Eurovision 2024: Ένας πολιτικοποιημένος, απολιτικός και αχρείαστος διαγωνισμός

Γιάννης Μεϊμάρογλου 13 Μαϊ 2024

Τα εκτυφλωτικά φώτα της Μάλμε Αρένα έσβησαν αφήνοντας, για μια ακόμα χρονιά, αναπάντητα τα ερωτήματα για τη σκοπιμότητα ενός διαγωνισμού που απέχει πολύ από την εκπλήρωση του διακηρυγμένου στόχου του: «να ενώσει τις μουσικές της Ευρώπης». Η εμπειρία από τις εκδηλώσεις στις οποίες συμμετείχε το κοινό της Eurovision εντός και εκτός της Αρένας αλλά και από τις αντιδράσεις των εκατομμυρίων τηλεθεατών, όπως εκφράστηκαν τόσο μέσω των κοινωνικών δικτύων όσο και μέσω της ψηφοφορίας, έδειξε καθαρά ότι και ο φετινός διαγωνισμός ήταν διχαστικός με βάση την πολιτική συγκυρία.

Όταν το κριτήριο για την τέχνη δεν είναι το αποτέλεσμα της καλλιτεχνικής δημιουργίας αλλά η στάση του καλλιτέχνη απέναντι στα προβλήματα της διεθνούς συγκυρίας τότε δεν μπορούμε να μιλάμε για διαγωνισμό τραγουδιού. Πολύ περισσότερο όταν το ζητούμενο δεν είναι -ούτε και θα μπορούσε να είναι- τίποτα περισσότερο από την εκτίμηση της ποιότητας των τραγουδιών και της ικανότητας των τραγουδιστών να τα αποδώσουν. Άλλωστε, με αυτό το κριτήριο επελέγησαν θεωρητικά να εκπροσωπήσουν τη χώρα τους και όχι με βάση την άποψη του κάθε συμμετέχοντα στη Eurovision για τις ανοιχτές πληγές της διεθνούς συγκυρίας.

Η ανάληψη της πολιτικής εκπροσώπησης της χώρας τους από τους συγκεκριμένους τραγουδιστές έγινε είτε από τους ίδιους καθ’ υπέρβαση του ρόλου τους είτε με σκόπιμη ανάθεση, πράξη που τους εξέθεσε σε κινδύνους ασύμβατους με το πλαίσιο του διαγωνισμού. Στην πρώτη κατηγορία ανήκουν οι καλλιτέχνες εκείνοι που επιχείρησαν να τραβήξουν το ενδιαφέρον με τα προκλητικά μηνύματα που έστειλαν προς το κοινό μέσω της εμφάνισης ή της συμπεριφοράς τους. Στη δεύτερη κατηγορία ανήκουν οι καλλιτέχνες που βρέθηκαν στο στόχαστρο των αντιδράσεων επειδή κάποιοι επιχείρησαν να τους χρησιμοποιήσουν για να εκμεταλλευτούν πολιτικά την επικαιρότητα.

Η Μαρίνα Σάττι, για να ξεκινήσουμε από τα του οίκου μας, έχει δώσει τα τελευταία χρόνια μια διαφορετική ματιά στο ελληνικό τραγούδι, μια φρεσκάδα που συνδυάζεται με παραδοσιακές μουσικές και ήχους της περιοχής μας. Η παρουσία της στη Σουηδία, ανεξάρτητα από τις διαφορετικές γνώμες και τις κριτικές που ακούστηκαν, έδωσε μια ξεχωριστή χροιά στην ελληνική συμμετοχή πέρα από τα τετριμμένα των εμφανίσεων των τελευταίων χρόνων. Είναι πολύ κρίμα που, ενώ κατάφερε να ξεπεράσει με τη διάθεση και το ταλέντο της τα προβλήματα υγείας που την δυσκόλεψαν στο διαγωνιστικό στάδιο, δεν κατάφερε να τιθασεύσει την έκφραση της άποψής της ώστε με τη συμπεριφορά της να υποτιμήσει με προκλητικό τρόπο την τραγουδίστρια από το Ισραήλ. Τελικά υποτίμησε τον ίδιο τον εαυτό της.

Διαβάστε τη συνέχεια

Πηγή: www.athensvoice.gr