Οικονομικές Διακυμάνσεις και Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις

Αντώνης Ζαΐρης 01 Σεπ 2015

Στόχος της μακροοικονομικής ανάλυσης είναι να εξηγήσει πως τα βασικά οικονομικά μεγέθη όπως η ανεργεία, ο πληθωρισμός και το συνολικό εισόδημα επηρεάζουν μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων και νοικοκοιριών. Από την άλλη, η λήψη αποφάσεων και η συμπεριφορά επιχειρήσεων και καταναλωτών διαμορφώνει καθοριστικά τη λειτουργία της πραγματικής οικονομίας.

Μία από τις πλέον δυναμικές ωστόσο κατηγορίες των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην πραγματική οικονομία είναι οι μικρομεσαίες ,που αντιπροσωπεύουν ένα ποσοστό της τάξης του 94% του συνόλου των επιχειρήσεων στη χώρα μας. Την περίοδο της κρίσης 2009 με 2013 υπήρξε απώλεια 250.000 θέσεων εργασίας, η δε συμβολή τους στο Α.Ε.Π μειώθηκε από 3,44 δις. το 2001 στα 3,39 δις. το 2012 (-1,3 %).

Οσον αφορά τη συμβολή των ΜΜΕ στα μακροοικονομικά μεγέθη αλλά και την επιρροή των οικονομικών διακυμάνσεων στην ανάπτυξη των ΜΜΕ έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής :

  1. Η δυναμική αξιοποίηση και συμβολή των ΜΜΕ στη μεγέθυνση του ΑΕΠ θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί μέσω επενδύσεων παγίου κεφαλαίου σε εμπορεύσιμους, συγκριτικά πλεονεκτικούς κλάδους της οικονομίας π.χ. γεωργία, κτηνοτροφία, τουρισμός, ενέργεια κ.α ,που θα επέφεραν με τη σειρά τους αναθέρμανση της ζήτησης και αύξηση της κατανάλωσης. Η δημιουργική, εξωστρεφής, καινότομος επιχειρηματικότητα είναι αυτή που ανθίσταται της προκλήσεις του διεθνούς ανταγωνισμού και που σε συνδυασμό επιλογής τοπικών προιόντων branding με εθνικά χαρακτηριστικά θα «γεννούσε» νέες ελπιδοφόρες προοπτικές για το ελληνικό"επιχειρείν".
  2. Η ύπαρξη ενός πληθωρισμού της τάξης του 1% - 2% ,ως αποτέλεσμα αναθέρμανσης της οικονομικής δραστηριότητας θα οδηγούσε σε επανενεργοποίηση της ζήτησης, αύξηση των εμπορικών συναλλαγών και μεγάλη κινητικότητα στην αγορά των μικρομεσαίων. Αυτό σημαίνει βέβαια ότι θα υπάρχει κοινονικοποίηση και ομαλοποίηση της λειτουργίας του τραπεζικού συστήματος που θα ενθάρρυνε μικρές επενδυτικές πρωτοβουλίες οι οποίες θα συγκέντρωναν χαρακτηριστικά διαφορετικότητας και μοναδικότητας.
  3. Τα υγιή κίνητρα στη μικρή επιχειρηματικότητα συνιστούν σοβαρή έλλειψη στην μικρή Ελληνική οικονομία.

Νέες, πρωτότυπες , έξυπνες ευέλικτες, δημιουργικές ιδέες είναι αυτές που προσελκύουν νέους επενδυτές είτε πρόκειται μέσω κεφαλαίων επιχειρηματικών συμμετοχών είτε για επιχειρηματικούς αγγέλους (business angels ) ,βρίσκουν δε ανταπόκριση σε κοινωνίες που επιδιώκουν το νέο και το διαφορετικό ,κάτι που θα τις καθιστούσε ξεχωριστές και ταυτισμένες με τη δημιουργική επιχειρηματικότητα.

Για όλα αυτά χρειάζεται χάραξη μιας νέας πολιτικής με ώθηση στην ανάπτυξη, με επιχειρηματικότητα δημιουργική και όχι καταπιεσμένη, πρόσβαση στη χρηματοδότηση, αξιοποίηση δεξιοτήτων, υπεύθυνη διοίκηση, σταθερό και αξιόπιστο φορολογικό περιβάλλον, απουσία γραφειοκρατικών αγκυλώσεων και διαφθοράς.

Στο πλαίσιο αυτής της νέας Εθνικής στρατηγικής για την μεσαία και μικρή επιχειρηματικότητα επιβάλλονται διευρυμένες αλλαγές και διαρθρωτικές παρεμβάσεις στο κράτος ,στη δημόσια διοίκηση ,ώστε να καταστεί φιλική στη νέα αυτή επιχειρηματικότητα. Η στήριξη στους νέους επιχειρηματίες θα στοιχειοθετηθεί μέσα από εξατομικευμένη συμβουλευτική, καθοδηγηση τύπου mentoring και υποστήριξη στρατηγικών δικτύων συνεργατικών σχηματισμών και συμπράξεων.

Η μη ύπαρξη εθνικής πολιτικής σημαίνει ακολουθούμε συνταγές που δεν μας ταιριάζουν ..Ολοι οι Έλληνες θέλουμε να απαλλαγούμε από την αντίληψη που επικρατεί συνολικά για το νότο , δηλαδή ότι είναι το εστιατόριο και το ξενοδοχείο της Ευρώπης