Η σιωπή είναι συνενοχή. Το ΤΑΪΠΕΔ και οι επιλογές για τα λιμάνια της χώρας.

Κώστας Χλωμούδης 08 Ιουλ 2024

Δεν τα λέμε εκ των υστέρων.

Σε κάθε ευκαιρία, με δημόσιο λόγο, έχουμε εκφράσει την αντίθεσή μας (προσκεκλημένοι σε διαδικασία της Βουλής, σε ημερίδες, σε συνεντεύξεις και σε σχετική αρθρογραφία) για τον τρόπο που (μη σας ξενίζει ο όρος, είναι πραγματικός και κυριολεκτικός) “ξεπούλησε”, αντί πινακίου φακής, την ελληνική λιμενική βιομηχανία το ΤΑΪΠΕΔ, υπό την ανοχή των τελευταίων κυβερνήσεων και υπό το κλίμα τρομοκρατίας, ψευδώς, για “απαιτήσεις” των δανειστών μας, που εκτελεί το Ταμείο Χρηματοδοτικής Σταθερότητας.

Πράγματι αυτό που ονομάζεται ΤΑΪΠΕΔ λειτούργησε ως ένα cluster εκπροσώπων μιας κλειστής ομάδα οικονομικών συμφερόντων και προσωπικών ωφελιμισμών, χωρίς καμιά δημόσια λογοδοσία και διάλογο με την κοινωνία των πολιτών και ευρύτερα τις ομάδες ή φορείς που έχουν γνώμη για τα επίδικα θέματα που διαχειρίζεται. Αυτοδιοίκηση, επιμελητήρια, επιστημονική κοινότητα, κοινοβουλευτικός έλεγχος…

Η διασφάλιση δε της ατιμωρησίας τους, με Νόμο, δημιούργησε ένα status, για τα στελέχη αυτής της δομής, αλαζονείας και ανορθολογικής οικονομικής απρέπειας, που όμοιό του δεν έχουμε ξαναζήσει στην ώριμη ελληνική δημοκρατία, πολύ δε περισσότερο στα κράτη δικαίου, όπως στα πλαίσια της ΕΕ ορίζεται η αστική δημοκρατία.

Δεν είναι τυχαίο ότι, αφού το ΤΑΪΠΕΔ έκανε τη βρώμικη δουλεία, με τη τελευταία νομοθέτηση επιχειρείται η σταδιακή θεμική “εξαφάνισή” του, έτσι ώστε να χαθούν παντελώς τα ίχνη της οικονομικής αδιαφάνειας και οι ευθύνες των ακατανόητων, διεθνώς, οικονομικών του επιλογών, όσον αφορά τουλάχιστον στη λιμενική βιομηχανία της χώρας.

Έτσι, σε διάφορα νομοθετήματα, παρακολουθούμε τα δειλά βήματα τροποποίησης δεδομένων, με αφορμή την αλλαγή status για την προστασία και των τραπεζικών στελεχών, που θα ισχύει από τούδε και στο εξής η δυνατότητα αυτεπάγγελτης δίωξης, βάσει των αλλαγών του θεσμικού πλαισίου, αφού πλέον ψηφίστηκε η σχετική τροπολογία.

Ο νομοθέτης επιτρέπει και πάλι την αυτεπάγγελτη δίωξη για απιστία στα προαναφερόμενα στελέχη…

Αναφερόμαστε ιδιαιτέρως στις περιπτώσεις εκείνες που η δίωξη στρέφεται κατά των στελεχών του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, όπου “… η αρμόδια Εισαγγελική Αρχή θα ζητά από την Τράπεζα της Ελλάδος την πρόταση δύο επιθεωρητών αυτής, οι οποίοι, με βάση τα στοιχεία της δικογραφίας, θα συντάσσουν έκθεση, με την οποία διαπιστώνεται παράβαση ή μη του κανονιστικού πλαισίου που διέπει τις συναλλαγές του κάθε φορέα και η ύπαρξη βέβαιης και οριστικής ζημίας που συνδέεται αιτιωδώς με την τυχόν παράβαση και έχει προκληθεί στην περιουσία του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, όπως αυτή αξιολογείται κατά τον σκοπό του ιδρυτικού του νόμου, καθώς και το ύψος αυτής…”.

Έστω και με εμπλοκή επιθεωρητών από την Τράπεζα της Ελλάδος, είμαστε σίγουροι για την εμπλοκή, κάποια στιγμή και της Δικαιοσύνης…

Είναι πολλές οι φορές που έχουμε ασκήσει κριτική στο ΤΑΪΠΕΔ για την ανορθολογική, για την οικονομία, επιλογή του συγκεκριμένου τρόπου εμπλοκής του ιδιωτικού τομέα στην ελληνική λιμενική βιομηχανία. Αυτό που ονομάσαμε Ολική Παραχώρηση Λιμένος (Master Concession). Είμαστε σίγουροι για το ότι, κάποια στιγμή, η ίδια η ελληνική κοινωνία, οι ίδιες οι ρυθμιστικές αρχές στη χώρα αλλά και στην Ευρώπη, θα υποχρεωθούν να παρέμβουν για να διευθετήσουν προβλήματα που δημιουργούνται αφενός στην ελεύθερη αγορά αλλά και στην εθνική οικονομία κατά ουσιαστικό τρόπο.

Με αυτά δεδομένα και αποδεχόμενοι σε κάποιο βαθμό και την συμβολή της αποτελεσματικότητα του management της Cosco (χωρίς να αγνοούμε τη συγκυρία), στο παρόν σχόλιο δεν θα ασχοληθούμε με την κριτική στο μοναδικό παγκοσμίως μοντέλο εμπλοκής του ιδιωτικού τομέα στην λιμενική βιομηχανία (το έχουμε κάνει στο παρελθόν πολλαπλώς), που επέλεξε το ΤΑΪΠΕΔ. Θα μας απασχολήσει η οικονομικά ανορθολογική επιλογή για την τελευταία ρευστοποίηση και διάθεση των μετοχών του ΟΛΠ ΑΕ, αφαιρώντας τες από το χαρτοφυλάκιο ελληνικών συμφερόντων. Η αλήθεια είναι ότι έστω και αργά κατάλαβαν την οικονομική τους ανοησία και δεν το επανέλαβαν, τουλάχιστον, στην περίπτωση του Λαυρίου όπου αποφάσισαν να κρατήσει το δημόσιο το 50% μείον μια μετοχή…

Δεν μπορεί να αποτελεί υποκειμενική ιδιαιτερότητα η ενόχλησή μου από τις προαναφερόμενες επιλογές, μετά και την τελευταία δημοσιοποίηση των εταιρικών αποτελεσμάτων χρήσης του 2023 για τον ΟΛΠ ΑΕ, όπως αυτά ανακοινώθηκαν από τον επικεφαλή της κο Lin Ji.

Αναφερόμαστε στη απεμπόληση μετοχών του δημοσίου στον ΟΛΠ ΑΕ, με συγκεκριμένο τίμημα, όταν σήμερα στο χρηματιστηριακό ταμπλό, η μετοχή του ΟΛΠ, αν και έχει διορθώσει τις φετινές κορυφές των 28 ευρώ, εξακολουθεί να διαπραγματεύεται στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων 16 ετών (26 ευρώ), με την αποτίμηση να ξεχωρίζει στα 650 εκατ. ευρώ.

Για να αποτιμήσουμε πόσα έχασε και πόσα κέρδισε η χώρα από την τελευταία και μόνο επιλογή, διάθεσης του τμήματος των μετοχών του ΟΛΠ, που είχε στο χαρτοφυλάκιο του το ΤΑΪΠΕΔ στο όνομα του δημοσίου.

Στην ίδια βάση μας λέει κάτι η διανομή μερίσματος – ρεκόρ, ύψους 1,34 ευρώ (μικτό ποσό) αν είχαμε το συγκεκριμένο μέγεθος χαρτοφυλακίου που χωρίς καμιά δημόσια τεκμηρίωση αποφάσισαν να ρευστοποιήσουν πριν 2 περίπου χρόνια;

Αυτή η μερισματική απόδοση (5,30%) συνιστά προϊόν της ιστορικής κερδοφορίας του 2023 (κέρδη 66,8 εκατ. ευρώ)…

Ο κος LIN Ji δεν απέκλεισε ότι στο άμεσο μέλλον θα έχει ακόμη πιο ευχάριστα νέα για τους μετόχους, δεδομένων των επιδόσεων που προηγήθηκαν στο α’ τρίμηνο του 2024.

Ο τριμηνιαίος τζίρος, συγκεκριμένα, έφθασε στα 45 εκατ. ευρώ (+2,5%) και τα τριμηνιαία κέρδη στα 13,8 εκατ. ευρώ (+6,9%), προλειαίνοντας το έδαφος για ακόμη μία χρήση – ρεκόρ.

Τα συνολικά έσοδα της χρήσης 2023 ανήλθαν σε € 219,8 εκατ., παρουσιάζοντας αύξηση ποσού €25,2 εκατ. ή ποσοστό 12,9%, σε σχέση με την αντίστοιχη χρήση του 2022 (€ 194,6 εκατ.). Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε €96,2 εκατ. έναντι €74,7 εκατ. της χρήσης 2022, σημειώνοντας αύξηση 28,8%, ενώ τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε €66,8 εκατ., αυξημένα κατά 26,3% σε σχέση με τα €52,9 εκατ. της χρήσης του 2022. Περιθώριο κέρδους 43,,8 %!..

Όπως μου είπε ένας αξιοσέβαστος συνάδελφος μου “…ούτε High Tech Company δεν έχουν τέτοιες επιδόσεις...”

Όλα αυτά αποτελούν, τις υψηλότερες επιδόσεις στην ιστορία της ΟΛΠ Α.Ε., αναφορικά με τα έσοδα αλλά και την κερδοφορία ενώ τονίζεται ότι η Εταιρεία βελτιώνει τις ιστορικές της επιδόσεις για τρίτη συνεχομένη χρονιά.

Και μπράβο στην Cosco…

Είναι όμως τώρα η ώρα ίσως να διερευνήσουμε και να καταλάβουμε την κουλτούρα αλλά και τη σκοπιμότητα στις επιλογές της τελευταίας 8ετίας, στα της ελληνικής λιμενικής βιομηχανίας. Όπως ταυτόχρονα και τη θεσμική αποδυνάμωση και απαξίωση της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων από την προηγούμενη κυβέρνηση του κου Μητσοτάκη.

Στη περίπτωση δεν του ΟΛΠ συνδυαζόταν, κατά την γνώμη μου, απολύτως με την εκκρεμότητα υλοποίησης των υποχρεωτικών επενδύσεων, οι οποίες περιλαμβάνονται στη σύμβαση παραχώρησης μεταξύ δημοσίου και Cosco.

Θα πω το κλασικό στους συναδέλφους μου, τους οποίους μέχρι κάποιο βαθμό κατανοώ που σιωπούν: Δεν το παίζω “ήρωας” αλλά “… δεν περιμένω τίποτα, δεν φοβάμαι να μην το συνδέσουν με το Τμήμα μου και το Ίδρυμά μας, που ήταν η αγωνία μου (μιας και αποδεσμεύομαι), είμαι ελεύθερος να διατυπώνω τις σκέψεις μου ως ελεύθερος και σκεπτόμενος πολίτης, χωρίς φόβο και πάθος...».