Νέες ομάδες παγκόσμιων καταναλωτών, πρότυπα, συμπεριφορές και trends της Λιανικής

Αντώνης Ζαΐρης 01 Νοε 2019

Αν κοιτάξουμε λίγα χρόνια πίσω στην αυγή του 21ου αιώνα ,θα δούμε τις τεράστιες αλλαγές που έχουν συμβεί στην καθημερινότητα των παγκόσμιων καταναλωτών. Τότε το 30% των ανθρώπων στις αναπτυσσόμενες χώρες ζούσαν σε συνθήκες απόλυτης φτώχειας. Σήμερα αυτό το 30% έχει γίνει 15%. Ιδιοκτήτες κινητού τηλεφώνου ήταν μόνο το 12% , σήμερα έχουν αγγίξει το 65%, ενώ το facebook έχει πλέον 1,5 δις χρήστες. Επίσης πριν τον 20ο αι. , το 50% της παγκόσμιας κατανάλωσης οφειλόταν στην ραγδαία αύξηση του πληθυσμού, στις μέρες μας και μέχρι το 2040 το ήμισυ και πλέον της κατανάλωσης θα προκύπτει μόνον από άτομα που θα είναι διατεθειμένα να  ξοδεύουν περισσότερα χρήματα, με ότι αυτό συνεπάγεται για το μίγμα προιόντων και την στόχευση των Λιανεμπορικών Επιχειρήσεων. Αυτές και πολλές άλλες εξελίξεις έχουν επιφέρει αλλαγές στον τρόπο που σκέπτεται και συμπεριφέρεται ο καταναλωτής, στον τρόπο που επιλέγει τα προϊόντα που επιθυμεί να αγοράσει και στον τρόπο ακόμα που ζει.

Η τεχνολογία είναι αμείλικτη, ξεπερνά γεωγραφικά σύνορα και κουλτούρες, η ταχύτητα σύγκλισης των χωρών ανά τον κόσμο με τον παράγοντα τεχνολογία είναι είτε προσδιοριστικός παράγων μετάβασης σε μία άλλη εποχή είτε παράγων αποτυχημένης προσέγγισης λόγω αδυναμίας προσαρμογής. Η ταχεία προσαρμογή χωρών στις νέες τεχνολογικές προκλήσεις (connectivity-Internet-Robotics) είναι δεικτική ακόμα και υπέρβασης της κρίσης με χώρες  ναυαρχίδες της τεχνολογίας να πρωτοστατούν και να πρωταγωνιστούν στις εξελίξεις κάνοντας υπερήφανους τους καταναλωτές.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο, η ευρεία χρήση έξυπνων συσκευών, ως μέσου διευκόλυνσης καθημερινών εργασιών, η ταχεία ενημέρωση και η βελτιστοποίηση της αγοραστικής εμπειρίας του καταναλωτή ,σε εξατομικευμένο πλέον επίπεδο, τα πολλαπλά κανάλια επαφής με δυνητικούς χρήστες και η προστιθέμενη αξία περισσότερο στον καταναλωτή και λιγότερο στο προϊόν (customer driven)  επηρεάζουν τον κλάδο λιανικής και τη συμπεριφορά των επιχειρήσεων στη διαδικασία σχεδιασμού και στρατηγικής ανάλυσης και Μάρκετινγκ νέων καταναλωτικών προϊόντων.

Με βάση τα νέα πρότυπα κατανάλωσης και την επιρροή των τεχνολογικών εξελίξεων ο Καταναλωτής αλλάζει ,μεταβάλλεται διαρκώς. Η εμπειρία που αναζητά θα ξεπεράσει την αξία και την τιμή του προϊόντος ως βασικού παράγοντα διαφοροποίησης της μάρκας. Βρίσκεται σε συνεχή διασύνδεση- συμπλέξη (engaged consumer), θέλει να δαπανά όλο και περισσότερο, αναζητά όλο και υψηλότερα επίπεδα ικανοποίησης και επιδιώκει συνεχή βελτίωση του βιοτικού του επιπέδου.

Ο σύγχρονος καταναλωτής από απλός πελάτης μετατρέπεται σε έμπειρο γνώστη που ζητά συγκεκριμένη ικανοποίηση των αναγκών του , προσωποποίηση , εξατομίκευση συμπεριφοράς , κάνει συγκρίσεις ανάμεσα σε παρόμοια προϊόντα και έχει αυξημένες ποιοτικές προϊόντικες απαιτήσεις τιμής και εξυπηρέτησης (total customer satisfactory). Ο σύγχρονος καταναλωτής -πελάτης θέλει χώρο (από το market place στο market space), θέλει διαφορετική εμπειρία, θέλει συναίσθημα και διατηρήσιμο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Μεταβάλλεται πρακτικά και ο τρόπος που κάνει τις αγορές του. Στέκεται στο κατάστημα, κάνει χρήση του smartphοne για σύγκριση τιμών, επιθυμεί προϊόντα που επηρεάζουν τον ίδιο (authenticity), ενώ ενημερώνεται ταυτόχρονα για  διάφορες κριτικές περί του προϊόντος. Ιδιαίτερη σημασία γι αυτόν έχουν τα σχόλια φίλων, γνωστών, της ευρύτερης οικογένειας και των  μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Πoιες είναι όμως  οι παγκόσμιες ομάδες καταναλωτών που πρέπει να εστιάσει την προσοχή της  μια σύγχρονη επιχείρηση ώστε να σχεδιάζει και την αντίστοιχη στρατηγική της στην προσπάθεια καλύτερης και ποιοτικότερης προσέγγισης αυτών των εν δυνάμει αγοραστών.

α.Η ενήλικη και ηλικιωμένη ομάδα καταναλωτών καθώς και οι συνταξιούχοι των ανεπτυγμένων και υπό ανάπτυξη οικονομιών. Η ομάδα αυτή παρουσιάζει μία ιδιαίτερη δυναμική ανάπτυξης, αναμένεται να αγγίξει παγκοσμίως το 2030 τα 250εκατομμύρια, θα συμμετέχει δε στο 20% της παγκόσμιας κατανάλωσης. Πρόκειται για καταναλωτές που δαπανούν περισσότερο κατά κεφαλήν εισόδημα για αγορές σε σχέση με τις νεότερες ηλικίες (κύρια σε δαπάνες υγείας λόγω ηλικίας), αγοράζουν τα 2/3των νέων αυτοκινήτων λόγω οικονομικής αυτοτέλειας και επιδιώκουν την άνεση και πολυτέλεια.

β.Οι νεαροί ενήλικες 18-35ετών με αυξημένη κατά κεφαλήν κατανάλωση που θα φτάσει τα επόμενα χρόνια το 25%. Πολλοί απ αυτούς τελούν σε εισοδηματική πίεση και προφανώς έχουν μεγαλύτερη ευαισθησία από τους πρώτους σε σχέση με το κόστος. Ένα μικρό ποσοστό της τάξης του 20% έχει εισόδημα δέκα φορές μεγαλύτερο από το υπόλοιπο 80%. Ως ομάδα τείνει να  έχει χαρακτηριστικά πολυμορφίας και να απολαμβάνει τα οφέλη της οικονομίας διαμοιρασμού (sharing economy).

γ.  Οι εργαζόμενοι της Κίνας που αποτελούν μια ξεχωριστή κατηγορία καθώς η δυναμική ανάπτυξης τους με ορίζοντα το 2030 ανέρχεται στο 20% που σημαίνει προστίθενται 100εκατομμύρια νέοι καταναλωτές που θα διπλασιάσουν την κατανάλωση τους. Ερευνα της Mc Kinsey το 2016 διαπιστώνει ότι το 30% των Κινέζων καταναλωτών προθυμοποιούνται να πληρώσουν περισσότερα χρήματα για νέα και καινοτόμα προϊόντα οικιακής χρήσης.

 Σύγχρονες τάσεις στη λιανική -τα Trends του λιανεμπορίου

Οι νέες τώρα διεθνείς τάσεις όπως διαμορφώνονται στο πεδίο της λιανικής και επηρεάζουν όχι μόνο τους καταναλωτές αλλά και τις λιανεμπορικές επιχειρήσεις που οφείλουν να τις συμπεριλάβουν στην ατζέντα ανασχεδίασης της Στρατηγικής τους, έχουν πρωτίστως να κάνουν με:

  • Την ψηφιακή εποχή στο λιανεμπόριο με το ηλεκτρονικό εμπόριο(e-commerce) να διαδραματίζει πρωτεύοντα ρόλο στην αναπτυξιακή τροχιά της παγκόσμιας οικονομίας
  • Τις ευρύτερες χρήσεις του κινητού τηλεφώνου(mobile retail) που αφορούν αγορά και αντικατάσταση προϊόντων, ποιοτικές και τιμολογιακές συγκρίσεις κα. Το 65% του πληθυσμού σήμερα έχει κινητό μέσο τηλέφωνο και το 90% αυτών έχει πρόσβαση στο internet μέσω του κινητού.
  • Την κινητοποίηση των τουριστών ως δυναμικά αναπτυσσόμενης αγοράς καθώς συνιστούν εν δυνάμει δυνητικούς πελάτες. Ένα τρισεκατομμύριο πολιτών κινούνται ετησίως μεταξύ διαφόρων χωρών για τουριστικούς και όχι μόνο λόγους.
  • Την οργάνωση των φυσικών καταστημάτων λιανικής σύμφωνα με τις ιδιαίτερες καταναλωτικές ανάγκες καθώς έτσι δίνεται η δυνατότητα στους καταναλωτές να πραγματοποιούν πολλαπλές αγορές και με εύκολο τρόπο . Σημειωτέον ότι το 51% των καταναλωτών θέλουν επαφή με το προϊόν μέσω του φυσικού καταστήματος προτού το αγοράσουν ενώ το 21% προβαίνει σε πολλαπλές αγορές (GFK July 14, 2017).
  • Το 58% των παγκόσμιων καταναλωτών που για αυτούς είναι εξαιρετικά σημαντικό το προϊόν που προσφέρεται στο φυσικό κατάστημα να προσφέρεται σε όλες τις χώρες στην ίδια τιμή. Στις αναπτυσσόμενες χώρες πχ Βραζιλία το ποσοστό ανέρχεται στο 69%, Ινδία στο 74% και Τουρκία στο 72%.Όσον αφορά τις αγορές από ηλεκτρονικό κατάστημα το 55% των αγοραστών προτιμά αυτού του τύπου αγορές λόγω εξοικονόμησης χρημάτων(GFK July 14, 2017).
  • Την ευκολία που επιδιώκουν οι καταναλωτές όταν θέλουν να κάνουν τις αγορές τους καθώς ευκολία αγοράς σημαίνει εξοικονόμηση χρόνου για τον πελάτη και αποδοτικότητα στο λιανεμπόριο. Για παράδειγμα τα WHEELYS 247-MOBYMART που στην ουσία είναι exposition places-selfdriving supermarkets όπου το αναζητά και το βρίσκει ο καταναλωτής μέσω του κινητού του τηλεφώνου (είναι ανοικτό 24 ώρες το 24ωρο, αυτοκινούμενο, με ηλιακή ενέργεια, απολύτως διαδραστικό, αεριζόμενο), κάνει scanning στα προϊόντα που έχει ανάγκη και γίνεται χρέωση του λογαριασμού του δίχως να περιμένει ουρά και δίχως χρήση μετρητών.
  • Την αγοραστική εμπειρία που θέλουν να νοιώσουν οι καταναλωτές επισκεπτόμενοι ένα φυσικό κατάστημα για να κάνουν τις αγορές τους. Με βάση έρευνα της GFK Εταιρείας ερευνών, 4 στους 10 καταναλωτές (ποσοστό 40%) θα ήταν προσηλωμένοι σε ένα κατάστημα λιανικής που θα τους παρείχε τη δυνατότητα συμμετοχής στη διαμόρφωση του τελικού προϊόντος (να ερωτηθούν δηλαδή σχετικά με την τελική μορφή του προϊόντος). Η αγοραστική εμπειρία είναι απολύτως συνδεδεμένη με τον σύγχρονο καταναλωτή καθώς ένα μεγάλο « κομμάτι » του προϊόντος, πέρα από την κάλυψη της συγκεκριμένης ανάγκης, αντιπροσωπεύει το συναίσθημα της χαράς από την αγορά του, της διασκέδασης, της ψυχαγωγίας , της όλης εμπειρίας αγοράς που προσφέρει το σύγχρονο κατάστημα λιανικής (retailtainment).