Ο Λάμπης Ντόλκας με καταγωγή από τα Μαζέικα Καλαβρύτων, γεννήθηκε στο Δάρα Μαντινείας το 1943 και μεγάλωσε στην Τρίπολη. Σπούδασε στη Σχολή Μηχανολόγων-Ηλεκτρολόγων του ΕΜΠ και παρακολούθησε το Ινστιτούτο Διοίκησης της ΑΣΟΕΕ. Είναι Αντιπρόεδρος της Εταιρίας Συμβούλων Kantor, αφού εργάσθηκε 15 χρόνια στη Mobil και τρία χρόνια στην EKO ως Πρόεδρος. Στα φοιτητικά χρόνια ανέπτυξε πολιτική και συνδικαλιστική δραστηριότητα ως μέλος της ΕΔΗΝ και Γενικός Γραμματέας της ΕΦΕΕ. Αμέσως μετά το πραξικόπημα των συνταγματαρχών το 1967, εντάχθηκε στη Δημοκρατική Άμυνα, διώχθηκε και φυλακίστηκε στις φυλακές Αβέρωφ. Το 1974, μετά την πτώση της χούντας συμμετείχε στην 1η Κεντρική Επιτροπή του ΠΑΣΟΚ, διεγράφη τον Μάιο του 1975 και εντάχθηκε στη Σοσιαλιστική Πορεία. Μετά την αποτυχία της Σοσιαλιστικής Πορείας στις εκλογές του 1977 δεν δραστηριοποιήθηκε κομματικά. Στις πρώτες εκλογές του Τεχνικού Επιμελητηρίου μετά τη χούντα, εξελέγη Αντιπρόεδρος της Αντιπροσωπείας. Για μερικά χρόνια συνέχισε να δραστηριοποιείται στο ΤΕΕ, και αργότερα διετέλεσε ιδρυτικό μέλος, Γενικός Γραμματέας και Πρόεδρος του Συνδέσμου Συμβούλων ΣΕΣΜΑ, μέλος του Δ.Σ. και Αντιπρόεδρος της ΕΕΔΕ.
Aπό τη δίκη μας τον Ιούνιο του 1968, tην οποία σκάναρα από το βιβλίο του Βασίλη Φίλια «Τα αξέχαστα και τα λησμονημένα». Σε αυτή τη φωτογραφία εμφανίζονται στην πρώτη σειρά από αριστερά ο Κώστας Σοφούλης, ο Κώστας Τσακαρέστος και εγώ. Η φωτογραφία δεν δείχνει τον Γεράσιμο Νοταρά και τον Μπάμπη Πρωτοππαπά που κάθονται επίσης στην πρώτη σερά, ενώ πίσω φαίνονται οι υπαξιωματικοί του Ναυτικού.
Ποιο ήταν το κίνητρο για τη συμμετοχή σας σε αυτό το βιβλίο; Γιατί ένα τέτοιο βιβλίο τώρα;
Η επιθυμία για καταγραφή της προσωπικής πορείας υπήρχε, αλλά αναβαλλόταν σε αναζήτηση του κατάλληλου χρόνου, ή της κατάλληλης αφορμής. Η πρόταση του Σπύρου Καβουνίδη έδωσε ακριβώς αυτή την αφορμή και ο εγκλεισμός της πανδημίας υπογράμμισε ότι δεν θα βρισκόταν πιο κατάλληλος χρόνος. Η κατάθεση προσωπικών μαρτυριών εξ? άλλου, είναι ιδιαίτερα χρήσιμη και σε μία χρονιά ανασκόπησης και αναστοχασμού όπως το 2021.
Θεωρείτε ότι το αντιδικτατορικό φοιτητικό κίνημα ήταν προϊόν της αυθόρμητης αντίδρασης των φοιτητών στη χούντα ή της έντονης πολιτικοποίησής τους στις συνθήκες της δικτατορίας;
Το φοιτητικό κίνημα έχει μεγάλη ιστορία πριν από την περίοδο της δικτατορίας. Τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του 1960 είχαμε τις δυναμικές κινητοποιήσεις του 114 και του 15% για την παιδεία, μέσα σε ένα γενικότερο περιβάλλον δημιουργίας για τη χώρα. Εκτός από την οικονομία που είχε κάνει σημαντικά βήματα η πνευματική και καλλιτεχνική ζωή του τόπου άνθιζε. Αυτά διακόπηκαν απότομα την 21η Απριλίου του 1967 όταν η δικτατορία των συνταγματαρχών σκέπασε με σκοτάδι τη χώρα. Οι πρωταγωνιστές των φοιτητικών αγώνων στελέχωσαν τότε τις αντιδικτατορικές ομάδες. Και ήταν πολλές ομάδες που σχηματίστηκαν αυθόρμητα χωρίς να γίνουν πολύ γνωστές σε όλες τις πόλεις με πανεπιστήμια. Οι φοιτητές στελέχωναν σε σημαντικό βαθμό τις αντιδικτατορικές οργανώσεις, ενώ σταδιακά ανέπτυξαν και συλλογικές προσπάθειες μέχρι τις χαρακτηριστικές εξεγέρσεις στο κτήριο της Νομικής Σχολής και στο Πολυτεχνείο.
Αισθάνεστε ότι η περίοδος της μεταπολίτευσης δικαίωσε τις προσδοκίες σας;
Η μεταπολίτευση βρήκε τον καθένα από εμάς με τον αέρα της ελευθερίας, το αίσθημα της απαλλαγής από την καταπίεση και ένα τεράστιο απόθεμα προσδοκιών για την εκ βάθρων οικοδόμηση ενός καθεστώτος σύγχρονου, δημοκρατικού και σοσιαλιστικού. Οι προσδοκίες εκείνης της περιόδου δεν ικανοποιήθηκαν στο ακέραιο και με την πείρα που έχουμε αποκτήσει νομίζω ότι δεν μπορούσαν να ικανοποιηθούν.
Στο σύνολό της όμως η περίοδος της μεταπολίτευσης είναι μία μακρά περίοδος ανάπτυξης σε θεσμικό, οικονομικό, κοινωνικό επίπεδο.
Στην περίοδο της μεταπολίτευσης άλλαξε η Ελλάδα. Αναπτύχθηκε η οικονομία της, ισχυροποιήθηκαν οι θεσμοί της, ενισχύθηκε η διεθνής θέση της και αυτά έγιναν χωρίς να απειληθεί η δημοκρατία. Γι? αυτό παραμένω αισιόδοξος για το μέλλον της χώρας μας.