Το ελλαδικό πελατειακό κράτος δημιουργήθηκε κάτω από ιδιότυπες συνθήκες αποικιακής εξάρτησης από ξένες μεγάλες δυνάμεις, δηλαδή σαν προτεκτοράτο με εγκάθετο κυβερνήτη, βασιλιά και στη συνέχεια άρχουσα τάξη της παρασιτικής κατηγορίας του αστικού εμπορίου και ναυτιλίας, ως φυσική προέκταση των μεσαιωνικών εποχών οικονομίας εμπορίου, κουρσάρων και πειρατών.
Καλλιεργήθηκε λοιπόν στον τόπο αυτόν ένας ιδιότυπος νεοφιλελευθερισμός οικογενειακού τύπου με λιγοστά τζάκια, θρεμμένα από τα ξένα δάνεια, να αναπαράγουν εξουσίες και προνόμια από γενιά σε γενιά. Σε αυτό το αλισβερίσι διορισμών ηγεμονική θέση κατέχει ο άρχοντας, συνήθως υπό τον μανδύα του κρατικού κυβερνήτη, δηλαδή σουλτάνου, με όλη την ιεραρχική δομή του από κάτω με βεζίρηδες, κοτζαμπάσηδες, υποτακτικούς, κλέφτες και αρματολούς... Ο αποπάνω ενσωματώνει με τα γούστα του όποιον θέλει, τη στιγμή που θέλει, επιλέγοντας από τους ραγιάδες υποτακτικούς, τους πιο διαθέσιμους γλείφτες της εξουσίας του. Κάθε στοιχείο αξιοκρατίας και δικαίου, πάει περίπατο, θεωρείται έννοια ασυμβίβαστη με τη νοοτροπία του συστήματος. Αυτή ακριβώς η νοοτροπία ενσωμάτωσης του κοινωνικού περιθωρίου στον εξουσιαστικό κρατικό μηχανισμό, λειτούργησε για δυο αιώνες ως το κυρίαρχο μικροαστικό όνειρο της ελληνικής υπαίθρου, να απαλλαγεί από την ανάγκη επιβίωσης σε δυσμενείς συνθήκες πρωτόγονης αγροτιάς, με την ενσωμάτωση στον κρατικό μηχανισμό παραοικονομίας, επιδοματικής παρασιτικής πελατειακής δομής, με το να γίνουν τα παιδιά της φτωχής αγροτιάς δημόσιοι υπάλληλοι! Ο κρατικός ισολογισμός ενός προτεκτοράτου άλλωστε δεν είναι αυτάρκης, στηρίζεται και εξαρτάται λειτουργικά από εξωτερικά δάνεια!
Η μικροαστική ραγιάδικου τύπου νοοτροπία που διαποτίζει τον μέσο έλληνα, τον εξουδετερώνει ως πολίτη, ακυρώνει κάθε διάθεση πολιτικής εμπλοκής διότι κάτι τέτοιο παραβιάζει τον βασικό κανόνα του παιχνιδιού: την παθητική ενσωμάτωση στην ιεραρχία της εξουσίας.
Η μόνη οδός επιβίωσης του ραγιά φαντάζει η ιδιώτευση, με μέγιστο βαθμό ελευθερίας κάποια κινητικότητα συντεχνιακού τύπου, ώστε να πιέζει τον κεντρικό μηχανισμό εξουσίας να στρέφεται ευμενώς στην ειδική επαγγελματική κατηγορία. Με τέτοια ατομική εσωστρέφεια του έλληνα ιδιώτη και συντεχνιακά νοοτροπία του εργαζόμενου μέσα από συνδικαλιστικά και κομματικά γραφειοκρατικά τερτίπια, το τι συμβαίνει στον κόσμο εκεί έξω, στην μεγάλη πανανθρώπινη οικογένεια, είναι εκτός βεληνεκούς και εκτός αντίληψης, βιώνεται ως μέγιστο πολιτισμικό χάσμα πολιτικού αναλφαβητισμού.
Ο μέσος έλληνας έχει μια πολύ μεγάλη ιδέα για τον εαυτό του, 9 στους 10 θεωρούν πως κατέχουν τον ανώτερο πολιτισμό του κόσμου, την πιο σωστή θρησκεία του κόσμου, ζουν στο πιο εκλεκτό σημείο του κόσμου, πρόκειται τελικά για τον ιδανικό λαό κυρίαρχο του κόσμου.
Και με αυτή την παρανοϊκή λογική η Ελλάδα κατέχει 200 χρόνια τώρα το πρωτάθλιο άθλημα της διαφθοράς πανευρωπαϊκά!
Συμβαίνει κάποτε έλληνες του εξωτερικού, που έχουν σπουδάσει, εργαστεί, αναγνωριστεί κοινωνικά, πολιτικά σε άλλες χώρες, που έχουν ζήσει και πλουτίσει από εμπειρίες και συγκρίσεις, που διαθέτουν γνωστικά εφόδια πολύτιμα για την κοινωνία, να επιστρέφουν στον τόπο που γεννήθηκαν με διάθεση προσφοράς. Αντιλαμβάνονται αμέσως πως γίνονται στόχος από καχυποψία, ζηλοτυπία, έχθρα των νεοελλήνων που αισθάνονται να απειλούνται στον μικρόκοσμό τους της τάξης και ασφάλειας στην πελατοκρατία, δηλαδή τακτοποίηση στη διαφθορά τους, αποφεύγοντας όπως ο διάολος το λιβάνι κάθε σύγκριση, με τον βίαιο αποκλεισμό "των ξένων", με τη γενική επιστράτευση της χωριατίλας. Με τη δική μου αντίληψη, συμπεραίνω καθημερινά πως αυτός ο τόπος μπορεί να αλλάξει προς το καλύτερο μόνο αν έλληνες που έζησαν στο εξωτερικό καταφέρουν να μπολιάσουν την ελληνική κοινωνία με νέες αναγεννησιακές ιδέες, να καταρρίψουν τις κίβδηλες αξίες της διαφθοράς, τον επαρχιωτισμό της χωριατίλας που λειτουργεί με σύνδρομα φοβίας και αυταρχισμού με βασικό κοινωνικό εργαλείο συνοχής το κουτσομπολιό, τη συκοφαντία, τη λασπολογία, την κακία του εθνικού εμφυλίου συνθήματος "να ψοφήσει η κατσίκα του γείτονα". Πόρτο Χέλι, Δευτέρα 7 Αυγούστου 2023. Ευάγγελος Αλεξανδρής Ανδρούτσος Εκπαιδευτικός, κοινωνιολόγος, δημοσιογράφος, εκδότης. Σύμβολος οργάνωσης και επικοινωνίας, συντονιστής διεθνών ευρωπαϊκών προγραμμάτων.
1) Στις εκλογές θέλουμε δημοκρατία ευρωπαϊκού τύπου ή δημαγωγία ανατολίτικου κοτζαμπασισμού και λαϊκισμού;
https://www.facebook.com/groups/ellines.energoi.polites/posts/3462196944062921
2) Χωριατίλα. Κάθε λέξη είναι διφορούμενη, όπως κάθε νόμισμα, έχει δύο όψεις.
https://www.facebook.com/evangelos.alexandris.andruzzos/posts/pfbid0F7Ht2pPxBeALnvjCogtLxVHpiDZZUi3gaboKdgMGA8F4Pc7u13mHJpruVNdAap95l
3) Τουρισμός, από κοσμοπολιτισμός σε άλλοθι της εθνικής νωθρότητας κι αρπαχτής https://www.facebook.com/groups/periskopio.ellas/posts/2937351649830370