Τα μεγάλα εμπορικά κέντρα και τα καταστημάτα λιανικής, παντού στο κόσμο αλλά και στην χώρα μας μέσα από τις βιτρίνες , τα ράφια και τις προθήκες προσέφεραν και συνεχίζουν να προσφέρουν ,στην εποχή του Covid 19 που διανύουμε, ένα περιβάλλον ηδονικής κατανάλωσης για τους πελάτες τους που υποκινούσε συμπεριφορές και διέγειρε μέσω ερεθισμάτων τις αγοραστικές διαθέσεις με αποτέλεσμα κάποια στιγμή όλα αυτά να μετασχηματίζονται σε συμπεριφορά αγοράς και αναμενόμενη αύξηση της ζήτησης. Στο εξής όμως ένα μεγάλο μέρος αυτής της διαδικασίας εμπορικών συναλλαγών θα επιτελείται μέσα από ηλεκτρονικές πλατφόρμες για e-shops που θα αντικαταστήσουν τους πολύβουους εμπορικούς δρόμους και τις εμπορικές πιάτσες παρέχοντας εμπειρία ψηφιακή μέσω περιήγησης στον κόσμο του Internet. Σε δύο από τις μεγαλύτερες αγορές ,της Κίνας και των ΗΠΑ, υπολογίζεται ότι η ανάπτυξη του internet retailing θα αγγίξει το 60% μέχρι το 2022. Επίσης το 65% της ανάπτυξης των μεγάλων discounters (εκπτωτικών καταστημάτων) συγκεντρώνεται σε 5 χώρες: τις ΗΠΑ, την Τουρκία, τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Πολωνία. Συγκεκριμένα το ποσοστό discounters στο σύνολο του grocery retailing από 5.8% το 2017 αναμένεται να φθάσει στο 6.5% το 2022.
Από την άλλη , η αόριστη υποστήριξη της θεωρίας περί προστιθέμενης αξίας που πηγάζει από την ανταγωνιστικότητα του κόστους, της ποιότητας και της εξυπηρέτησης σταδιακά περιθωριοποιείται και τα πράγματα πλέον συγκλίνουν στην υπεραξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης και των δυνατοτήτων της ανθρώπινης νόησης όπου μέσω αυτών παράγεται διαρκής καινοτομία σε όλα τα επίπεδα, έτοιμης να συναντήσει και να ανταποκριθεί στις πλέον ιδιαίτερες απαιτήσεις του αγοραστικού κοινού σε ένα περιβάλλον λειτουργικής ετοιμότητας και ολιστικής προσέγγισης.
Στη νέα ιντερνετικού τύπου Οικονομία με ορίζοντα το 2023 ο ανταγωνισμός θα είναι σκληρός και οι μηχανές αναζήτησης θα πρέπει να τοποθετούν το προϊόν αρκετά ψηλά για να κεντρίσουν το ενδιαφέρον και να ενδιαφερθούν οι δυνητικοί πελάτες. Το εμπόρευμα αλλάζει και μεταλλάσσεται σε εικόνα το δε smart phone ή η οθόνη του laptop είναι το εργαλείο δουλειάς που θα επιτρέψει την ψηφιακή περιήγηση με τη συλλειτουργία ασφαλώς των αισθήσεων απέναντι στο προΐοντικό περιεχόμενο ώστε να έχει κανείς τη δυνατότητα να συγκρίνει, να επιλέγει ή και να απορρίπτει.
Η μεταστροφή από το consumer mentality στο investor mentality είναι πραγματικότητα . Εχει παρέλθει η μέχρι σήμερα νοοτροπία αγοράς προϊόντων για λόγους εντυπωσιασμού και show off ή ακόμα εθισμένων καταναλωτών σε μια αέναη, ακόρεστη και διαρκή διαδικασία συνεχόμενων αγορών για ικανοποίηση του αισθήματος της προσδοκίας και όχι της κάλυψης πραγματικών αναγκών που σχετίζονται με αγορές. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε μία κοινωνία στο βάθος συντηρητική όπως η Αμερικανική κοινωνία ,το 20% των Αμερικανών δεν προβαίνουν σε καμία αποταμίευση ενώ το 43% δαπανούν περισσότερα χρήματα από αυτά που λαμβάνουν ως αποζημίωση εργασίας, κάνοντας χρήση πιστωτικών καρτών ή δανειζόμενοι για να χρηματοδοτήσουν τις αγορές τους. Η νέα νοοτροπία επενδυτή (investor mentality) είναι το κλειδί διασφάλισης της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας και δημιουργίας πλούτου. Η συγκεκριμένη επενδυτική νοοτροπία συμβάλει αφενός, στην εξοικονόμηση χρημάτων και στην καλύτερη δυνατή επιλογή τοποθέτησης σε νέες επενδύσεις αφετέρου, στον περιορισμό των επιτοκίων που επιβαρύνουν τον δανεισμό των καταναλωτών αλλά και στο χτίσιμο μακροχρόνιων, εποικοδομητικών σχέσεων με στόχευση το μέλλον και την επόμενη μέρα.
Ωστόσο αξίζει να αναφερθεί ότι η αλλαγή από την υπάρχουσα καταναλωτική νοοτροπία υπερβολής σε επενδυτική συμπεριφορά είναι συνάρτηση δυναμικών μεταβλητών που σχετίζονται πρωτίστως με τη μεταμόρφωση του σκεπτικού φιλοσοφίας του καταναλωτή, με την προτεραιοποίηση και επίτευξη στόχων μέσα από σκληρή δουλειά αλλά και τη διασύνδεση και συνύπαρξή του με τον γενναιόδωρα αποστολικό θα λέγαμε προορισμό της επιχείρησης που συστοιχίζεται να υπηρετεί με ευθύνη και συνέπεια.