Ως εξωτερικοί παρατηρητές της διεθνούς κοινής γνώμης, μένουμε στη δύναμη της εικόνας του νεαρού Ισραηλινού ομήρου της Χαμάς, που παρόλο που είχε υποστεί την βία στην μεγαλύτερή της εκδοχή ως όμηρος υπό απειλή, μπόρεσε και εξέφρασε τα θερμά του συναισθήματα απέναντι στους διώκτες του. Την ερμηνεύουμε ως την πιο δυνατή επιθυμία για ειρήνευση σε μια άδικη σύρραξη.
Η απίστευτη στιγμή
Όσο κι αν μας φαίνεται απίστευτο, η σκηνή όπου ο Ισραηληνός όμηρος, για 503 ημέρες στα χέρια των μαχητών της Χαμάς στη Γάζα, ο Ομέρ Σεβ Τομ, έσκυψε και φίλησε στο μέτωπο δύο από τους μαχητές κατά την τελετή της απελευθέρωσής του, είναι αληθινή. Θα μπορούσαν κάποιοι κακόπιστοι να ισχυριστούν ότι η σκηνή ήταν συμπεφωνημένη ή και ακόμη ότι προέρχονταν και από κάποιο εκβιασμό. Αυτό όμως, μας φαίνεται μια απίθανη εκδοχή, καθότι από το video γίνεται εμφανές ότι η κίνηση του Σεβ ήταν εντελώς αυθόρμητη και ενστικτώδικη. Αυτός δε φαινόταν ιδιαίτερα χαμογελαστός. Ακόμη σκεφτόμαστε ότι άν ήταν μια προπαγανδιστική κίνηση της Χαμάς, για να εμφανίσει δήθεν ευνοϊκό πρόσωπο στη διεθνή κοινή γνώμη, θα είχε ήδη εμφανίσει μια παρόμοια σκηνή από πολύ ενωρίτερα στις πανομοιότυπες τελετές απελευθέρωσης των ομήρων, που ήδη απαριθμούσαν τις επτά.
Η ηθική υπέρβαση του Ιησού, αλλά και των χριστιανών μαρτύρων
Η κίνηση αυτή μας παραπέμπει στη σκηνή του μαρτυρίου, με τον Ιησού να δίδει άφεση στους εκτελεστές του λέγοντας ‘’Πάτερ, άφες αυτοίς, ου γάρ οίδασι τί ποιούσι’’. Παρόμοιες σκηνές με αυτή, έχουν διαδραματιστεί και καταγραφεί και άλλες φορές τα πρωτοχριστιανικά χρόνια κατά την θρησκευτική μας παράδοση , όταν οσιομάρτυρες της εκκλησίας μας εμαρτύρησαν για την πίστη τους παραμένοντες γαλήνιοι και χωρίς να εκδηλώνουν αρνητικά συναισθήματα προς τους διώκτες τους. Η εκκλησία μας αργότερα τους ανακήρυξε Αγίους, Μάρτυρες της πίστης ή και Οσίους.
Το οδυνηρό ιστορικό
Όλοι μας γνωρίζουμε τα θλιβερά γεγονότα που είχαν προηγηθεί. Στις 7 Οκτωβρίου του 2023 οπλισμένοι μαχητές της Χαμάς, επιτέθηκαν σε άμαχους και ανυποψίαστους Ισραηλινούς αλλά και σε υπηκόους άλλων εθνικοτήτων που βρίσκονταν σε μουσικό φεστιβάλ και σε ‘’κιμπούτς’’ στο νότιο Ισραήλ, και σκότωσαν 1.200 περίπου αμάχους μαζί και παιδιά, και αιχμαλώτισαν περίπου 240 από αυτούς. Έκτοτε το Ισραήλ κήρρυξε τον πόλεμο κατά των Παλαιστινίων και μέχρι σήμερα, οι μεν Παλαιστίνιοι θρηνούν 42.000 τουλάχιστον νεκρούς ενώ αντίστοιχα νεκροί υπάρχουν και από την πλευρά του Ισραήλ που όμως ο αριθμός τους δεν έχει ανακοινωθεί από το Ισραήλ κυρίως για εσωτερικούς πολιτικούς λόγους. Σήμερα πια έχει επιτευχθεί μια κάποια συμφωνία ειρήνευσης και οι δύο πλευρές ανταλλάσουν ‘’αιχμαλώτους’’. Η μεν Χαμάς απελευθερώνει σταδιακά ως έχει συμφωνηθεί, εκείνους τους οποίους είχε απαγάγει ως ομήρους, το δε Ισραήλ, Παλαιστινίους τους οποίους κρατούσε φυλακισμένους εδώ και αρκετά χρόνια ως τρομοκράτες. Το περασμένο Σάββατο, στις 22 Φεβρουαρίου έγινε η 7η απελευθέρωση 3 Ισραηλινών ομήρων. Ο ένας από αυτούς ήταν ο Ομέρ Σεβ Τομ!
Το μεγαλο παράδειγμα ανθρωπισμού
Δεν έχουν αναφερθεί προσωπικά στοιχεία για τον πολίτη του Ισραήλ που προαναφέραμε, αλλά πιστεύουμε ότι η πράξη του αυτή θα πρέπει να ερμηνευτεί σαν μια πράξη γενναιότητας και βαθέος ανθρωπισμού. Αν μη τι άλλο, φανερώνει τη προσπάθειά του, να εκφράσει θετικά συναισθήματα σε εκείνους που για 17 μήνες τον κρατούσαν αιχμάλωτο. Σίγουρα θα άξιζε να διερευνηθούν οι προσωπικές θέσεις του Σεβ για την κίνησή του αυτή. Όμως εκτιμούμε ότι αυτό δεν θα του επιτραπεί από τις υπηρεσίες ασφαλείας του Ισραήλ, καθότι θα κινδυνεύει, εάν είναι πράγματι ειρηνιστής και κατά του πολέμου, να γίνει σύμβολο της κατάπαυσης του πολέμου, πράγμα που θα αποτελέσει εμπόδιο στα πολεμικά σχέδια της Ισραηλινής κυβέρνησης.
Η δύναμη της εικόνας
Εκτίμησή μας είναι, ότι με τις τωρινές πολιτικές συνθήκες στο Ισραήλ, αυτή την φωτογραφία και το video αν μπορούσαν οι υπηρεσίες ασφαλείας του Ισραήλ θα τα απέκρυπταν. Όπως βέβαια εάν θα είχαν την δυνατότητα εκ των προτέρων πρόσβαση και είχαν διαγνώσει τις προθέσεις του Σεβ, θα τον απέτρεπαν στην κίνησή του αυτή. Όμως ευτυχώς για την υπόθεση της ειρήνευσης, ο Σεβ συμπεριφέρθηκε υπεράνω των προθέσεων φόβου και μίσους που εμφωλεύουν ανάμεσα στις δύο αντιμαχόμενες πλευρές. Σίγουρα αυτή του η κίνηση, είναι μια ισχυρή ένδειξη για το άδικο και αυτού του πολέμου!

Ψυχαναλύοντας την γλώσσα του σώματος
Αν επιστρατεύσουμε το πλεονέκτημα της διεισδυτικής παρατήρησης καθώς και την δυνατότητα ‘’ερμηνείας’’ των κινήσεων στη λεγόμενη ‘’γλώσσα του σώματος’’ για τον Σεβ και τους δύο πλησιέστερους μαχητές της Χαμάς προς τους οποίους εξέφρασε τα θετικά του συναισθήματα φιλώντας τους στο μέτωπο, θα μπορέσουμε να οδηγήθουμε σε συμπεράσματα όπως:
A. Σίγουρα ο Σεβ, διακατέχεται από μεγάλη χαρά που μπόρεσε να επιζήσει και σε λίγη ώρα θα είναι ελεύθερος και όχι με την διαρκή απειλή ως όμηρος.
Β. Επίσης, καταφέρνει να υπερνικήσει και τα όποια τυχόν αρνητικά συναισθήματα ή και φόβου, του έχουν δημιουργηθεί, απέναντι σε εκείνους που τον έχουν κρατήσει ως σήμερα στην απίστευτα ψυχοφθόρα κατάσταση της ομηρίας.
Γ. Ακόμη, βρίσκοντας τη δύναμη να προχωρήσει στην χειρονομία αυτή, είχε υπερνικήσει και την αρνητική κριτική την οποία θα εισέπρατε από ομοεθνείς του, που στην συντριπτική τους πλειονότητα τρέφουν αρνητικά συναισθήματα και μάλιστα πολλοί σε επίπεδο μίσους, απέναντι σε εκείνους που αυτός φίλησε.
Δ. Επίσης υπερνίκησε και τον φόβο του να στοχοποιηθεί ως ένας αντιφρονών στην συνείδηση των ομοεθνών του, αφού τι στιγμή εκείνη δεν μπορούσε να προβλέψει την ερμηνεία που θα έδιναν εκείνοι στην κίνησή του αυτή.

Ο δυνατός συμβολισμός
Εμείς λοιπόν, ως μέλη της διεθνούς κοινής γνώμης, μένουμε στη δύναμη της εικόνας του νεαρού Ισραηλινού ομήρου , που παρόλο που έχει υποστεί την βία στην μεγαλύτερή της έκφραση ώς όμηρος υπό απειλή, να μπορεί να εκφράζει τα θερμά του συναισθήματα απέναντι στους διώκτες του. Η κίνησή του αυτή, αν μη τι άλλο συμβολίζει το πόσο άδικο είναι και αυτό το αιματοκύλισμα και για τις δύο πλευρές, ένθεν κακείθεν! Δεν ξεχνούμε ανάλογες σκηνές που έγιναν σύμβολα ψυχικής δύναμης, όπως η φωτογραφία του Κινέζου διαδηλωτή, όπου με την αγέρωγη στάση του, είχε σταματήσει μια πομπή από γιγαντιαία άρματα μάχης στις 4 Ιουνίου του 1989, στις φοιτητικές εξεγέρσεις στο Πεκίνο. Αλλά και τις σκηνές ανθρώπινης απόγνωσης, σε μια ανάλογη φωτογραφία όπου απεικονίζονται πέντε παιδιά στο χωριό Trang Bang στο Νότιο Βιετνάμ, να τρέχουν να σωθούν από την κόλαση φωτιάς που είχε προκαλέσει η ρίψη βομβών ναπάλμ από τους Αμερικανούς. Και οι δύο αυτές φωτογραφίες έπαιξαν πολύ δυνατό ρόλο στην διαμόρφωση της διεθνούς κοινής γνώμης για την εφαρμογή του διεθνούς ανθρωπιστικού δικαίου. Η μεν πρώτη έκανε τον γύρο του κόσμου μέσω των διεθνών ειδεσεογραφικών πρακτορείων, η δε δεύτερη δημοσιεύτηκε λίγες ημέρες μετά τη λήψη της, ως εξώφυλλο στο Αμερικανικό περιοδικό ‘’Time’’ . Η συγκυρία βέβαια με την τωρινή φωτογραφία είναι το ότι οι μαχητές της Χαμάς έχουν χαρακτηριστεί τρομοκράτες από τον Δυτικό κόσμο λόγω του θλιβερού αιματοκυλίσματος αθώων αμάχων και παιδιών. Αυτό ακριβώς το γεγονός, εμποδίζει την νομιμοποίησή τους στην διεθνή συνείδηση των πολιτών και δυσκολεύει την αποδοχή του εκπεμπόμενου μηνύματος για ειρήνευση και ανθρωπιστική διευθέτηση του Παλαιστινιακού ζητήματος.