Ύστερα από παράταση περίπου δύο χρόνων στη θητεία των διοικήσεων, με απόφαση της κυβέρνησης, πραγματοποιούνται οι εκλογές. Η παράταση οφείλεται στην επιλογή της κυβέρνησης να αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο εκλογής και λειτουργίας τους.
Έπειτα από δύο χρόνια εξαγγελιών για ριζικές αλλαγές, ψήφισε τον νέο νόμο, πριν από περίπου έναν μήνα, με θετικές αλλά όχι ιδιαίτερα σημαντικές αλλαγές. Αυτό καταδεικνύει ότι περισσότερο αναζητούσε προσβάσεις σε έναν χώρο που, ούτως ή άλλως, δεν είχε αξιοσημείωτη επιρροή. Η εκτίμησή τους ότι η κρίση θα δημιουργούσε ευνοϊκές προϋποθέσεις για την πολιτική τους δεν φαίνεται να επιβεβαιώνεται.
Όμως, υπάρχουν ορισμένες ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις που αποτυπώνονται και στην εκλογική διαδικασία.
Παρότι τα επιμελητήρια της Θεσσαλονίκης είχαν γενικά θετική και υπεύθυνη δράση, δεν φαίνεται να ξεπερνούν τον διεκπεραιωτικό και περιορισμένο ρόλο τους. Αυτό σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στο θεσμικό πλαίσιο που τα διέπει αφού, ως ΝΠΔΔ, έχουν ελάχιστα περιθώρια αυτενέργειας και δράσεων.
Η μη αλλαγή του οφείλεται στην επιλογή των κυβερνήσεων να τα κηδεμονεύουν, και στην ανάγκη των επιμελητηρίων να εισπράττουν ?άμεσα ή έμμεσα? τον κοινωνικό πόρο.
Η αδυναμία τους να προτείνουν συνολικές προτάσεις για την ανάπτυξη της περιφέρειας και η ανάλογη αδυναμία να βοηθήσουν ουσιαστικά τα μέλη τους, λόγω των περιοριστικού θεσμικού πλαισίου και της έλλειψης αποτελεσματικών μηχανισμών, υποβαθμίζει τον ρόλο τους.
Από την πλευρά της η κυβέρνηση τα υποβαθμίζει ακόμη περισσότερο, αγνοώντας τις όποιες προτάσεις τους, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την άρνηση να ακούσει τη γνώμη τους για το θέμα των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης.
Οι διοικήσεις των παραγωγικών φορέων, σε συνεργασία με την Κίνησή μας Προοδευτικοί Πολίτες για την Ανάπτυξη της Κεντρικής Μακεδονίας, διατύπωσαν ολοκληρωμένη πρόταση συμβατή με το ευρωπαϊκό πλαίσιο.
Οι δυνάμεις της ΝΔ, που είναι κυρίαρχες την τελευταία εικοσαετία στα τρία επιμελητήρια της Θεσσαλονίκης και, παρότι η ΝΔ φαίνεται φαβορί για τις επόμενες εκλογές, εμφάνισε σημάδια διάσπασης και στα τρία επιμελητήρια, και μάλιστα στο ΕΒΕΘ για πρώτη φορά.
Οι διασπάσεις στα άλλα δύο είναι σημαντικές και πήραν έντονο τόνο αντιπαράθεσης, αφού τα κόμματα των ΑΝΕΛ και ΣΥΡΙΖΑ έσπευσαν να δηλώσουν υποστήριξη προσθέτοντας τις περιορισμένες δυνάμεις τους.
Οι δυνάμεις του ΠΑΣΟΚ, παρά το γεγονός ότι συμπορεύτηκαν στις εκλογές για τον επικεφαλής του νέου φορέα, δεν κατέβηκαν αυτόνομα αλλά συμμετέχουν στα δύο ψηφοδέλτια των οποίων ηγούνται συντηρητικοί υποψήφιοι.
Στα ψηφοδέλτια των επερχόμενων προέδρων συμμετέχουν οι κύριες δυνάμεις, χωρίς να είναι αμελητέες και στα άλλα.
Το παράδοξο είναι ότι οι προεκλογικές θέσεις όλων των συνδυασμών είναι ταυτόσημες και αντιστρατεύονται την κυβερνητική πολιτική σε τέσσερα κυρίως σημεία:
•Στην υψηλή φορολογία και τις επίσης υψηλές ασφαλιστικές εισφορές.
•Στη γραφειοκρατία.
•Στα capital controls και τις καθυστερήσεις του ΕΣΠΑ και του αναπτυξιακού νόμου, τόσο της κυβέρνησης όσο και της περιφέρειας.
•Στη μειωμένη ζήτηση, την ανεργία και τα λουκέτα.
Οι λόγοι αυτοί οδηγούν στην πρόβλεψη για μειωμένη συμμετοχή στις εκλογές. Οι διοικήσεις που θα εκλεγούν θα πρέπει να κινητοποιήσουν τα μέλη τους, να διαμορφώσουν ολοκληρωμένες προτάσεις για την ανάπτυξη της ιδιωτικής οικονομίας και να πείσουν την κυβέρνηση ότι χωρίς την υποστήριξη της μεσαίας και μικρής επιχειρηματικότητας ούτε ανάπτυξη θα υπάρξει, ούτε νέες σταθερές θέσεις εργασίας, ούτε και έξοδος από την κρίση.