Η ΔΕΘ που χάθηκε, η παρωδία του Thessaloniki helexpo forum.
και η αδιαφορία των φορέων της Πόλης.
Από την Άνοιξη, όλα έδειχναν ό,τι δεν πρόκειται να πραγματοποιηθεί φέτος η 85η Γενική Έκθεση του Σεπτεμβρίου από την ΔΕΘ, δυστυχώς όμως, η κυβέρνηση και η διοίκηση της ΔΕΘ, ανακοίνωσαν την ακύρωσή της πολύ αργά.
Η ΔΕΘ δεν προετοίμασε κάποια εναλλακτική διαδικτυακή εκθεσιακή δραστηριότητα, κάτι που στην ΕΕ γίνεται εδώ και χρόνια, απλώς οργάνωσαν το πολιτικό μέρος της, σύμφωνα με τα υγειονομικά πρωτόκολλα.
Άλλωστε εδώ και χρόνια για το πολιτικό μέρος διατηρείται η Γενική Έκθεση και τις δημόσιες σχέσεις των τοπικών παραγόντων με τους κυβερνητικούς αξιωματούχους, και Αθηναίους παράγοντες.
Όμως Forum σημαίνει διάλογος και όχι μονόλογοι των πολιτικών αρχηγών σε 50 ανθρώπους, που επιλέγονται από τις κομματικές ηγεσίες.
Όλα γίνονται για να γίνονται, χωρίς ουσιαστικό νόημα και περιεχόμενο.
Αυτό που ήταν τραγικό ήταν το άλλο μέρος του forum, τα 28 πάνελ που οργάνωσε η διοίκηση της ΔΕΘ, με 28 συντονιστές δημοσιογράφους της Θεσσαλονίκης, και συμμετοχή ανάλογου αριθμού υπουργών και υφυπουργών, εκπροσώπων της Αξιωματικής αντιπολίτευσης, εκπροσώπων δημοσίων φορέων, ιδιωτικών εταιρειών και φίλων της διοίκησης με πολλαπλούς ρόλους.
Τις συζητήσεις παρακολουθούσαν οι συνοδοί και οι συνεργάτες των ομιλητών και σχεδόν μηδενικός αριθμός πολιτών από το διαδίκτυο.
Οι εκτιμήσεις για τις απώλειες τζίρου από την αγορά της Θεσσαλονίκης ύψους 50 εκ. περίπου, και 5 εκ. περίπου για την ΔΕΘ ΑΕ, το 1/3 του ετήσιου τζίρου της, αποκαλύπτουν την ζοφερή πραγματικότητα της αγοράς της Θεσσαλονίκης και φυσικά την επόμενη ημέρα της, όπως επίσης και τον περιορισμένο κύκλο εργασιών του κρατικού εκθεσιακού φορέα.
Η ΔΕΘ ουσιαστικά συντηρείται για την ομιλία του εκάστοτε πρωθυπουργού και των αρχηγών των κομμάτων, και τις δημόσιες σχέσεις των επικεφαλείς των φορέων του δημοσίου, αφού αποτελούν το 80% των συμμετοχών, εδώ και πολλά χρόνια .
«Οι λαϊκές βραδιές», που ξεκίνησαν την δεκαετία του 2000, δίνουν το 50% των επισκεπτών, καλύπτοντας την απουσία εκθετών και επισκεπτών.
Το 1990, χάθηκε το μονοπώλιο, αφού με Κοινοτική Οδηγία απελευθερώθηκε στην ΕΕ η εκθεσιακή δραστηριότητα. Σήμερα το 85% του εκθεσιακού τζίρου γίνεται στην Αττική.
Η μεταρρύθμιση του 1999 της έδωσε ανάσα και προοπτική, χάθηκε όμως η ευκαιρία για την συνεργασία με διεθνή εξειδικευμένο εταίρο, λόγω κομματικών αντιδράσεων και όχι μόνο.
Εδώ και χρόνια το εκθεσιακό προϊόν άλλαξε ριζικά με τις νέες τεχνολογίες. Η ΔΕΘ δεν ασχολήθηκε, αφού εκπλήρωνε τον ρόλο που της έδιναν οι κυβερνήσεις, και οι ανάγκες των δημοσίων σχέσεων των εκπροσώπων των τοπικών φορέων, όπως και οι δουλειές των πελατειακών επαγγελματικών δικτύων, που έχουν χτιστεί γύρω της.
Ο covit 19 αποκάλυψε το πραγματικό πρόσωπο της ΔΕΘ, και έδωσε την χαριστική βολή.
Η ΔΕΘ έπρεπε εδώ και χρόνια να λειτουργεί, όλο τον χρόνο, μια μεγάλη ψηφιακή πλατφόρμα, σε συνεργασία με διεθνείς φορείς οργάνωσης εκθέσεων, και οι κλασσικές διοργανώσεις να είχαν μετεξελιχθεί με βάση τα σύγχρονα διεθνή πρότυπα.
Ενώ στην θέση της κομματικής πασαρέλας να οργανώνεται ένα διεθνές Οικονομικό Forum, με εστιασμένα επίκαιρα θέματα κάθε χρόνο, όπου κυβέρνηση και κόμματα θα συμμετείχαν στον διάλογο και όχι σε κομματικές φιέστες.
Έργα για την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης ή για τους μεγαλοεργολάβους και εις βάρος της Θεσσαλονίκης;
Ξαφνικά διαβάζουμε ο,τι η κυβέρνηση σκέφτεται να ξαναδεί την υποθαλάσσια Θεσσαλονίκης, γιατί τα πρόστιμα προς τους κατασκευαστές που θα πληρώσει οι φορολογούμενοι πολίτες, έφθασαν από 67 εκ ευρώ περίπου που ήταν όταν βγήκε η απόφαση της Διεθνούς διαιτησίας με τους τόκους 160 εκ. ευρώ.
Κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να γίνει, γιατί το απαγορεύουν ρητά οι νόμοι και το Κοινοτικό δίκαιο, θα ήταν το απόλυτο σκάνδαλο και δεν επρόκειτο να το εγκρίνει η ΕΕ.
Όμως οι λόγοι των διαρροών είναι άλλοι και θα φανούν σύντομα.
Ο Μητσοτάκης στα περσινά εγκαίνια της ΔΕΘ, ανακοίνωσε και την κατασκευή του fly over, της υπερυψωμένης αρτηρίας στον περιφερειακό της Θεσσαλονίκης, ως ΣΔΙΤ, δηλαδή ως ιδιωτικό έργο.
Θυμίζω ό,τι το fly over, ήταν μέρος του μεγάλου master plan, των συγκοινωνιακών υποδομών της Θεσσαλονίκης, που εκπονήθηκε από ομάδες έγκριτων ειδικών επιστημόνων την διετία 2010-2011.
Στις αρχές του 2012, υπήρχε η προκαταρτική μελέτη, είχαν εξασφαλιστεί τα 200 περίπου εκ. ευρώ, από το ΕΣΠΑ, και ήταν έτοιμη η δημοπράτησή του ως δημόσιο έργο, με την μέθοδο μελέτη-κατασκευή. Περιλάμβανε επίσης διαπλάτυνση της περιφερειακής από την Πυλαία μέχρι τον κόμβο στην Καρδία, με μια λωρίδα επιπλέον και ΛΕΑ(Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης). Το έργο θα είχε ολοκληρωθεί το 2016, το αργότερο.
Η κυβέρνηση Σαμαρά, ακύρωσε το έργο ως αχρείαστο, η δε κυβέρνηση Σύριζα-Ανελ, ούτε ασχολήθηκε.
Και ξαφνικά ο Μητσοτάκης το εξήγγειλε στην περσινή ΔΕΘ, αλλά ως ιδιωτικό έργο, χωρίς τις διαπλατύνσεις που είναι απαραίτητες, διαφορετικά το fly over, θα δημιουργήσει περισσότερα προβλήματα.
Επίσης ξαφνικά όλοι εκείνοι της ΝΔ, που εισηγήθηκαν στον Σαμαρά να μην γίνει το έργο, τώρα πανηγυρίζουν δηλώνοντας ο,τι πάντα αγωνίστηκαν για αυτό το έργο και χαίρονται τώρα που θα γίνει.
Γιατί τότε δεν το ήθελαν και τώρα πανηγυρίζουν;
Το μόνο που άλλαξε ήταν η κυβέρνηση, αλλά κυρίως ό,τι το 2012 θα κατασκευαζόταν ως δημόσιο έργο, ενώ τώρα ως ιδιωτικό.
Το πολυδιαφημισμένο Project, ανάπλασης της ΔΕΘ, είναι ο οριστικός θάνατός της, αφού στην ουσία είναι ένα μεγάλο Project Real Estate, στην καρδιά της πόλης, για ιδιώτες επενδυτές.
Η δυτική Θεσσαλονίκη, μαζί με την ΔΕΘ, την πόλη και την ευρύτερη περιοχή της Κεντρικής Μακεδονίας, όπως και η οικονομία της Βόρειας Ελλάδας, χάνουν μια σημαντική ευκαιρία δημιουργίας ενός σύγχρονου πυλώνα ανάπτυξης.
Τέλος θα ήθελα να τονίσω ό,τι είμαι κάθετα αντίθετος στις επιλογές της κυβέρνησης, μερικές ήταν και της προηγούμενης, να δώσουν σε ιδιώτες την κατασκευή και εκμετάλλευση με τα νέα ΣΔΙΤ που ανακάλυψαν, σημαντικών για την πόλη έργων, όπως η ΔΕΘ, το fly over στον περιφερειακό και την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου.
Πέραν του ότι στο τέλος τα έργα θα τα πληρώνει πιο ακριβά ο κρατικός προϋπολογισμός, δηλαδή ο φορολογούμενος πολίτης, δε επιτρέπεται στην πόλη με το λιγότερο πράσινο ανά κάτοικο στην Ελλάδα να την επιβαρύνουμε με μπετόν και κατασκευές, για να είναι ελκυστικά τα έργα για τους εργολάβους. Έτσι για όποιον δεν ξέρει, εύκολα καταλαβαίνει, γιατί από το 2012 μέχρι σήμερα, κανένα νέο έργο δεν ξεκίνησε, δυστυχώς δεν τελείωσε και κανένα που άρχισε μέχρι το 2012.
Αλήθεια τα δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ για την πράσινη ανάπτυξη που μας δίνει η ΕΕ, που θα πάνε, ποιοι θα τα καρπωθούν;
Πόσο ψεύτικα ακούγονται τα συνθήματα για την πράσινη ανάπτυξη, και την αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου ανάκαμψης.