Δύο αριθμοί: ή η διαφορά μεταξύ προόδου και συντήρησης

Τέλης Σαμαντάς 20 Μαϊ 2021


 11 κατηγορίες με 1.155 υπηρεσίες. Σ? αυτούς τους δύο αριθμούς –που διαρκώς, σε καθημερινή σχεδόν βάση, αυξάνονται– συμπυκνώνεται η σημαντικότερη μεταρρυθμιστική πράξη των τελευταίων δεκαετιών. Ακριβώς γιατί τα αποτελέσματά της -πέρα από τη γρήγορη και ορθολογική εξυπηρέτηση των πολιτών, το κέρδος για την οικονομία και τον περιορισμό της απώλειας άπειρων μεροκάματων και εργατοωρών, αλλά και της μείωσης του, υπολογίσιμου, ψυχολογικού άγους των πολιτών κατά την επαφή τους με το «Δημόσιο»– έχουν και άλλες, επιπτώσεις: Στοχεύουν στην καρδιά της γραφειοκρατίας και κατ? επέκταση της διαφθοράς που η ίδια η γραφειοκρατία, προς «ίδιον όφελος», παράγει.

 

Ταυτοχρόνως δε πλήττει και έναν από τους βασικούς πυλώνες του πελατειακής διάστασης και της διεστραμμένης σχέσης πολίτη-κράτους που είχε εγκαθιδρυθεί ως χαρακτηριστικό γνώρισμα του ελληνικού πολιτικο-οικονομικού συστήματος. Αυτού που αποκαλούμε συμβολικά «πελατειακό κράτος». Φαινόμενο που για την ανάπτυξη του το καταλληλότερο φυτώριο του είναι –σε μέγιστο βαθμό– η διαδικασία της άμεσης επαφής του πολίτη με τους εκπροσώπους του κρατικού μηχανισμού και της όποιας μικρής ή μεγάλης «εξουσίας». Οποιουδήποτε δε τμήματος αυτών των «εξουσιών»: από τον κεντρικό κρατικό μηχανισμό και την εξαγορά συνειδήσεων έναντι «εξυπηρετήσεων», μέχρι τις εφορίες, τις πολεοδομίες, τις δημοτικές αρχές, ακόμη και ορισμένα διαβρωμένα απολύτως από τα κόμματα συνδικάτα-σφραγίδες.

 

Διαβάστε τη συνέχεια στην athensvoice.gr

 

Πηγή: www.athensvoice.gr