Μεροδούλι, μεροφάι, φορολογική

Πάσχος Μανδραβέλης 16 Ιαν 2013

Το μεγαλύτερο πρόβλημα των ξένων επενδυτών στην Ελλάδα είναι ότι δεν ξέρουν ποτέ τι τους ξημερώνει στα φορολογικά. Ενώ εκείνοι προγραμματίζουν σε βάθος δεκαετίας, ο προγραμματισμός του ελληνικού υπουργείου Οικονομικών είναι με τον μήνα. Πόσα λείπουν για να καλυφθούν οι κρατικές δαπάνες; Οπως είπε και ο πρώην υπουργός Οικονομικών Ευάγγελος Βενιζέλος, «μπορούν να βρεθούν με ελάχιστες κινήσεις σε επίπεδο φορολογικού νομοσχεδίου. Δηλαδή μια ποσοστιαία μονάδα εδώ, μια ποσοστιαία μονάδα εκεί, στο τίποτα». Μεροδούλι, μεροφάι, φορολογική, που θα τραγουδούσε και ο Νιόνιος…

Και αν οι ξένοι επενδυτές δεν ξέρουν τι τους περιμένει τον επόμενο χρόνο στα φορολογικά, οι απλοί ιθαγενείς δεν ξέρουν καν τι τους ξημέρωσε. Ετσι, μία εβδομάδα μετά την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας, το οικονομικό επιτελείο είχε ακόμη μία έκπληξη: φόρο πολυτελείας έως 10% για Ι.Χ. με μηχανές άνω των 1.929 κυβικών εκατοστών.

Δεν θα σταθούμε στα επιχειρήματα εκείνων που λένε ότι η ίδια Πολιτεία που το 2009 έδινε κίνητρα απόσυρσης για να αγοράσουν οι πολίτες μεγαλύτερου κυβισμού Ι.Χ. τώρα τους χαρατσώνει με τέλη κυκλοφορίας 660-1.320 ευρώ για αυτοκίνητα άνω των 1.929 κ.ε. Δεν θα σταθούμε ούτε στο γεγονός ότι τα αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού δεν πωλούνται και δεν έχουν πλέον καμιά αξία, άρα για πολλούς περισσότερο βάρος είναι παρά… πολυτέλεια. Δεν θα αναφέρουμε καν ότι κάθε φορά που οι κάτοχοι αυτών των Ι.Χ. βγαίνουν στην ΠΑΘΕ πληρώνουν ένα μισθό δημοσίου υπαλλήλου σε φόρους βενζίνης. Δυστυχώς οι οικονομικές συνθήκες αλλάζουν, δανεικά δεν υπάρχουν, το κράτος δεν μπορεί να συμμαζευτεί κι επομένως οι πολίτες πρέπει να πληρώνουν όλο και περισσότερους φόρους.

Η ισορροπία μεταξύ φόρου και κρατικών δαπανών είναι μια συζήτηση που θα διαρκεί αιώνια. Πάντα θα υπάρχουν επιχειρήματα υπέρ της χαμηλότερης φορολογίας και χαμηλότερων κρατικών δαπανών ή υπέρ της υψηλής φορολογίας και υψηλών κρατικών δαπανών. Μόνο στον άλλο, τον ανέφικτο κόσμο της Αριστεράς, μπορούμε να έχουμε χαμηλή φορολογία και υψηλές κρατικές δαπάνες.

Αλλο όμως είναι αυτό κι άλλο το μπαταχτσιλίκι του υπουργείου Οικονομικών. Δεν μπορεί μία εβδομάδα μετά την πληρωμή των τελών κυκλοφορίας για το 2013 να προστίθεται νέα φορολογική επιβάρυνση για το 2013. Κάποιοι -είτε έχουν πολλά είτε λίγα- έκαναν τους υπολογισμούς τους για το τρέχον έτος. Bαρυγγώμησαν, αλλά πλήρωσαν τα αλμυρά τέλη κυκλοφορίας και τώρα δεν μπορούν να κάνουν τίποτε. Είναι όμηροι του κ. Γιώργου Μαυραγάνη, και ακόμη αν δώσουν το αυτοκίνητο για παλιοσίδερα, θα πληρώσουν υποχρεωτικώς επιπλέον φόρο πολυτελείας για τις… λιμουζίνες άνω των 1.929 κ.ε.

Δεν λέμε να μην πληρώσουν. Να πληρώσουν! Αλλά να το γνωρίζουν από πριν. Είναι φτηνός εκβιασμός του οικονομικού επιτελείου -κουτοπονηριά που δεν ταιριάζει στον κ. Στουρνάρα- να ανακοινώνεται το μέτρο μετά τη λήξη της προθεσμίας πληρωμής των τελών κυκλοφορίας.

Επομένως, αν μένει λίγη τσίπα στην οδό Νίκης, είτε θα επιβάλουν τον φόρο τον επόμενο χρόνο είτε θα δώσουν τη δυνατότητα σε όσους δεν θέλουν ή δεν μπορούν να επιβαρυνθούν άλλο να καταθέσουν τις πινακίδες τους παίρνοντας πίσω τα τέλη κυκλοφορίας που ήδη πλήρωσαν. Ολα τα υπόλοιπα είναι φτηνά κόλπα που δεν αρμόζουν σε μια σοβαρή κυβέρνηση.