Το μέλλον των συνόρων του νησιού της Ιρλανδίας, μετά το Brexit, μπορεί να τινάξει στον αέρα κάθε προσπάθεια συναινετικής αποχώρησης της Βρετανίας από την ΕΕ.
Η ανάγκη για ένα «backstop» , για ένα δίχτυ ασφαλείας δηλαδή, δημιουργήθηκε για να αποφευχθεί ένα δύσκολο σύνορο μεταξύ της Βόρειας Ιρλανδίας και της Δημοκρατίας της Ιρλανδίας.
Αυτό σημαίνει πως ακόμη και αν το υπόλοιπο Ηνωμένο Βασίλειο εγκαταλείψει την ΕΕ χωρίς συμφωνία στα θέματα εμπορίου και ασφάλειας , δεν θα υπάρξουν ξαφνικά συνοριακοί έλεγχοι και περιορισμοί στην Ιρλανδία.
Είναι σαφές πως η βρετανική κυβέρνηση δεν επιθυμεί το backstop και θα ήθελε στην περίπτωση που αναγκαστεί να το αποδεχτεί να έχει δικαίωμα να το εγκαταλείψει μονομερώς.
Οι σκληροί των Τόρις ανησυχούν , πως, αν πρέπει και η ΕΕ να εγκρίνει το τέλος αυτής της κατάστασης και οι Βρυξέλλες δεν το κάνουν, τότε το Ηνωμένο Βασίλειο θα υποχρεωθεί να ακολουθεί για αόριστο χρονικό διάστημα τους κανόνες της ΕΕ χωρίς όμως να μπορεί να παρέμβει γιατί θα έχει ήδη αποχωρήσει .
Μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα λοιπόν για τη Βρετανία αλλά και για την ΕΕ.
Να επισημάνουμε πως οι οικονομίες της Δημοκρατίας της Ιρλανδίας και της Βόρειας Ιρλανδίας είναι απόλυτα συνδεδεμένες.
Τουλάχιστον 30.000 άτομα περνούν τα σύνορα καθημερινά για να πάνε στη δουλειά τους χωρίς να υπόκεινται σε κανέναν έλεγχο . Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με τα αγαθά αλλά και τις υπηρεσίες .
Το Brexit και η αδυναμία εξεύρεσης λύσης αλλάζουν τα δεδομένα στην πολιτική σκηνή του Ηνωμένου Βασιλείου .
Τα δύο παραδοσιακά κόμματα της χώρας , οι Συντηρητικοί Τόρις και οι Εργατικοί κλυδωνίζονται . Βουλευτές και από τα δύο αυτά κόμματα αποχωρούν γιατί δεν μπορούν να αποδεχτούν πως το κόμμα τους θα στηρίξει ένα σκληρό και καταστροφικό Brexit.
Αυτή η κρίση ίσως οδηγήσει λοιπόν στη δημιουργία ενός νέου πολιτικού σχηματισμού , με ευρωπαϊκό προσανατολισμό , που δεν θα λαϊκίζει και θα βρίσκεται περισσότερο στο κέντρο.
Η 29η Μαρτίου πλησιάζει επικίνδυνα και ο υπουργός εξωτερικών της Βρετανίας Τζέρεμι Χαντ ζητάει τη βοήθεια και του Βερολίνου για να πειστούν οι Βρυξέλλες να κάνουν ένα βήμα πίσω.
Ο Χαντ συναντήθηκε με τον υπουργό εξωτερικών και τον υπουργό Οικονομίας της Γερμανίας , Χάικο Μας και Πέτερ Αλτμάιγερ στην προσπάθεια του να αποφύγει ένα σκληρό Brexit με ολέθριες συνέπειες και για τις δύο πλευρές .
Το Brexit τρομάζει τόσο τις ευρωπαϊκές όσο και τις βρετανικές επιχειρήσεις .
Εταιρείες όπως η Brompton , η οποία κατασκευάζει σπαστά ποδήλατα και εξάγει το 71% των προϊόντων της, περνούν μέρες μεγάλης ανησυχίας . Και αυτό γιατί εταιρείες σαν και αυτή εισάγουν το μεγαλύτερο μέρος των εξαρτημάτων τους από χώρες τις ΕΕ. Δηλαδή οι τροχοί αγοράζονται από το Βέλγιο ,
τα λάστιχα από τη Γαλλία , οι σαμπρέλες από τη Γερμανία κ.ο.κ.
Αν δεν υπάρξει συμφωνία για το Brexit, μετά τις 29 Μαρτίου οι εισαγωγές – εξαγωγές θα παραλύσουν μέχρι να υπάρξουν νέοι κανόνες , υπόθεση πολύ χρονοβόρα.
Για αυτό λοιπόν εισάγουν, σαν τρελοί, τους τελευταίους μήνες τα απαραίτητα ανταλλακτικά.
Οι αποθήκες της Brompton έχουν γεμίσει ασφυκτικά μια που έχουν καταφτάσει πάνω από ένα εκατομμύριο ανταλλακτικά και εξαρτήματα .
Αυτό κάνουν και χιλιάδες άλλες εταιρείες του Ηνωμένου Βασιλείου και ίσως αποδειχτεί σωτήριο αν εφαρμοστεί το χειρότερο σενάριο για την αποχώρηση της Βρετανίας από την Ένωση.
Προβλήματα όμως αντιμετωπίζει και η άλλη πλευρά .
Η Ενωση Φαρμακοβιομηχανιών (ΒΑΗ) της Γερμανίας παρότρυνε τις κυβερνήσεις να προμηθευτούν τις αναγκαίες ποσότητες φαρμάκων για να υπάρχει επάρκεια σε περίπτωση ενός σκληρού Brexit.
Όπως άλλωστε έγραψε η γερμανική εφημερίδα Handelsblatt 9 δισεκατομμύρια ευρώ θα στοιχίσει ένα σκληρό Brexit στη Γερμανία .
Για τη Βρετανία το τίμημα θα είναι πολύ υψηλότερο και θα αγγίξει τα 32 δισεκατομμύρια ευρώ.
Αυτό είναι το αποτέλεσμα βέβαια , των πράξεων επιπόλαιων πολιτικών, που σκέφτονται μόνο τη δική τους επιβίωση και προκηρύσσουν με αβάσταχτη ελαφρότητα δημοψηφίσματα που οδηγούν χώρες και πολίτες στην καταστροφή.