—του Γιάννη Παπαθεοδώρου για τη στήλη Ανώμαλα Ρήματα—
Τις τελευταίες μέρες, κι ενώ η κυβέρνηση διακινεί ευρέως την είδηση» για την δήθεν «ανάσταση» της οικονομίας, μια άλλη είδηση μονοπωλεί το ενδιαφέρον των διαδικτυακών κοινοτήτων, που περιμένουν το φετινό Πάσχα. Πρόκειται για την καινούργια επίκαιρη διαφήμιση των Jumbo, με πρωταγωνίστρια την «λαίδη» Άντζελα Δημητρίου, που εκστομίζει την καταληκτική φράση: «χτύπα, χτύπα σαν άντρας»!
Η διαφήμιση έγινε αμέσως viral στο διαδίκτυο, ενώ παράλληλα απασχόλησε και το Κέντρο Ερευνών για Θέματα Ισότητας (ΚΕΘΙ), που ζήτησε την απόσυρσή της, για λόγους πολιτικής ορθότητας. Παραθέτω αποσπάσματα από την ανακοίνωση: Το περιεχόμενο της εν λόγω διαφήμισης και συγκεκριμένα η φράση «χτύπα σαν άνδρας», στο τέλος της, παροτρύνει στην άσκηση βίας κατά των γυναικών σε μια περίοδο μάλιστα που οι υποστηρικτικές δομές της Γενικής Γραμματείας Ισότητας των Φύλων και του Κέντρου Ερευνών για Θέματα Ισότητας συνεχίζουν να δέχονται καθημερινά δεκάδες αιτήματα από γυναίκες-θύματα βίας για παροχή συμβουλευτικών και υποστηρικτικών υπηρεσιών. […] Η εν λόγω διαφήμιση ενισχύει και προκαλεί την αναπαραγωγή έμφυλων στερεοτύπων και προκαταλήψεων, καθώς και την εκδήλωση σεξιστικών συμπεριφορών. Με τον τρόπο αυτόν θίγεται η αξιοπρέπεια των γυναικών και διαιωνίζονται οι έμφυλες ανισότητες. Το ΚΕΘΙ καταδικάζει κατηγορηματικά το περιεχόμενο της διαφήμισης αυτής και θα προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες, […] προκειμένου το συγκεκριμένο διαφημιστικό μήνυμα να αποσυρθεί.
Το ΚΕΘΙ είναι ένας πάρα πολύ σημαντικός θεσμός, αλλά μάλλον δεν διαθέτει χιούμορ. Και πάντως δεν ξέρει να «διαβάζει» τις διαφημίσεις των Jumbo. Γιατί αν είχε παρακολουθήσει τις πρόσφατες παραγωγές, ίσως να είχε διαπιστώσει ότι στηρίζονται σε μια μάλλον παρωδιακή αντίληψη για το ρόλο των στερεοτύπων, ενώ ακόμη και οι ίδιες οι πρωταγωνίστριες (Κατερίνα Στανίση, Άντζελα Δημητρίου) αποδέχονται το ρόλο της αυτό-παρωδίας του ρόλου τους. Τόσο η «νονά» Στανίση όσο και η «λαίδη» Δημητρίου, αποτελούν πλέον μια καρικατούρα του «σκυλάδικου» των 90’s, αναμεμειγμένη με πέτσες ψημένων αρνιών, πληγωμένες καρδιές και ελπίδες συλλογικής λύτρωσης. Με τον δικό της cult τρόπο, δηλαδή, —ίσως και άθελά της—, η διαφήμιση των Jumbo σχολιάζει το μύθο της παλαιότερης «ισχυρής Ελλάδας», όταν έπαιρναν «φωτιές τα Σαββατόβραδα» στην παραλιακή και οι συμπολίτες μας τραγουδούσαν με πάθος πως «Έλληνες είμαστε θα βρούμε τρόπο / να ζωντανέψουμε αυτό τον τόπο»…
Διαβάστε τη συνέχεια στο dim/art