Όλος ο δυτικός κόσμος συζητά για την καινοτομία. Είναι το κλειδί για την ανάπτυξη μιας οικονομίας και είναι μονόδρομος. Βέβαια, το να δανείζεσαι για να καταναλώνεις είναι μεγέθυνση της εθνικής πίτας, αλλά όχι ανάπτυξη. Η περίπτωση της καινοτομίας, πράγματι, είναι ένα πολύπλοκο φαινόμενο. Από τα πολυάριθμα προϊόντα, στην τεχνολογία, στην τέχνη, γενικά στην παραγωγή, πόσα έχουν εξέχουσα θέση στην αγορά;
Δεν είναι τυχαίο ότι οι καινοτόμοι δεν είναι απλώς και μόνο μηχανικοί ή κάθε λογής επαγγελματίες, αλλά εκφράζουν, υπό μία έννοια, τη διαφορετικότητα στη δική τους κοινότητα. Η καινοτομία μπορεί να διδαχθεί σε κάποιο βαθμό, αλλά όχι με τον παραδοσιακό τρόπο. Η διαφορετικότητα είναι που κάνει το άριστο, καινοτόμο.
Ωστόσο, οι αγορές δεν είναι πάντοτε υπέρ της καλύτερης τεχνολογίας. Το λειτουργικό των Mac είναι αρτιότερη τεχνολογία από το λειτουργικό των Windows, αλλά η τελευταία κυριαρχεί στις αγορές. Η μεγαλύτερη πλάνη των αγορών είναι ότι κάθε προϊόν παίρνει το μερίδιο που του αξίζει. Αν μιλάμε για υπηρεσίες χαμηλού επιπέδου και μετρήσιμες δεξιότητες, αυτό είναι αλήθεια σε κάποιο βαθμό, αλλά δεν είναι για την καινοτομία. Εκ των υστέρων, κάθε έμπειρος αναλυτής μπορεί να δει όλα τα κρίσιμα σημεία που έκαναν τη διαφορά. «Το ήξερα!», «Το είδα!»… Παραμύθια!
Ασφαλώς, τα διακεκριμένα ταλέντα είναι αναγνωρίσιμα, αλλά κανείς δεν μιλάει για τα πολυάριθμα ταλέντα που αναπαύονται εν ειρήνη. Κανείς δε μιλά για τα προϊόντα που ποτέ δεν ήρθαν στο προσκήνιο, λόγω χρηματοδότησης, λόγω χρονισμού, για αμέτρητους λόγους που μπορούν να ενισχύσουν ή να παύσουν μία διαδικασία παραγωγής.
Στον πραγματικό κόσμο, η ιστορία δεν επαναλαμβάνεται! Κάθε διαδρομή είναι μοναδική και τα σημεία μπορούν να ενωθούν μεταξύ τους, κοιτώντας μονάχα προς τα πίσω. Ένας από τους ιδρυτές του YouΤube, δήλωσε: «Δεν είμαι εντυπωσιασμένος από την επιτυχία μας, την είχαμε προβλέψει!» Δηλαδή, πρόβλεψαν ότι σε δύο χρόνια θα έπαιρναν ένα σκασμό λεφτά! Λοιπόν, όταν η Google ήρθε στο φως, οι ιδρυτές της ήθελαν να πουλήσουν την ιδέα τους, αλλά κανείς δεν την αγόραζε! Δεν μπορούσαν να δουν εμπορική αξία σε μια επιχειρηματική ιδέα που θα άλλαζε τη ροή της πληροφορίας σε ολόκληρο τον κόσμο! Ποιος ξέρει στ’ αλήθεια; Ίσως η μέθοδος του «Δοκιμή και Λάθος», να είναι η καλύτερη δυνατή πρόβλεψη.