Πολλά ήταν τα ψέματα…

Πάσχος Μανδραβέλης 01 Φεβ 2014

Δυστυχώς ξεχάσαμε όλα όσα ακούγαμε για τα δεινά που θα έφερνε στον Πειραιά η απελευθέρωση της διαχείρισης του λιμανιού από το κράτος. Δεν μιλάμε για τα περί «ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας»· αυτού του τύπου τα συνθήματα είναι ψωμοτύρι για κάθε ιδιωτικοποίηση. Αναφερόμαστε στην κινδυνολογία ότι «το λιμάνι γίνεται αποικία της Cosco»· «λιμάνι της αγωνίας» βαφτίστηκε από τον αριστερό λυρισμό. Διαβάζαμε ότι θα εφαρμοστεί καθεστώς δουλεμπορίας στους προβλήτες («με μισθούς Κίνας», έλεγαν), οι οποίοι θα περιβάλλονται από αγκαθωτά σύρματα, προφανώς για να μη δραπετεύουν οι «δούλοι εργάτες». Ακούγαμε για μαζικές «εισαγωγές» Κινέζων εργατών ώστε να πέσουν τα ελληνικά μεροκάματα. Μέχρι και για δημιουργία έδρας της Καμόρα στον Πειραιά διαβάζαμε, επειδή σε κάποιο ιταλικό μυθιστόρημα αναφερόταν ότι στο λιμάνι της Νάπολης δρούσε η Μαφία.

Η ιδιωτικοποίηση, με χίλια βάσανα και περισσότερες διαμαρτυρίες σύσσωμης της αντιπολίτευσης, έγινε. Τώρα, που όλες οι καταστροφικές προβλέψεις δεν επιβεβαιώθηκαν, δεν ακούμε το παραμικρό στα κανάλια για το λιμάνι που θα γινόταν χώρος της Μαφίας, στρατόπεδο της δουλείας κ.λπ.

Στις σομόν όμως σελίδες των εφημερίδων υπάρχουν τα καλά νέα. Εκεί που είχαμε έναν καφενέ στου λιμανιού την άκρη, αποκτούμε ένα σύγχρονο λιμάνι με αξιώσεις να γίνει το μεγαλύτερο της Μεσογείου. Προς το παρόν είναι το τρίτο μεγαλύτερο. Μόνο από τον Προβλήτα ΙΙ της Cosco διακινούνται 2,52 εκατομμύρια κοντέινερ, όταν το 2008 διακινούνταν 1,2 εκατομμύριο κοντέινερ και από τους δύο προβλήτες του λιμανιού. Αν προστεθούν και οι 644.000 teu του Προβλήτα Ι που διαχειρίζεται ο ΟΛΠ, ο Πειραιάς έφτασε στα επίπεδα των 3,163 εκατ. κοντέινερ· σχεδόν τριπλάσια απ’ ό,τι ήταν την εποχή που το λιμάνι είχε «μία μετοχή κι αυτή ανήκει στο κράτος». Επιπλέον: παρά την κρίση, ο Τομέας Διακίνησης Αυτοκινήτων στο Car Terminal του ΟΛΠ παρουσίασε αύξηση 9,8% έναντι του 2011 και κατά 66% έναντι του 2009. Μη δημιουργηθούν λάθος εντυπώσεις: τα αυτοκίνητα δεν προορίζονται μόνο για την ελληνική αγορά, αλλά κυρίως για την υπόλοιπη Ευρώπη.

Να σημειώσουμε και κάτι χαρακτηριστικό. Το 2013 οι προβλήτες που διαχειρίζεται η Cosco παρουσίασαν αύξηση διακίνησης κοντέινερ της τάξης του 20% (παρά την κατά 77% άνοδό τους το 2012 στα 2,1 εκατομμύρια teu). Στον Προβλήτα Ι που διαχειρίζεται ο ΟΛΠ η διακίνηση εμπορευματοκιβώτιων το 2013 σημείωσε οριακή άνοδο σε 644.055 teu από 625.914 το 2012.