Η σημερινή διακυβέρνηση (2024).

Θόδωρος Σούμας 31 Ιαν 2024

Μέχρι σήμερα η βασική κυβερνητική μεταρρύθμιση με έντονα, ουσιαστικά αποτελέσματα αφορά στην ψηφιοποίηση των κρατικών υπηρεσιών της χώρας από τον Πιερρακάκη, σε διάφορους δημόσιους τομείς, από τα ασφαλιστικά ταμεία έως την εφορία, κ.λ.π. Καλυτερεύει, επίσης, δηλαδή γίνεται σοβαρότερη κι αποτελεσματικότερη η εξωτερική πολιτική μας με την εμπέδωση κι ενίσχυση των συμμαχιών μας με την Ε.Ε. και τις ΗΠΑ του προέδρου Μπάιντεν (ένας Θεός ξέρει τι θα προκύψει για εμάς, εάν εκλεγεί πρόεδρος ο Τραμπ). Ενισχύονται οι Ένοπλες Δυνάμεις μας και βελτιώνεται κι ισχυροποιείται το υλικοτεχνικό, πολεμικό υλικό τους. Αντιμετωπίστηκε πετυχημένα και θετικά το μεγάλο μεταναστευτικό κύμα και η προώθηση από την Τουρκία ενός κύματος μεταναστών ως πολιτικό μέσο πίεσης. Αντιμετωπίστηκε οργανωμένα η πανδημία του κορονοϊού, με τους μαζικούς εμβολισμούς.

Έγιναν και άλλες θετικές νομοθετικές παρεμβάσεις σε άλλους τομείς, όπως στην παιδεία, που περιλαμβάνουν λειτουργικές ρυθμίσεις της τότε υπουργού Παιδείας, Κεραμέως (καθορισμός κατώτατης βάσης εισαγωγής στα ΑΕΙ, κ.α.). Ψηφίστηκαν μέτρα αναβάθμισης της εργασίας και της ελαστικότητας της προσφοράς της. Πρόσφατα υιοθετήθηκε η δυνατότητα ίδρυσης μη κρατικών, ιδιωτικών Πανεπιστημίων, με νομοσχέδιο προς ψήφιση του Πιερρακάκη. Η θέσπιση της επιστολικής ψήφου για τους Έλληνες του εξωτερικού και άλλους που κωλύονται, από την Κεραμέως (δεν είναι τυχαίο πως αυτοί οι δυο υπουργοί προβάλλονται, για αργότερα, ως διάδοχοι του Κ.Μητσοτάκη). Σημαντική είναι η κατάρτιση νέων ποινικών κωδίκων από τον υπουργό Δικαιοσύνης Φλωρίδη,

Αρκετές άλλες μικρότερες βελτιώσεις απέχουν από το κρίσιμο επίπεδο παραγωγής πραγματικών αλλαγών στη λειτουργία και στις επιδόσεις των επί μέρους κρατικών ή οικονομικών τομέων, ώστε να χαρακτηριστούν ολοκληρωμένες μεταρρυθμίσεις.

Προηγουμένως, πριν και μετά την ημερομηνία των εκλογών, υπήρξε μια περίοδος κυβερνητικής κόπωσης, ολιγωρίας και οκνηρίας, όπου μπορούμε να σημειώσουμε το ανατριχιαστικό σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών με κρατική ευθύνη, το φριχτό ναυάγιο που προκάλεσε τον θάνατο πολλών μεταναστών στο πλοίο που βυθίστηκε στο Αιγαίο κάτω από την Πύλο επί υπηρεσιακής κυβέρνησης, δυστυχώς· ακόμη, την υπερφόρτιση, το «μπούκωμα» και τη δυσλειτουργία των νοσοκομειακών υπηρεσιών του ΕΣΥ, την ανεπάρκεια κι αδυναμία να αντιμετωπιστούν οι καταρρακτώδεις πλημμύρες, καθώς και τις φωτιές στην Εύβοια· την καθυστέρηση της επίλυσης των προβλημάτων που δημιουργήθηκαν στους αγρότες του Θεσσαλικού κάμπου και στις καλλιέργειές τους, από τις πλημμύρες, που γι’ αυτό έφεραν πρόσφατα τα τρακτέρ στις πόλεις σε ένδειξη διαμαρτυρίας.

Παρακολουθήσαμε την αποτυχημένη, από τη σύλληψή της, προσπάθεια να αποκατασταθεί η τάξη και η αποτροπή της βίας των ακροαριστερών/αντιεξουσιαστών στα ΑΕΙ, μέσω της προβληματικής ιδέας εγκαθίδρυσης πανεπιστημιακής αστυνομίας (και όχι ισχυρών, πολυπληθών ομάδων σεκιούριτι με ενισχυμένες αρμοδιότητες). Ούτε ο υπουργός Οικονόμου ταίριαζε και επαρκούσε για την προστασία και την ασφάλεια του πολίτη και τη δημόσια τάξη (γι’ αυτό επανήλθε ο ικανός κι αποφασιστικός, πρώην πασοκίτης, σερίφης της πόλης, Χρυσοχοΐδης). Περιμένουμε να δούμε τα αποτελέσματα της εφαρμογής των ψηφισμένων μέτρων για την πάταξη της οπαδικής βίας στα γήπεδα.

Επίσης, να δούμε τι θα προκύψει με την ψήφιση – και από ποιους βουλευτές των δημοκρατικών κομμάτων – του νομοσχέδιου του Μητσοτάκη για τον γάμο και τις υιοθεσίες των ομοφυλόφιλων. Υπάρχουν σημαντικές κι απειλητικές εκκρεμότητες με την αντιμετώπιση της  ακρίβειας και της αισχροκέρδειας λόγω της ανόδου των τιμών των προϊόντων, εξαιτίας των δύο πολέμων που γίνονται κοντά μας και της κερδοσκοπίας των μεγάλων εταιρειών κι ολιγοπωλίων. Οι αυξανόμενες τιμές των προϊόντων ευρείας κατανάλωσης ανησυχούν πολύ το φτωχό κομμάτι του λαϊκού, συμπιεσμένου οικονομικά, καταναλωτικού κοινού.  Απαιτείται ακόμη η καλυτέρευση του ΕΣΥ και των υπηρεσιών που παρέχει. Υπάρχουν ακόμη σημαντικά υπόλοιπα σχετικά με την παιδεία, με την οικονομία, με το ασφαλιστικό ζήτημα, καθώς και το εργασιακό, όπως επίσης με τη μετανάστευση και το δημογραφικό, κ.α. Υπάρχει σαθρότητα σε τομείς του ελληνικού κράτους, της ελληνικής κοινωνίας και της οικονομίας, που δεν έχουν διορθωθεί από την κυβέρνηση της ΝΔ, π.χ. στα δημόσια μεταφορικά μέσα, στον τομέα της ακόμη ανεξέλεγκτης εγκληματικότητας και παραβατικότητας, στις εκδηλώσεις βίας των χούλιγκανς μέσα και έξω από τα γήπεδα, όπου τύχει να συναντηθούν ή να κλείσουν ραντεβού για συγκρούσεις, στα νοσοκομεία, κ.λ.π., δηλαδή εκεί που τα φτωχά, λαϊκά κοινωνικά στρώματα ζουν με ανέχεια και μειωμένη πρόσβαση στη μόρφωση και στην κουλτούρα (και ορισμένες φορές, εκφράζονται γι’ αυτό σχεδόν αντιδραστικά, προσελκυόμενα από την ακροδεξιά ή την ακροαριστερά, ΚΚΕ κ.λ.π.).

Είναι λίγα τα καλά κυβερνητικά στελέχη που προέρχονται από τα σπλάχνα της ΝΔ. Γιατί οι δεξιοί συντηρητικοί Έλληνες δεν είναι συχνά ανοιχτοί στο μέλλον, δημιουργικοί και ανοιχτόμυαλοι. Οι Χατζηδάκης, Κεραμέως, Δένδιας και μερικοί άλλοι φρέσκοι (π.χ. Θ.Λιβάνιος, Κ.Σκρέκας) αποτελούν εξαιρέσεις. Δυστυχώς ο Μητσοτάκης δεν μπόρεσε να υλοποιήσει το σχέδιο που είχε να δημιουργήσει με βάση τους ανήσυχους επιστήμονες και τεχνοκράτες, μια καινούργια σειρά πολιτικών στελεχών, γιατί απλά οι καλοί νέοι επιστήμονες και οι διανοούμενοι των ανθρωπιστικών κλάδων και των κοινωνικών επιστημών δεν έχουν ιδιαίτερη όρεξη να ανακατευτούν με το κομφούζιο και τη βρωμιά της πολιτικής και προτιμούν την εργασία τους (υπάρχουν κι εδώ εξαιρέσεις, όπως ο Δ.Καιρίδης). Εμφανίστηκαν όμως, παρ’ όλα αυτά, φιλελεύθερα κεντροδεξιά στελέχη νέας γενιάς, σοδιάς και φύλου, όπως οι γυναίκες Ειρ. Αγαπηδάκη, Δ. Μιχαηλίδη, Σ. Ζαχαράκη, Ζ. Μακρή, Ε. Ράπτη και άλλες (ή άλλοι). Επίσης ορισμένοι πρώην ανεξάρτητοι, κεντρώοι φιλελεύθεροι (π.χ. οι Σκυλακάκης και Θεοχάρης). Έτσι, ο Κ. Μητσοτάκης κατέληξε, σωστά, να  δανειστεί και να επιστρατεύσει ως συνεργάτες, σοσιαλδημοκράτες και κεντρώους από τον πασοκικό χώρο…