Κλιματική αλλαγή: Τα φώτα στη Μαδρίτη

Στέλιος Διακουλάκης 07 Νοε 2019

Το σίγουρο είναι ότι η Μαδρίτη δεν έχει τη φήμη φιλικής στο ποδήλατο ευρωπαϊκής πόλης. Και δικαίως, καθώς τα 43 χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων που διαθέτει είναι ελάχιστα μπροστά στα 200 της Βαρκελώνης, για να μην αναφέρουμε καν τα 350 της Κοπεγχάγης και τα 515 του Άμστερνταμ. Είναι λοιπόν δύσκολο να εξηγήσει κανείς την απόφαση του Δημάρχου της πόλης Martinez-Almeida του Λαϊκού Κόμματος, την προηγούμενη βδομάδα, να καταργήσει έναν από τους ελάχιστους αποκλειστικούς ποδηλατόδρομους στη λεωφόρο Gran Via de Hortaleza διευρύνοντας το χώρο κυκλοφορίας των αυτοκινήτων.

Οι αντιδράσεις πολιτών, ποδηλατικών ομάδων αλλά και της αριστερής αντιπολίτευσης στο Δήμο ήταν έντονες. Βασικό τους επιχείρημα ότι μία πόλη που αντιμετωπίζει διαχρονικά υψηλά επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης, αν μη τι άλλο, πρέπει να προωθεί τη χρήση φιλικών προς το περιβάλλον μέσων αντί να διευκολύνει τη χρήση του αυτοκινήτου στο κέντρο της πόλης. Παράλληλα, επέκριναν τη δημοτική αρχή για υποκρισία καθώς 3 βδομάδες πριν στο παγκόσμιο συνέδριο του δικτύου πόλεων C40 ο Δήμαρχος της Μαδρίτης συνυπέγραφε τη δέσμευση 35 πόλεων για την προώθηση δραστικών μέτρων για πιο καθαρό αέρα, δέσμευση που μοιάζει τώρα να υπονομεύεται από την απόφαση του αυτή.

Η δημοτική αρχή προσπάθησε να εξηγήσει ότι το συγκεκριμένο μέτρο ήταν μεμονωμένο, επιβλήθηκε για λόγους ασφάλειας και διαβεβαίωνε ότι στα μελλοντικά της σχέδια είναι η αύξηση των ποδηλατοδρόμων και η γενικότερη διευκόλυνση της χρήσης ποδηλάτου στην πόλη. Η προ 4 μηνών όμως, επίσης αμφιλεγόμενη, απόφαση του Δημάρχου να ακυρώσει ένα άλλο περιβαλλοντικό μέτρο της προηγούμενης δημοτικής αρχής – και συγκεκριμένα την απαγόρευση κυκλοφορίας ρυπογόνων αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης – είναι ακόμα νωπή στη μνήμη των επικριτών του.

Και ενώ συνέβαιναν όλα αυτά, σε ένα άλλo κτίριο της Μαδρίτης, και συγκεκριμένα στο Palacio de La Moncloa έδρα του Σοσιαλιστή Πρωθυπουργού Pedro Sanchez, λαμβάνονταν αποφάσεις, επίσης σχετικές με το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής, που κινούνταν όμως σε διαφορετική κατεύθυνση. Την Πέμπτη 31 Οκτωβρίου η κυβέρνηση της Ισπανίας υπέβαλλε επίσημα την πρόταση της να φιλοξενήσει εκτάκτως τον Δεκέμβριο – στη συνέχεια της απόσυρσης της Χιλής λόγω της έκρυθμης κατάστασης στην πρωτεύουσα Σαντιάγκο – την ετήσια σύνοδο κορυφής του ΟΗΕ για το κλίμα, πρόταση που έγινε αποδεκτή την επόμενη μέρα. Επρόκειτο φυσικά για μια πρωτίστως πολιτική κίνηση του πρωθυπουργού στην προσπάθεια του να αναδείξει το περιβαλλοντικό ηγετικό του προφίλ παγκοσμίως, πόσο μάλλον ενόψει των εθνικών εκλογών στη χώρα αυτή την Κυριακή 10 Νοεμβρίου.

Ο Δήμαρχος της πόλης βρίσκεται τώρα σε δύσκολη θέση. Αντιλαμβάνεται ότι οι πρόσφατες πρωτοβουλίες του ενδέχεται να βρεθούν στο επίκεντρο της παγκόσμιας προσοχής. “Η πόλη που φιλοξενεί την κρίσιμη διάσκεψη του ΟΗΕ για το κλίμα καταργεί ποδηλατόδρομους” θα είναι ένα πιασάρικο θέμα για τους δημοσιογράφους που ετοιμάζονται να συρρεύσουν στη Μαδρίτη τον επόμενο μήνα. Είναι όμως παράλληλα και η ευκαιρία του να αντιστρέψει το κλίμα (κυριολεκτικά και μεταφορικά) λαμβάνοντας τολμηρές αποφάσεις και ανακοινώνοντας πρωτοβουλίες που πραγματικά πείθουν ότι αντιλαμβάνεται τη σημασία της κλιματικής κρίσης και της ανάγκης οι μεγάλες πόλεις να πρωτοστατήσουν στη μάχη αυτή. To προ μηνός ψήφισμα του Δημοτικού Συμβουλίου, που υποστηρίχθηκε και από την κυβερνητική πλειοψηφία, που έθετε την πόλη σε καθεστώς climate emergency και προέβλεπε τη λήψη πρωτοβουλιών για την αντιμετώπιση της κατάστασης, αδιαμφισβήτητα, δείχνει τον σωστό δρόμο.