Μια χρονιά που θα καθορίσει σε πολιτικό επίπεδο τις εξελίξεις έως το τέλος της κυβερνητικής θητείας είναι αυτή που ξεκίνησε με σημαντικά πολιτικά ορόσημα. Η θητεία της Κατερίνας Σακελλαροπούλου λήγει στα μέσα Μαρτίου και το ενδιαφέρον στρέφεται πλέον στη μεθεπόμενη εβδομάδα, όπου είναι το πιθανότερο ο Πρωθυπουργός να ανακοινώσει τις αποφάσεις του για το πρόσωπο που θα προτείνει για την Προεδρία της Δημοκρατίας.
Χαρακτηριστικό του κλίματος είναι ότι ενώ ακούγεται, γράφεται και διακινείται μια σειρά ονομάτων για το ύπατο πολιτειακό αξίωμα, ουδείς γνωρίζει στην πραγματικότητα δηλαδή ποιες είναι οι σκέψεις του Κυριάκου Μητσοτάκη και τα κυβερνητικά στελέχη περιορίζονται στο να λένε ότι η πρόταση του Πρωθυπουργού θα συμβαδίζει με τα όσα επιτάσσει η θέση και σημειώνουν πως εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας θα οδηγήσει τον Κυριάκο Μητσοτάκη να επιδιώξει ευρύτατες συναινέσεις, ενώ στόχος είναι να επιτευχθεί η μέγιστη δυνατή κομματική συσπείρωση στη ΝΔ.
Το ΠΑΣΟΚ διατηρεί στάση αναμονής και αποφεύγει να μπει σε ονοματολογία.
Η πρόταση του Κυριάκου Μητσοτάκη θα «ξεκλειδώσει» και την στάση του ΠΑΣΟΚ, καθώς έως σήμερα η Χαριλάου Τρικούπη έχει αποφύγει να μπει στην ονοματολογία, περιγράφοντας, ωστόσο, τα χαρακτηριστικά που θα ήθελε να έχει ο ή η επόμενος/η Πρόεδρος της Δημοκρατίας. Στελέχη του για παράδειγμα, έχουν πει επανηλλειμένως ότι θα πρέπει να τηρηθεί το εθιμικό, στην προεδρία να βρίσκεται πρόσωπο από διαφορετικό πολιτικό χώρο απ` ότι η κυβέρνηση.
Ο ΣΥΡΙΖΑ, μάλλον θα πρέπει να θεωρείται αυτή την ώρα, τουλάχιστον δεδομένο ότι θα επιχειρήσει να ακολουθήσει ένα δικό του δρόμο. Τις επόμενες ημέρες, αναμένεται να ανακοινώσει την πρότασή του για Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Η απόφαση θα βγει μετά από συνεδρίαση των οργάνων. Ξεκαθαρίζουν πως δεν θα στηρίξουν την κ. Σακελλαροπούλου, δι΄τι όπως υποστηρίζουν «από την υπόθεση των Τεμπών μέχρι την υπόθεση καταπάτησης του κράτους δικαίου με τις υποκλοπές, με ατομικά δικαιώματα, δεν υπήρξε έστω μια παρέμβαση συμβολικού χαρακτήρα. «Θέλουμε πρόεδρο της Δημοκρατίας που να μη μένει σιωπηλός» τονίζει χαρακτηριστικά ο εκπρόσωπος, Γιώργος Καραμέρος.
Ενδιαφέρον θα έχει και η στάση των υπολοίπων κομμάτων, καθώς αξίζει να σημειωθεί ότι στην πρώτη ψηφοφορία ο ή η υποψήφιος/α χρειάζεται 200 ψήφους για να εκλεγεί. Ακόμη κι αν πλέον δεν υπάρχει ο κίνδυνος κατάρρευσης της κυβέρνησης, πάντοτε έχει σημασία το εύρος της εκλογής του ανώτατου πολιτειακού παράγοντα της χώρας.
Η διαδικασία εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας (άρθρο 32)
1. Η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας από τη Βουλή γίνεται με ονομαστική ψηφοφορία και σε ειδική συνεδρίαση, που συγκαλείται από τον Πρόεδρο της Βουλής έναν τουλάχιστο μήνα πριν λήξει η θητεία του εν ενεργεία Προέδρου της Δημοκρατίας, κατά τα οριζόμενα στον Κανονισμό της Βουλής. Σε περίπτωση οριστικής αδυναμίας του Προέδρου της Δημοκρατίας να εκπληρώσει τα καθήκοντά του, κατά τους ορισμούς του άρθρου 34 παράγραφος 2, καθώς επίσης και σε περίπτωση που ο Πρόεδρος παραιτηθεί, πεθάνει ή κηρυχθεί έκπτωτος κατά τις διατάξεις του Συντάγματος, η συνεδρίαση της Βουλής για την εκλογή νέου Προέδρου της Δημοκρατίας συγκαλείται μέσα σε δέκα ημέρες το αργότερο αφότου έληξε πρόωρα η θητεία του προηγούμενου Προέδρου.
2. Η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας γίνεται σε κάθε περίπτωση για πλήρη θητεία.
3. Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκλέγεται εκείνος που συγκέντρωσε την πλειοψηφία των δύο τρίτων του συνολικού αριθμού των βουλευτών.
Αν δεν συγκεντρωθεί η πλειοψηφία αυτή, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται ύστερα από πέντε ημέρες.
Αν δεν επιτευχθεί ούτε στη δεύτερη ψηφοφορία η οριζόμενη πλειοψηφία, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται ακόμη μία φορά ύστερα από πέντε ημέρες, οπότε εκλέγεται Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκείνος που συγκέντρωσε την πλειοψηφία των τριών πέμπτων του όλου αριθμού των βουλευτών.
4. Αν δεν επιτευχθεί ούτε και στην τρίτη ψηφοφορία η αυξημένη αυτή πλειοψηφία, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται ύστερα από πέντε ημέρες και εκλέγεται Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκείνος που συγκέντρωσε την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών. Αν δεν επιτευχθεί ούτε αυτή η πλειοψηφία, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται ύστερα από πέντε ημέρες και εκλέγεται Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκείνος που συγκέντρωσε τη σχετική πλειοψηφία. Σε περίπτωση ισοψηφίας εκλέγεται Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκείνος που συγκέντρωσε το μεγαλύτερο αριθμό ψήφων στην πρώτη ψηφοφορία της προηγούμενης παραγράφου.
5. Αν η Βουλή είναι απούσα, συγκαλείται εκτάκτως για να εκλέξει τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, κατά τους ορισμούς της παραγράφου 4.
Αν η Βουλή έχει διαλυθεί με οποιονδήποτε τρόπο, η εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας αναβάλλεται ώσπου να συγκροτηθεί σε σώμα η νέα Βουλή και μέσα σε είκοσι ημέρες, το αργότερο, από τη συγκρότησή της, σύμφωνα με όσα ορίζονται στις παραγράφους 3 και 4, αφού τηρηθούν και οι ορισμοί της παραγράφου 1 του άρθρου 34.
6. Αν η διαδικασία για την εκλογή νέου Προέδρου, που ορίζεται στις προηγούμενες παραγράφους, δεν περατωθεί εγκαίρως, ο ήδη Πρόεδρος της Δημοκρατίας εξακολουθεί να ασκεί τα καθήκοντά του και μετά τη λήξη της θητείας του ώσπου να αναδειχθεί νέος Πρόεδρος.