Πολιτικές κοινωνικές μεταρρυθμίσεις των τεχνολογικών αλγορίθμων!

Ευάγγελος Αλεξανδρής 29 Ιαν 2025

Σε καιρούς που οι μονοπωλιακοί τεχνολογικοί κολοσσοί κυβερνούν ΗΠΑ, Κίνα, Ρωσία, Ινδία, Βραζιλία... και τις μικρότερεςε αναπτυσσόμενες χώρες, είναι καλό και χρήσιμο ναπαρατηρούμε τις "αυτόματες εξελίξεις της τεχνολογίας και αγοράς" που είναι απολύτως λογικό να μας αφορούν άμεσα ως κοινωνίες - αποικίες των εργασιακών οικονομικών μηχανισμών εξουσίας της παγκοσμιοποίησης.

Εάν ρωτήσετε έναν οποιοδήποτε προηγμένο αλγόριθμο Τεχνητής Νοημοσύνης να σας "συμβουλεύει" πώς να μεταρρυθμίσετε τη σχολική εκπαίδευση ώστε να τροφοδοτεί τον επαγγελματικό καταμερισμό της εργασίας, σε συνεργασία με τις εταιρείες που αναζητούν εξειδικευμένο εκπαιδευμένο προσωπικό έτοιμο για την ενσωμάτωση στη βιομηχανική παραγωγή, θα δωθούν απαντήσεις παρόμοιες με αυτή: Εάν ο στόχος του σχολείου είναι αποκλειστικά να μετατρέψει την εκπαίδευση σε επιχείρηση και να προωθήσει το εταιρικό κέρδος, τα εργαλεία που θα εισαχθούν θα είναι προσανατολισμένα στη μεγιστοποίηση του κέρδους, στη δημιουργία προσοδοφόρων συνεργασιών και στην εκπαίδευση δεξιοτήτων άμεσα αναλώσιμων στην αγορά εργασίας. Ακολουθούν ορισμένα εργαλεία που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν:

1. Πλατφόρμες ηλεκτρονικής μάθησης επί πληρωμή

Ανάπτυξη ή υιοθέτηση ψηφιακών πλατφορμών που προσφέρουν μαθήματα υψηλής χρέωσης, προσβάσιμα μόνο με συνδρομή ή πληρωμή.

Ενσωματώστε τη διαφήμιση και τη χορηγία μέσα στο μαθησιακό περιεχόμενο.

Προσφέρετε επί πληρωμή πιστοποιήσεις που αναγνωρίζονται από συνεργαζόμενες εταιρείες.

2. Προγράμματα κατάρτισης που σχεδιάζονται από κοινού με εταιρείες

Δημιουργία ειδικών μαθημάτων ή εκπαιδευτικών διαδρομών που απαιτούνται από εταιρείες, οι οποίες πληρώνουν για να έχουν πρόσβαση σε σπουδαστές που έχουν ήδη εκπαιδευτεί στις ανάγκες τους.

Εισαγωγή υποχρεωτικής αμειβόμενης πρακτικής άσκησης για τους σπουδαστές, όπου οι εταιρείες συνεισφέρουν οικονομικά στη σχολή.

3. Χορηγίες και branding

Επιτρέψτε στις εταιρείες να χορηγούν αίθουσες διδασκαλίας, εργαστήρια ή εκδηλώσεις του σχολείου με αντάλλαγμα την προβολή (π.χ. δικαιώματα ονομασίας).

Χρησιμοποιήστε εκπαιδευτικό υλικό που παρέχεται από εταιρείες, το οποίο περιλαμβάνει λογότυπα και διαφημιστικά μηνύματα.

4. Πώληση δεδομένων και αναλύσεων

Συλλέξτε δεδομένα για τους μαθητές (επιδόσεις, ενδιαφέροντα, δεξιότητες) και πουλήστε τα σε εταιρείες για σκοπούς πρόσληψης ή μάρκετινγκ.

Χρήση λογισμικού ανάλυσης για τον εντοπισμό των πιο υποσχόμενων ταλέντων και απευθείας πρότασή τους σε εταιρείες-εταίρους.

5. Δικαιόχρηση και αδειοδότηση

Δημιουργήστε ένα τυποποιημένο και αναπαραγώγιμο μοντέλο σχολείου, το οποίο θα πωλείται ως franchise σε ιδιώτες ή άλλα ιδρύματα.

Προσφέρετε άδειες χρήσης ιδιόκτητων μεθοδολογιών διδασκαλίας, εκπαιδευτικού υλικού ή εμπορικών σημάτων.

6. Τεχνολογικά εργαστήρια χρηματοδοτούμενα από εταιρείες

Δημιουργήστε υπερσύγχρονα εργαστήρια (π.χ. ρομποτικής, τεχνητής νοημοσύνης, εικονικής πραγματικότητας) που χρηματοδοτούνται από εταιρείες, οι οποίες τα χρησιμοποιούν επίσης για τη δοκιμή και την προώθηση των προϊόντων τους.

Σε αντάλλαγμα, οι εταιρείες αποκτούν προβολή και πρόσβαση σε φοιτητές που εκπαιδεύονται στα εργαλεία τους.

7. Επιχειρηματικές εκδηλώσεις και εκθέσεις

Διοργανώστε εκθέσεις εργασίας, hackathons ή διαγωνισμούς που χρηματοδοτούνται από εταιρείες, οι οποίες πληρώνουν για να συμμετάσχουν και να προσλάβουν ταλέντα.

Δημιουργήστε επί πληρωμή εκδηλώσεις για γονείς και μαθητές, όπως συνέδρια ή εργαστήρια, με την παρουσία εμπορικών σημάτων.

8. Συνδρομές και premium υπηρεσίες

Προσφέρετε πρόσθετες επί πληρωμή υπηρεσίες, όπως εξατομικευμένη διδασκαλία, συμβουλευτική σταδιοδρομίας ή πρόσβαση σε αποκλειστικά δίκτυα επαγγελματικών επαφών.

Δημιουργήστε προγράμματα «VIP» για μαθητές που πληρώνουν υψηλότερο ποσό για αποκλειστικές παροχές.

9. Πώληση προϊόντων και υλικών

Πουλήστε διδακτικό υλικό, βιβλία, λογισμικό ή τεχνολογικές συσκευές απευθείας στους φοιτητές.

Συνεργαστείτε με εταιρείες για την πώληση των προϊόντων τους εντός του σχολείου (π.χ. ταμπλέτες, υπολογιστές, ρούχα).

10. Συνεχιζόμενη εκπαίδευση για ενήλικες

Προσφέρετε απογευματινά ή σαββατοκύριακα μαθήματα για επαγγελματίες, τα οποία χρηματοδοτούνται από εταιρείες που θέλουν να εκπαιδεύσουν τους υπαλλήλους τους.

Δημιουργήστε αμειβόμενα προγράμματα επιμόρφωσης για εκπαιδευτικούς ή διευθυντές σχολείων.

Τελικές δικές μου εκτιμήσεις:

Τα μέσα αυτά, αν και δυνητικά κερδοφόρα για το καπιταλιστικό σύστημα, εγείρουν σοβαρά ηθικά ζητήματα για τις ελευθερίες του ανθρώπου και των τοπικών κοινωνιών. Ένα καθαρά κερδοσκοπικό σχολείο θέτει σε ταξική ανατροπή την ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση, την ποιότητα της εκπαίδευσης και την αυτονομία των μαθητών, με αποτέλεσμα το έλλειμμα της κοινωνικής συνοχής και αισθήματος δικαιοσύνης. Η δημόσια εκπαίδευση έχει θεμελιώδη κοινωνικό ρόλο και η μετατροπή της σε επιχείρηση έχει εκτός από οικονομικές ωφέλειες για τον καπιταλισμό, τελείως αρνητικές συνέπειες για το κοινωνικό σύνολο, τον πολιτισμό, καταργεί τον αυτοπροσδιορισμό της ανθρώπινης συμπεριφοράς με τρόπο ολοκληρωτικό, μετατρέπει τη γνώση σε καταπιεστικό εργαλείο, γρανάζι μιας παγκόσμιας μηχανής που λειτουργεί για τον Ανθρωπόκαινο, την αλλοτρίωση και εξαφάνιση του ανθρώπου από προσώπου Γης.

Αν συνδυαστεί ολοκληρωτικά, όπως ήδη συμβαίνει σε πολλές χώρες του κόσμου, η παιδεία με τη γενετική και την υγεία, μέσω της αυθαίρετης χρήσης γενετικών δεδομένων για την ενίσχυση της πολιτειακής διακυβέρνησης και πολιτικού προγραμματισμού, ο μονοπωλιακός καπιταλισμός καταργεί την ελευθερία επιλογής και αυτοπροσδιορισμού του πολίτη, ο οποίος μετατρέπεται σε υπήκοο του ολοκληρωτικού συστήματος αναπαραγωγής εξουσίας, οικονομικής και τεχνολογικής.

Το ζήτημα που πρέπει να αναλογιστούμε εμείς ως πολίτες είναι πώς αντιστεκόμαστε ενεργά σε όλο αυτό που έχει ήδη ξεκινήσει και μάς απειλεί στην ενσωμάτωση σε τερατώσεις δυνάμεις αλλοτρίωσης; Οι απαντήσεις κάθε σκεπτόμενου ανθρώπου μπορεί να είναι μόνο η κοινωνική κριτική του αυτόματου καπιταλισμού, η συνείδηση της δυστυχίας που προκαλεί στην ανθρωπότητα και η απελευθερωτική πολιτική δράση.

https://www.monbiot.com/2000/06/29/totalitarian-capitalism/