H διαχρονική νάρκη των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και Ελευσίνας

Γιώργος Τσιτσιλιάνος 13 Νοε 2020

Τα ναυπηγεία της Ελευσίνας και του Σκαραμαγκά βρίσκονται σε μία διαρκή διαχρονική νάρκη, που οφείλονται στους κακούς χειρισμούς των εκάστοτε κυβερνήσεων,με αποτέλεσμα ένας τομέας που θα μπορούσε να προσφέρει πολλά στην οικονομία μας, να παραμένει σήμερα ανενεργός.

 

Ας δούμε τι συμβαίνει  στο Ναυπηγείο της Ελευσίνας

 

Είμαστε στη διαδικασία της αλλαγής ιδιοκτησίας του Νίκου Ταβουλάρη από την ΟΝΕΧ του Πάνου Ξενοκώστα με την συνδρομή του κρατικού χρηματοδοτικού οργανισμού των ΗΠΑ International Development Finance Corporation( DFC). Το γενικό σχέδιο της εξυγίανσης του ναυπηγείου της Ελευσίνας, ήταν να μεταβιβαστούν στην ΟΝΕΧ το 51% τουλάχιστον των μετοχών από τους μετόχους,που αυτό έγινε.Στη συνέχεια να πραγματοποιηθεί η καταγραφή των οικονομικών υποχρεώσεων του ναυπηγείου προς το Δημόσιο,το Πολεμικό Ναυτικό (υπολογίζεται το συνολικό χρέος περίπου 350 εκατομμύρια ευρώ).Να πέσει η υπογραφή "εξυγίανσης" και,να ακολουθήσει η υποβολή της στην Ελληνική  δικαιοσύνη, για να αποφασίσει για τις περαιτέρω ρυθμίσεις, που είναι το χρέος του Ναυπηγείου,το ποσό της επένδυσης που πρέπει να γίνει,τα οφειλόμενα ποσά στους εργαζόμενους, κ.α

 Είχαμε την μεταβίβαση των μετοχών του πρώην ιδιοκτήτη Νίκου Ταβουλάρη(εξακολουθεί να είναι ο Πρόεδρος του Ναυπηγείου)και των άλλων βασικών μετόχων.Ωστόσο,ένα 24,02% των μετοχών της εταιρίας ΑΧΙS SA συμφερόντων του Γιάννη Ταβουλάρη( γιου του Νίκου Ταβουλάρη),δημιουργεί εμπόδια στην εφαρμογή του σχεδίου εξυγίανσης.Συγκεκριμένα:

Η AXIS έστειλε ένα εξώδικο στην "Νεώρειον Ανώνυμος Εταιρία Συμμετοχών" με την οποία ζητά την σύγκληση έκτακτης Γενικής Συνέλευσης με θέμα την επαναφορά των πραγμάτων στη προηγούμενη κατάσταση λόγω μη εμπρόθεσμης υλοποίησης του άρθρου 106 β & δ του Πτωχευτικού Κώδικα.Με αποτέλεσμα όπως αναφέρει,τη μη νόμιμη λειτουργία του ναυπηγείου της Σύρου και,τη παροχή εξουσιοδότησης προς το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρίας, με σκοπό την άμεση αναστολή από κάθε εξώδικη και δικαστική ενέργεια, για την υπαγωγή του ναυπηγείου Ελευσίνας στο καθεστώς εξυγίανσης σύμφωνα με το άρθρο 106 β & δ.

Στη συνέχεια η ΟΝΕΧ με νέα εξώδικο, κατηγορεί την AXIS για ψευδή στοιχεία ,την κατηγορεί ότι ποτέ δεν παρευρέθηκε στις Γενικές Συνελεύσεις ,αφήνει πολλές αιχμές για το ποιος κρύβεται πίσω από την ΑΧΙS και, τελικά ποια είναι η σκοπιμότητα όλων αυτών των κινήσεων της AXIS που δημιουργεί συνειδητά προβλήματα,ώστε να Ναυπηγεία της Ελευσίνας να μην βρουν το δρόμο της κανονικότητας.

Όπως αντιλαμβάνεστε,έχει ξεσπάσει ένας πόλεμος,ενδεχομένως πόλεμος σκοπιμότητας,μεταξύ της ONEX που διαθέτει το 51,93 % των μετοχών και της AXIS  με το 24,02% άγνωστης ταυτότητας,ίσως συμφερόντων του Γιάννη Ταβουλάρη,που ίσως να έχει μεταβιβάσει τις μετοχές του στην AXIS,σύμφωνα με αυτά που αναφέρει η εξώδικος της ONEX.Η σκοπιμότητα των κινήσεων της AXIS είναι μία προσπάθεια να ανατρέψει τα γεγονότα που πρόκειται να δρομολογηθούν και,κρύβουν πολλά οικονομικά συμφέροντα,ίσως λόγω των οικονομικών υπερβολικών χρεών της εταιρίας προς το Δημόσιο.Ερωτήματα υπάρχουν τι θα προκύψει από τη λογική της εξυγίανσης,σχετικά με τα χρέη της εταιρίας στο Πολεμικό Ναυτικό,ωστόσο κάτι μαγειρεύεται για να βρεθεί πάλι το δημόσιο να πληρώσει τη νύφη,που είναι συνδεδεμένη με τα επόμενα βήματα.Άλλωστε είναι γνωστά τα κατορθώματα της Προεδρίας του Νίκου Ταβουλάρη με τις δύο πυραυλακάτους του Πολεμικού Ναυτικού.Έχουν περάσει δώδεκα χρόνια, το δημόσιο έχει δαπανήσει περίπου 350 εκ.ευρώ και ακόμη δεν είναι έτοιμες επιχειρησιακά,παρά τις τελευταίες διαβεβαιώσεις του Υπουργού της Εθνικής Άμυνας για το αντίθετο.Ας μας πει τουλάχιστον ο υπουργός την αλήθεια,πότε τα πλοία θα είναι ετοιμοπόλεμα,με όλα τα απαραίτητα οπλικά συστήματα.

 

Ας δούμε τι συμβαίνει τώρα με το Ναυπηγείο του Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ)

 

Σε εξέλιξη βρίσκεται ο διαγωνισμός πώλησης των περιουσιακών στοιχείων του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά( ΕΝΑΕ) το λεγόμενο"στρατιωτικό μέρος". Ωστόσο,το νέο ναυπηγείο θα έχει άδεια για κάθε είδους ναυπηγικές εργασίες χωρίς περιορισμούς. Ενώ σε δεύτερο χρόνο αναμένεται και ο διαγωνισμός για το κομμάτι που έχει περάσει στην Εταιρία Ακινήτων του Δημοσίου( ΕΤΑΔ).Επίσης αυτό, αναμένεται να έχει μεγάλο ενδιαφέρον αφού περιέχει τη δεξαμενή Νο5,που αποτελεί την μεγαλύτερη της ανατολικής Μεσογείου και,έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετήσει μεγάλα δεξαμενόπλοια.Οι οικονομικές προσφορές θα κατατεθούν στις 27 Νοέμβρη. Όπως προκύπτει από τα μέχρι στιγμής δεδομένα υπάρχουν πολλοί ενδιαφερόμενοι.Κύριος διεκδικητής είναι η ONEX με τη συνδρομή της DFC,καθώς στόχος των Αμερικανών είναι να δημιουργήσουν ένα ναυπηγικό κέντρο στην Ελλάδα με τα ναυπηγεία του Σκαραμαγκά,της Ελευσίνας και του Νεωρίου της Σύρου.Συμμετοχή στο διαγωνισμό φαίνεται να εξετάζει και ο όμιλος North Star του εφοπλιστή Πριόβολου με τη συνδρομή ενός ισχυρού ναυτιλιακού ομίλου.Επίσης,την συμμετοχή τους εξετάζουν η Γερμανική Lurssen,η Ολλανδική Damen Group και η Γαλλική Naval Group,η οποία πρόσφατα είχε επισκεφτεί τις υπάρχουσες εγκαταστάσεις του ναυπηγείου.Ένα ερώτημα είναι τι θα απογίνει με τους εργαζόμενους στα ΕΝΑΕ, καθότι το σωματείο είχε ζητήσει από την κυβέρνηση να υπάρχει συνέχεια των συμβάσεων με το νέο ιδιοκτήτη .Ωστόσο, αυτό δεν κατέστει δυνατό λόγω του όρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής,να μην υπάρχει συνέχεια των εργαζομένων μεταξύ του νέου φορέα που θα αναλάβει τα ναυπηγεία ,σύμφωνα με αυτά που ισχυρίζεται η κυβέρνηση.Αυτό δυστυχώς σημαίνει πως αν δεν υπάρξει κάποια αλλαγή,οι εργαζόμενοι θα απολυθούν και θα αποζημιωθούν.

Εκτιμάται ότι ο νέος ιδιοκτήτης θα πρέπει να επενδύσει τουλάχιστον 30-40 εκατομμύρια ευρώ περίπου,για νέο εξοπλισμό για να αποκατασταθούν στοιχειωδώς οι κατασκευαστικές λειτουργίες του ναυπηγείου.Ενώ για να μπορέσει να υλοποιήσει νέα κατασκευαστικά προγράμματα,θα απαιτηθεί ποσό τουλάχιστον τρεις φορές μεγαλύτερο από αυτό των 30 εκατομμυρίων ευρώ.

 

Τι γίνεται με τον πρώην ιδιοκτήτη Ισκαντάρ Σάφα;

 

Ο Ισκαντάρ Σάφα έχει προσφύγει σε δύο διαφορετικές διαιτητικές διαδικασίες .Από την πρώτη έχει κερδίσει έναντι της σύμβασης για τα δύο υποβρύχια 214 που τελικά δεν κατασκευάστηκαν, 64 εκατομμύρια ευρώ συν τους τόκους,έπειτα από την απόφαση του διεθνούς διαιτητικού δικαστηρίου, που καταδικάζει το Ελληνικό δημόσιο.

Η δεύτερη,αφορά την προσφυγή στον μηχανισμό για την αποζημίωση στα πλαίσια της Διμερούς Συνθήκης Επενδύσεων μεταξύ της Ελλάδας και του Λιβάνου,ο οποίος ισχυρίζεται:

 Ότι κινδυνεύει να χάσει τα περιουσιακά του στοιχεία λόγω του καταλογισμού από Ελληνικής πλευράς των παρανόμων κρατικών επιχορηγήσεων προς τα ναυπηγεία,γιατί ο καταλογισμός αυτός αφορά τη χρονική περίοδο προ της δικής του εμπλοκής στα ναυπηγεία.Από δημοσιογραφικές πληροφορίες,το ποσό που θα επιδικασθεί σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου θα είναι αρκετά υψηλότερο.

 

Πάμε να δούμε την υλοποίηση του σχεδίου ανασυγκρότησης των Ελληνικών Ναυπηγείων σε συνάρτηση με το σχέδιο της κατασκευής-προμήθειας των νέων φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού.

 

Όπως αντιλαμβάνεστε από τα παραπάνω στοιχεία,προκύπτει ότι είμαστε ακόμη σε πολύ πρώιμο στάδιο τόσο για το ναυπηγείο της Ελευσίνας,όσο και του Σκαραμαγκά για να δούμε την κατασκευαστική μηχανή τους να πάρει μπροστά,που εκτιμάται τουλάχιστον σε ένα έτος.

Η κυβέρνηση απέρριψε τις Γαλλικές φρεγάτες Belharra,μη ακολουθώντας την πρόταση του ΓΕΝ λόγω των Αμερικανικών πιέσεων. Αντ αυτού αποφάσισε ένα πακέτο πέντε  δισεκατομμυρίων ευρώ με την προμήθεια-κατασκευή τεσσάρων Αμερικανικών  φρεγατών τύπου Multi-Mission Surface Combatant( MMSC).Εκ των οποίων οι δύο ή τρεις θα κατασκευαστούν στα ναυπηγεία μας, με την ανάλογη παροχή τεχνογνωσίας και, οι άλλες δύο ή μία θα κατασκευαστούν στις ΗΠΑ. Επίσης,στο ίδιο στο πακέτο περιλαμβάνεται ο εκσυγχρονισμός των τεσσάρων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ.Ενώ στο μεσοδιάστημα κατασκευής των δύο(ή μίας)φρεγατών στις ΗΠΑ,συζητείται ο δανεισμός δύο φρεγατών ή δύο αντιτορπιλικών του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ επιχειρησιακά εκμεταλλεύσιμες.Όπως καταλαβαίνετε στη κατάσταση που βρίσκονται τα ναυπηγεία μας,και,εφόσον το πρόγραμμα υλοποιηθεί,αυτό θα απαιτήσει τουλάχιστον μία επταετία και,δεν λύνει προφανώς το πρόβλημα  του Πολεμικού Ναυτικού τώρα.Καλό θα είναι αν δεν προχωρήσουν οι εξυγιάνσεις των δύο ναυπηγείων,ας εξεταστεί η περίπτωση της ναυπήγησης των πλοίων στο Ναύσταθμο της Σαλαμίνας.

Επίσης,η λογική μας να δώσουμε και τα δύο ναυπηγεία σε ένα φορέα,και να είμαστε εξαρτώμενοι διαχρονικά, χωρίς δικλείδες ασφαλείας κυριαρχικών δικαιωμάτων,και,πιστοποίηση των οικονομικών επενδύσεων,είναι ένα θέμα πολύ σοβαρό,που θα πρέπει να εκτιμηθούν όλες οι βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες οικονομικοί παράμετροι σε βάθος,για να μην πέσουμε στα ίδια λάθη.Αρκετά έχουμε δώσει στις ΗΠΑ,παρότι δεν έχουν πράξει τουλάχιστον το αυτονόητο ,να στείλουν το Oruc Reis στο σπίτι του,αφού τόσο πολύ ενδιαφέρονται για την ειρήνη στη περιοχή μας.