Η υπόθεση της πτώσης των 2 Boeing 737 Max προκαλεί μία μεγάλη δημόσια συζήτηση για την ασφάλεια των αερομεταφορών σε παγκόσμιο επίπεδο .
Αυτό που είναι δύσκολο να κατανοήσει κανείς είναι γιατί κάποιες χώρες και κάποιες αεροπορικές εταιρείες θεώρησαν χρέος τους , σχεδόν αμέσως μετά την πτώση και του δεύτερου Boeing , να καθηλώσουν στο έδαφος αυτό τον τύπο του αεροσκάφους ενώ άλλες και κυρίως οι Ηνωμένες Πολιτείες , πατρίδα της Boeing , αρνούνται να το κάνουν .
Δεν υπάρχει αμφιβολία πως το διακύβευμα για τις ΗΠΑ και γενικότερα για τη Βόρεια Αμερική είναι μεγάλο . Η Boeing μαζί με τη γαλλική Airbus είναι οι δύο κορυφαίες εταιρείες κατασκευής αεροσκαφών στον κόσμο και έχουν το 65% της αγοράς .
Στην Boeing εργάζονται περισσότεροι από 150.000 άνθρωποι και ο συγκεκριμένος τύπος αεροπλάνου το 737 Max θεωρείται μία από τις μεγάλες επιτυχίες της αμερικανικής εταιρείας μια που είναι οικονομικό στα καύσιμα και εξαιρετικά άνετο στα υπερατλαντικά ταξίδια.
Τι πήγε λάθος λοιπόν και γιατί πρώτη φορά διαφωνούν οι ειδικοί για το αν το αεροπλάνο αυτό είναι ή όχι ασφαλές;
Σύμφωνα με τον αναπληρωτή διευθυντή της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας της Κίνας Λι Γιάν η ραγδαία επέκταση της αγοράς των αερομεταφορών στην Ανατολική Ασία και στις αναπτυσσόμενες χώρες έχει δημιουργήσει μία νέα γενιά πιλότων , που είναι μεν άριστα εκπαιδευμένη όμως δεν προλαβαίνει να αποκτήσει την κατάλληλη εμπειρία για να πετάξει αεροσκάφη με αρκετές δυσκολίες στο λογισμικό τους.
Αυτός ήταν και ένας από τους βασικούς λόγους που η Κίνα καθήλωσε αμέσως στο έδαφος τα Boeing 737 Max . Το Πεκίνο φοβήθηκε τις προκλήσεις που θα είχαν να αντιμετωπίσουν οι πιλότοι αν ένα αεροσκάφος παρουσίαζε ξαφνικές δυσκολίες στην πλοήγηση του .
Ο κ. Λι δεν δίστασε να πει πως διατηρούν μεγάλες αμφιβολίες για το αν οι πιλότοι έχουν το θάρρος και την ικανότητα να συνεχίσουν να πετούν αν ένα αεροσκάφος αντιμετωπίσει δυσκολίες .
“ Όταν ένας πιλότος πιλοτάρει χειροκίνητα ένα αεροπλάνο θα αντιμετωπίσει προβλήματα αν τα όργανα του δίνουν ανακριβείς πληροφορίες , γεγονός που έχει συμβεί πολλές φορές “ επισήμανε ο Κινέζος αξιωματούχος.
Αυτό συνέβη με το συγκεκριμένο Boeing ; Κανείς δεν γνωρίζει ακόμα .
Και στις Ηνωμένες Πολιτείες όμως οι φωνές που ζητούν την καθήλωση στο έδαφος των αεροσκαφών αυτών πληθαίνουν.
Ο ρεπουμπλικάνος γερουσιαστής Μιτ Ρόμνεϊ αλλά και η Ελίζαμπεθ Γουόρεν ζητούν η απαγόρευση να ισχύσει και στις ΗΠΑ μέχρι να βρεθεί η αιτία των δύο δυστυχημάτων.
Η Ελίζαμπεθ Γουόρεν λέει πως εγείρονται σοβαρά ερωτήματα για το αν τα αεροπλάνα αυτά τέθηκαν σε λειτουργία χωρίς να έχει υπάρξει επιπλέον εκπαίδευση των πιλότων σε αυτά με στόχο να εξοικονομηθούν χρήματα .
Φυσικά δεν θα μπορούσε να μην παρέμβει και ο αμερικανός πρόεδρος σε αυτή την ιστορία .
Ο Ντόναλντ Τραμπ τουιτάρισε πως έχουν γίνει πια τόσο αυτοποιημένα τα συστήματα που δεν χρειάζονται πιλότοι αλλά κομπιουτεράδες του ΜΙΤ .
Τα tweets του Τραμπ θορύβησαν τον διευθύνοντα σύμβουλο της Boeing που ζήτησε να μιλήσει με τον πρόεδρο για να του εξηγήσει τι ακριβώς συμβαίνει.
Οι σχέσεις των δύο αντρών έχουν περάσει δια πυρός και σιδήρου.
Όταν εξελέγη πρόεδρος ο Ντόναλντ Τράμπ είχε επιτεθεί στην Boeing επειδή ζητούσε περισσότερα από 4 εκατομμύρια δολάρια για να κατασκευάσει δύο νέα Air Force One. Τότε ο Ντοναλντ Τραμπ κράδαινε “ακυρώστε τη συμφωνία , είναι ντροπιαστική”.
Η Boeing έριξε την τιμή της και ο διευθύνων σύμβουλος κ. Muilenburg δώρισε , το είχε κάνει βέβαια και στον Μπάρακ Ομπάμα , 1 εκατομμύριο δολάρια στην προεκλογική εκστρατεία του Ντόναλντ Τραμπ .