Κυριακάτικο κήρυγμα

Τάκης Θεοδωρόπουλος 29 Ιουλ 2014

Κ??αι καλά, το χριστεπώνυμο πλήρωμα που παρακολουθούσε μαγεμένο το κήρυγμα του μητροπολίτη Θεσσαλονίκης προχθές Κυριακή στον Αγιο Παντελεήμονα Πανοράματος δεν ήταν υποχρεωμένο να γνωρίζει. Ο ίδιος όμως ο κ. Ανθιμος θα όφειλε να ξέρει πως ο Abu-i-Walid Muhammad ibn Ahmad ibn Muhammad ibn Rushd, γνωστός και ως ibn Rushd ή Αβερρόης έζησε στην Ανδαλουσία τον 12ο αιώνα και υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους μελετητές και σχολιαστές του Αριστοτέλη. Κατά τον Μπόρχες, στο υπέροχο κείμενό του «Η αναζήτηση του Αβερρόη» του ξέφυγε η Ποιητική διότι λόγω ισλαμικής παιδείας δεν μπορούσε να κατανοήσει τις έννοιες του τραγικού και του κωμικού, έννοιες που ορίζουν κατά κάποιον τρόπο και τα πολιτισμικά σύνορα του Ισλάμ. Οπως και ο Αβικέννας, έναν αιώνα πριν τον Αβερρόη, υπήρξε μείζων μελετητής του Πλάτωνα. Ως εκ τούτου ο Παναγιώτατος δεν θα έπρεπε να απορεί πώς είναι δυνατόν να περάσει από το μυαλό κάποιου να στεγάσει Τμήμα Ισλαμικών Σπουδών σ’ ένα πανεπιστήμιο που φέρει το τιμημένο όνομα του Αριστοτέλη. Εκτός πια κι αν κάποιος ταυτίζει τις σπουδές με τον προσηλυτισμό, κάτι που δεν είναι διόλου μακριά από τις αντιλήψεις όσων έχουν αποφοιτήσει από τις καθ’ ημάς θεολογικές σχολές. Οπως εξάλλου είπε ο κ. Ανθιμος, οι ισλαμικές σπουδές θα παράγουν ισλαμιστές, έχοντας προφανώς κατά νου τους ταλιμπάν της θεατρικής τέχνης που αποφοιτούν κάθε χρόνο από τις σχολές θεατρικών σπουδών των πανεπιστημίων μας.

Το υλικό που προσέφερε ο δήμαρχος κύριος Μπουτάρης στον μητροπολίτη για το κυριακάτικο κήρυγμά του ήταν πλούσιο, ως εκ τούτου ο ταλαντούχος λαϊκός ρήτωρ το αξιοποίησε δεόντως. Τόσο που θα έπρεπε να αναγνωρίσει τον δήμαρχο ως ιδεολογικό του χορηγό – είπε εξάλλου ότι ο δήμαρχος δεν έχει ιδέα από θρησκειολογικά ζητήματα, αλλά πιστεύει με τον δικό του τρόπο στον Θεό. Διότι στη Θεσσαλονίκη, εκτός από Σχολή Ισλαμικών Σπουδών πρόκειται να ιδρυθεί και Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης. «Τι είναι αυτή η ισλαμική τέχνη;» αναρωτήθηκε ευλόγως ο ιεράρχης. «Δηλαδή θα δείχνουν διάφορα πράγματα και θα λένε πως αυτά τα ανακάλυψαν στη Μακεδονία;» Παραδέχθηκε πως αν θέλουν να φτιάξουν τα δύο τρία τζαμιά που έχουν απομείνει όρθια -πού να προφέρει τη λέξη «τέμενος»- ο ίδιος δεν θα είχε αντίρρηση. Ομως σε μια πόλη που την επισκέπτονται εκατομμύρια Ρώσοι – το δύο τουρίστες προς έναν ιθαγενή του κ. Σαμαρά εδώ γίνεται τρία προς ένα- για τα ιερά της προσκυνήματα και για τα αριστουργήματα της «ειδωλολατρικής περιόδου» τι να την κάνουμε την ισλαμική τέχνη; Είναι τόσο ωραία αυτή η διατύπωση της «ειδωλολατρικής περιόδου» που νομίζω ότι κάθε σχόλιο περιττεύει.

Εννοείται πως στην κορύφωση του δράματος ανέβηκαν στη σκηνή η Θράκη και η Τουρκία, η Αλβανία που καταργεί τις χριστιανικές κοινότητες και οι πάντα άθλιοι, επίβουλοι και παντοδύναμοι Σκοπιανοί. Τόσο επίβουλοι που ακόμη και την κυρία Μέρκελ κατάφεραν να παρασύρουν με την προπαγάνδα τους, αν και όπως τόνισε ο κ. Ανθιμος για να μην παρεξηγηθεί «την εκτιμούμε και θαυμάζουμε ως γυναίκα». Σε γενικές γραμμές προϊόντος του θέρους και επειδή παρατηρείται η σχετική ραστώνη στην αντιμετώπιση των εθνικών μας θεμάτων και των παγίων ιστορικών απειλών, φωνές σαν του κ. Ανθιμου λειτουργούν σαν ξυπνητήρια, ρωσικά δε, απ’ αυτά που ξεσηκώνουν τον κόσμο. Και είναι πάντα χρήσιμο κάποιοι να κρατούν τη συνείδησή μας σε εγρήγορση διότι έτσι όπως πάμε κινδυνεύουμε κάποια στιγμή να πιστέψουμε πως η Ελλάδα θα γίνει κάποτε κανονική χώρα που θα την κατοικούν κανονικοί άνθρωποι και όχι ήρωες. Πάντως, για περισσότερη εγρήγορση και περισσότερες πληροφορίες αν κατάλαβα το κήρυγμα μεταδίδεται κάθε Κυριακή γύρω στις δέκα το πρωί από το Πρώτο Πρόγραμμα του ελληνικού BBC.