Οι επιλογές των προηγούμενων κυβερνήσεων, για την εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα στη λιμενική βιομηχανία και στη χώρα μας, μπορούν να χαρακτηριστούν το λιγότερο ως άστοχες…
Αφορά και στη μέθοδο αλλά και τελικά στο αποτέλεσμα…
Η ανάθεση εξ’ ολοκλήρου αυτής της διαδικασίας στο ΤΑΙΠΕΔ, ανέδειξε την υψηλή στην καλύτερη περίπτωση άγνοιας της ιδιαιτερότητας και των χαρακτηριστικών της λιμενικής βιομηχανίας…
Δεν είναι τυχαίο πως στο ΤΑΙΠΕΔ αντελήφθησαν την συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στη παραγωγή του λιμενικού προϊόντος, ως μια διαδικασία διαχείρισης αγοράς real estate!!!
Το αποτέλεσμα ήταν να επιλεχθεί μια διαδικασία ολικής παραχώρηση (master concession) αντί αυτού που έχει επιλεχθεί στο σύνολο της Ευρώπης των επι μέρους συμβάσεων παραχώρησης.
Το πλαίσιο που είχε διαμορφωθεί ήταν τέτοιο που κανείς άλλος operator δεν θα μπορούσε να ενδιαφερθεί μιας και ο δεδομένος συμβαλλόμενος στις προβλήτες 2 και 3 (Cosco) έχει κατοχυρώσει την δυνατότητα αποκλεισμού λειτουργίας άλλου τερματικού εμπορευματοκιβωτίων, σε μεγάλη ακτίνα από και στον ΟΛΠ…
Με δεδομένες αυτές τις εξελίξεις ποια θα μπορούσε να ήταν η στάση της παρούσης κυβερνήσεως;
Προφανώς την προηγούμενη άνοιξη μπορούσε να είναι διαφορετική, ενώ δυστυχώς τώρα πλέον είναι εξαναγκαστικά, υποχρεωτική…
Όσο κακή και αν είναι η σύμβαση, η άρνησή της θα είχε περισσότερες αρνητικές επιπτώσεις στη χώρα από τα ενδεχόμενα θετικά μιας “άλλης”, καλύτερης συμβάσεως…
Και προς τούτο δεν μπορούμε παρά να αποδεχθούμε ως το λιγότερο κακό αυτή τη σύμβαση και να συμφωνήσουμε πως, το ΤΑΙΠΕΔ, έτσι όπως οδηγήθηκαν τα πράγματα δεν μπορούσε να κάνει διαφορετικά…
Από εκεί και πέρα μας ακούγονται ως «καθρεφτάκια για τους ιθαγενείς» τα επιχειρήματα που αναπτύσσει στην ανακοίνωσή του το ΤΑΙΠΕΔ.
Όπως πληροφορηθήκαμε από τους Financial Times η αρχική προσφορά της Cosco ήταν στα 293,1 εκατομ. € και η νέα έφτασει στα 368,5 εκατομ. € πάντα για το 67% των μετοχών. Ωστόσο, σε πρώτη φάση η κινέζικη εταιρεία θα καταβάλει 280,5 εκατομ. € για να πάρει το 51% των μετοχών και τα υπόλοιπα 88 εκατομ. € θα καταβληθούν τον Ιανουάριο του 2021 για να πάρει το υπόλοιπο 15,7% των μετοχών.
Είναι προφανής η δυσκολία αποδοχής ως επιτυχούς αυτού του τιμήματος όταν η Cosco είχε πληρώσει, το 2008, μόνο για την προβλήτα ΙΙ 490 εκατομμύρια €!..
Σε παλαιότερη αρθρογραφία μας είχαμε αναδείξει ότι σύμφωνα με στοιχεία των Κυβερνήσεων αλλά και της προηγούμενης Διοικήσεως του ΟΛΠ, η Καθαρή Παρούσα Αξία (ΚΠΑ) της παραχώρησης του Προβλήτα ΙΙ και εν συνεχεία του Προβλήτα ΙΙΙ ήταν €1,05 δις…
Με δεδομένο δε ότι το ετήσιο μίσθωμα της Cosco προς τον ΟΛΠ τα προηγούμενα χρόνια έφθασε μέχρι και τα 35 εκατ. € ετησίως, με απλά μαθηματικά θα έχει κάνει απόσβεση του ποσού που προσφέρει σήμερα, για την εξαγορά, σε 10-15 χρόνια, μόνο από τα ενοίκια που θα αποφύγει να πληρώσει στο ελληνικό κράτος, μιας και μετά θα τα πληρώνει στον εαυτό της…
Η σύνδεση με την χρηματιστηριακή αξία της μετοχής τη στιγμή που το σύνολο της κοινωνίας μας γνωρίζει το ιστορικά χαμηλό του χρηματιστηρίου, μόνον ως χλευασμό το εκλαμβάνουμε…
Αυτά προς το παρόν και όπως λέει και ένας καλός φίλος και από τους καλύτερους γνώστες, σε διεθνές επίπεδο, της πραγματικότητας και των τάσεων της λιμενικής βιομηχανίας “…ότι τις παραχωρήσεις που έπρεπε να γίνουν από μία Δημόσια Λιμενική Αρχή θα τις κάνει η Cosco σε 24 μήνες από την εξαγορά της ΟΛΠ Α.Ε….” και ότι “…δεν θα βρείτε κανέναν υπεύθυνο λιμένα στην Ευρώπη που θα επικροτήσει την διαδικασία του Πειραιά, ή το μοντέλο που επιλέχθηκε (αντικατάσταση του κρατικού μονοπωλίου από ένα ιδιωτικό)…”.