ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΟΛΙΛΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΔΙΑΛΟΓΟΥ ΤΟΥ ΠΟΤΑΜΙΟΥ
- Όλο και συχνότερα πολιτικοί και δημοσιογράφοι αναφέρονται στην δημόσια διοίκηση της Ελλάδας ως το σημαντικότερο πρόβλημά της. Αναρωτιούνται αν με τέτοια διοίκηση είναι σε θέση η χώρα να επανέλθει στην κανονικότητα, να φέρει επενδύσεις και να δημιουργήσει θέσεις εργασίας.
- Η Ομάδα δράσης για την Ελλάδα, γνωστή και ως Task Force, συνέταξε με την συνδρομή Γάλλων ειδικών έναν οδικό χάρτη το 2013 με δράσεις για την επανεκκίνηση της Διοίκησης. Τα αποτελέσματα ήσαν πενιχρά και σχεδόν τίποτε δεν εφαρμόστηκε από τις διαδοχικές κυβερνήσεις. Και ο υπηρεσιακός υπουργός Α.Μανιτάκης σε συνέντευξή του το παραδέχτηκε.
- Την σημερινή μου παρουσίαση θα επικεντρώσω στο πιο βασικό στοιχείο της διακυβέρνησης μιας χώρας που είναι η λειτουργία του Υπουργικού Συμβουλίου. Πιστεύω ότι είναι η πρώτη και σημαντικότερη δράση, που οφείλει να κάνει ένας Πρωθυπουργός. Και που θα ‘’παρασύρει’’ το σύνολο της διοίκησης σε αποτελεσματικότερο και διαφανέστερο τρόπο λειτουργίας.
- Κάθε κυβέρνηση χρησιμοποιεί διαφορετικό τρόπο διακυβέρνησης σε επίπεδο κορυφής. Θα παρουσιάσω τον τρόπο λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που έχει τα εξής χαρακτηριστικά.
- Εβδομαδιαία συνεδρίαση για λήψη αποφάσεων. Συνεπικουρείται από την Γενική Γραμματεία η οποία α) Καταρτίζει το ετήσιο πρόγραμμα νομοθετικού έργου της κυβέρνησης καθώς και τις επί μέρους δράσεις β) Υποβάλει το πρόγραμμα στην Βουλή (Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο) γ) Παρακολουθεί την τήρηση του προγράμματος από τα επί μέρους Υπουργεία δ) Σε επίπεδο υπουργικού συμβουλίου αφενός συνεδριάζει με τα συναρμόδια Υπουργεία για κάθε νομοθετική παρέμβαση και αφ ετέρου την προηγουμένη κάθε Υπουργικού Συμβουλίου, συνεδριάζει με το σύνολο των Διευθυντών των γραφείων. Τα νομοθετήματα στα οποία υπάρχει ομοφωνία, προωθούνται ως σημεία Α και δεν συζητούνται στο Υπ. Συμβούλιο. Τα σημεία Β συζητούνται και αποφασίζονται με πλειοψηφία.
Ένα τέτοιο σύστημα που μπορεί να συντονίσει το σύνολο του Κράτος και να επιταχύνει τις διαδικασίες λήψεων αποφάσεων, έχει ως συνέπεια εκτός των άλλων , την εξάλειψη αυτόνομων υπουργικών φέουδων και επιβάλει πειθαρχεία στην κυβερνητική ομάδα. Αυτός είναι και ο λόγος που δεν εφαρμόζεται, αν και υπάρχουν νομοθετικές πρόνοιες από την εποχή του Σημίτη.