγοντας μιας συνολικής αλλαγής νοοτροπίας, ώστε να μειώνει όσο είναι δυνατό το αποτύπωμά του στο περιβάλλον, φυσικό και κοινωνικό.