Εικονική πραγματικότητα
Στο πρότζεκτ του Ρίτσαρντ Ιστ «Richie’s Plank Experience» οι επισκέπτες της νέας έκθεσης στην Αίθουσα Τέχνης του Μονάχου μπορούν να κάνουν ένα εικονικό ταξίδι στο μέλλον. Με τρισδιάστατα γυαλιά ανεβαίνουν σε μια σανίδα κι από κει εξερευνούν μια φουτουριστική μεγαλούπολη που παραπέμπει σε άβυσσο. Το πρότζεκτ βασίζεται σε σύζευξη στοιχείων της πραγματικότητας και της εικονικής πραγματικότητας.
Ταξίδι στον χρόνο και τον χώρο
Με μια κινούμενη κάμερα ο Ντάνιελ Κρουκ ταξίδεψε σε πολλά μέρη της Αυστραλίας το 2016 για το πρότζεκτ του «Phantom Ride». Πρόκειται για ένα σύντομο 20λεπτο βίντεο εικονικής πραγματικότητας που ταξιδεύει τους θεατές στον χώρο και τον χρόνο. Χάρη στη χρήση κινούμενης κάμερας το ένα τοπίο μοιάζει να ξεπηδά μέσα από το άλλο.
Eικαστικές ψευδαισθήσεις
Η Λίβια Μάριν στο γλυπτό της «Nomand Patterns» παίζει με την πορσελάνη και την ιδέα της εικαστικής μίμησης φυσικών υλικών, όπως το νερό. Μια σπασμένη πορσελάνινη τσαγιέρα γίνεται ένα με την υπόλοιπη πορσελάνη, που μοιάζει να έχει χυθεί σαν νερό. Το βλέμμα του θεατή μπερδεύεται στιγμιαία.
Πορτραίτο καλλιτέχνη σε λευκό φόντο
Ο Καναδός γλύπτης Έβαν Πένυ έχει αναπτύξει τη δική του τεχνική συνδυάζοντας τη γλυπτική με πηλό με την τρισδιάστατη φωτογραφία. Μέσω της τεχνολογίας τρισδιάστατης αναπαράστασης φτιάχνει αυτά τα ιδιότυπα φωτογραφικά γλυπτά. Εστιάζει κυρίως στο ανθρώπινο σώμα αλλά στο συγκεκριμένο έργο παρουσιάζει με έναν εναλλακτικό τρόπο το δικό του πορτραίτο.
Μπλε συμμετρία
Το έργο αυτό του Χανς Πέτερ Ρόιτερ (1976) επικεντρώνεται στις διάφορες αποχρώσεις του μπλε, στην αλλαγή του φωτός και των σκιών, αλλά και στη συμμετρία των τετραγώνων. Με μια πρώτη ματιά ο θεατής απορροφάται από την φαινομενικά τρισδιάσταστη εικόνα, η οποία όμως στην πραγματικότητα είναι μονοδιάστατη.
Ο Έρασμος του Ρότερνταμ
Για τον πίνακα αυτό ο Εντβάρ Κολιέ έκανε ένα κολάζ αντικειμένων που βρίσκει κανείς σε ένα γραφείο και εφημερίδων και μέσα σε αυτά πρόσθεσε ένα πορτραίτο του Έρασμου. Ο πίνακας αυτός (λάδι σε μουσαμά) χρονολογείται στο 1706. Ήδη από τότε η οφθαλμαπάτη με τη δημιουργία της αίσθησης των τριών διαστάσεων ήταν διαδεδομένη.
Νεκρά φύση με πουλιά
Την ίδια τεχνοτροπία συναντάμε και στον πίνακα με τίτλο «Νεκρά φύση με πουλιά» του Φρανς φαν Κούικ ντε Μίερχοπ (1670). Δύο πουλιά, που μοιάζουν από μακριά με αληθινά, φαίνεται να κρέμονται από το κάδρο. Όσο πλησιάζει κανείς καταλαβαίνει ότι πρόκειται απλώς για ζωγραφιά. Τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και καλλιτεχνικής φαντασίας είναι δυσδιάκριτα.
dw.com