Η Ελλάδα με την πλούσια ιστορία και τον πολιτισμό της, θα πρέπει να δώσει έμφαση σε ένα μεγάλο αναξιοποίητο όπλο που διαθέτει, και που δεν είναι άλλο από την εκπαίδευση. Ήρθε η ώρα με τη δημιουργία και λειτουργία διαφόρων προγραμμάτων να αξιοποιήσει τις ανθρωπιστικές σπουδές βοηθώντας την οικονομία και την επιρροή της παγκοσμίως.
Ο τομέας της εκπαίδευσης μπορεί να αναδειχθεί ισχυρότερος ακόμα και από τον τουρισμό για την Ελλάδα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Αυστραλία. Ελληνοαυστραλοί πανεπιστημιακοί, όπως ο Καθηγητής Αναστάσιος Τάμης, επισημαίνουν το γεγονός αυτό, σημειώνοντας ότι, η λειτουργία αγγλόγλωσσων τμημάτων, παράλληλα με τα ελληνόγλωσσα τμήματα φυσικών επιστημών, τεχνολογίας, ιατρικής, αρχιτεκτονικής θα έχουν ως αποτέλεσμα να ενισχυθεί ο τομέας της προσφερόμενης παιδείας σε αλλόγλωσσους, ομογενείς και φιλέλληνες, γεγονός που θα απογειώσει οικονομικά τα ελλαδικά πανεπιστήμια και την ελληνική οικονομία.
Η Αυστραλία πριν την πανδημία του κορονωϊού, το 2018, είχε εισόδημα 32 δισεκατομμυρίων δολαρίων από την εξαγωγή της παιδείας της σε 700.000 αλλοδαπούς φοιτητές.
Όπως η Αυστραλία, η Ελλάδα μπορεί να αναδειχθεί σε παγκόσμιο εκπαιδευτικό προορισμό, καθώς έχει όλες τις απαιτούμενες δυνατότητες, αλλά και τον πολιτιστικό πλούτο από την αρχαία Ελλάδα ως σήμερα. Συνδέοντας το αρχαίο με το σύγχρονο μπορεί να ενισχύσει της ανθρωπιστικές σπουδές και να προσελκύσει αλλοδαπούς, ομογενείς και φιλλέληνες φοιητές στην Ελλάδα, ενισχύοντας σημαντικά την οικονομία.
Ως πρόεδρος της Ελληνικής Κοινότητας Μελβούρνης συμμετείχα πρόσφατα σε μια διαδικτυακή ημερίδα του υπουργείου Εξωτερικών και του υπουργείου Παιδείας όπου έκανα διάφορες προτάσεις. Μεταξύ άλλων πρότεινα:
-Να ιδρυθούν και να λειτουργήσουν στην Κρήτη, Αθήνα και Θεσσαλονίκη, Κέντρα Σπουδής και Μελέτης του Απόδημου Ελληνισμού, ως πανεπιστημιακά μορφώματα, σε επίπεδο προπτυχιακών και μεταπτυχιακών σπουδών. Τα Κέντρα αυτά θα αποτελούν διαρκείς εστίες συμμετοχικής και διαδραστικής συνεργασίας με τον Ελληνισμό της Διασποράς και τους Φιλέλληνες, άτομα και ιδρύματα. Αυτήν την εποχή δεν λειτουργεί σε κανένα Ελλαδικό πανεπιστήμιο έστω ένας Τομέας ή ένα Τμήμα Σπουδής και Μελέτης του Απόδημου Ελληνισμού.
-Να λειτουργήσουν διακρατικές, διαπανεπιστημιακές συμφωνίες με τα πανεπιστήμια στις χώρες υποδοχής Ελλήνων εποίκων και Φιλελλήνων, που να προβλέπουν πέρα από την ανταλλαγή προσωπικού, και φοιτητών, τρίμηνα ή εξάμηνα φοίτησης σε ελλαδικά πανεπιστήμια, με πλήρη και ισότιμη βαθμολογική αξιολόγηση και πίστωση του εξαμήνου των φοιτητών στα Τμήματα των πανεπιστημίων των χωρών υποδοχής τους. Η διαπανεπιστημιακή αυτή ρύθμιση τριμηνιαίας ή εξαμηνιαίας φοίτησης, πέρα από τα οικονομικά οφέλη για τα Ελλαδικά Πανεπιστήμια, θα δημιουργήσει μια τεράστια δεξαμηνή υποψήφιων σπουδαστών, Ελλήνων και Φιλελλήνων.
-Να αναληφθεί συντονισμένη και συστηματική πολιτιστική επίθεση από πλευράς των Ελληνικών πανεπιστημίων με ειδικά ετήσια ή διετή προγράμματα σπουδών ως Τομείς ή Προγράμματα Ελληνικής Γλώσσας και Πολιτισμού στα Ελλαδικά πανεπιστήμια, ώστε να προσελκύουν ομογενείς και αλλογενείς φοιτητές.
-Να ενισχυθούν οι Ανθρωπιστικές Σπουδές των Ελλαδικών πανεπιστημίων, ιδιαίτερα σε μια εποχή που τα Πανεπιστήμια σε όλο τον κόσμο, έχουν απαξιώσει τις ανθρωπιστικές σπουδές και έχουν ευτελίσει τη σημασία τους.
-Να ενισχυθεί το «Πρόγραμμα Παιδεία Ομογενών» (1997-2008), του Πανεπιστημίου Κρήτης, το οποίο είχε ως αποτέλεσμα να φέρει ολόκληρη την ελληνική Διασπορά στην Ελλάδα. Δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικοί, μαθητές, εκπρόσωποι φορέων εκπαίδευσης και κοινοτήτων είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τα Ελλαδικά πανεπιστήμια και να επιστρέψουν στις χώρες υποδοχής τους ως πρεσβευτές της Ελλάδας και του πολιτισμού της.
-Να ενισχυθούν οι σχέσεις για την ανάπτυξη ερευνητικών πρωτοβουλιών. Το επόμενο βήμα είναι να επισημοποιήσουμε αυτούς τους εκτεταμένους συνδέσμους και δίκτυα.
Η Ελλάδα θα πρέπει να δημιουργήσει μικρής διάρκειας προγράμματα διδασκαλίας της Ελληνικής γλώσσας σε ομογενείς και αλλοδαπούς τουρίστες, για να εξαπλώσουμε τη γλώσσα μας και να προσελκύσουμε τουρίστες. Τέτοια προγράμματα λειτουργούν σε πολλά πανεπιστήμια παγκοσμίως, π.χ. σε ιταλικά ιδρύματα, όπως το Πανεπιστήμιο της Μπολόνια, για τη διδασκαλία των ιταλικών.
Καθιστώντας τη χώρα μας έναν εκπαιδευτικό προορισμό θα ενισχυθεί η ελληνική οικονομία τα μέγιστα. Μαζί με τον τουρισμό και την ανάπτυξη άλλων τομέων θα μπορέσει να ανακάμψει και να αντιμετωπίσει τα οικονομικά της προβλήματα. Η Ελλάδα ήταν κάποτε το κέντρο των γραμμάτων, των τεχνών, των επιστημών και του πολιτισμού. Γιατί όχι και τώρα;