Διεθνής Έκθεση Βιβλίου στο Λονδίνο, 15 έως 17 Απριλίου 2013. Η δεύτερη σημαντικότερη στην Ευρώπη, μετά την αντίστοιχη έκθεση της Φρανκφούρτης.
.
Παθιασμένες συζητήσεις, συνέδρια και σεμινάρια για το μέλλον του έντυπου βιβλίου. Θα συνυπάρξει με τα e-book ή θα εξαφανιστεί; Ψηφιακά και έντυπα βιβλία συνυπάρχουν, αλλά έως πότε; Οι ενδείξεις είναι ανησυχητικές. Ο αμερικανικός κολοσσός των εκδόσεων Pearson ανακοινώνει ότι από την 1η Ιανουαρίου σταματάει να βγάζει σε έντυπη μορφή τα βιβλία που απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς. Μόνο σε e-book, που θα διατίθενται με συνδρομή σε σχολεία και πανεπιστήμια. Τελικά το Amazon είναι εχθρός ή φίλος; Σε ένα στρογγυλό τραπέζι με αυτό το θέμα οι γνώμες διχάστηκαν. Έγινε και σχετική μυστική ψηφοφορία όπου επικράτησε η άποψη ότι το Amazon είναι εχθρός του βιβλίου (ως συνήθως, η δική μου ψήφος ήταν με τη μειοψηφία). Ποιος θα είναι ο ρόλος των εκδοτών στη νέα ψηφιακή εποχή; Πολλοί συγγραφείς που αυτοεκδίδονται είναι στις λίστες των ευπώλητων με πωλήσεις εκατοντάδων χιλιάδων αντιτύπων.
.
.
Το πλέον ανησυχητικό φαινόμενο από όλα, είναι ότι τα τελευταία οκτώ χρόνια, το ένα τρίτο των παραδοσιακών βιβλιοπωλείων στην Αγγλία έχουν κλείσει. Πώς αντέδρασαν οι εκδότες και οι βιβλιοπώλες σε αυτό το φαινόμενο; Αντί να κλαίνε τη μοίρα τους, ή να καταγγέλλουν τους εχθρούς, ανέθεσαν σε μια προσωπικότητα από τον χώρο της διαφήμισης, τον Maurice Saatchi, να σχεδιάσει και να υλοποιήσει μια διαφημιστική καμπάνια που στόχο θα είχε να φέρει πελάτες πίσω στα βιβλιοπωλεία.
.
Κεντρικό σύνθημα αυτής της καμπάνιας, που πρωτοπαρουσίαστηκε στη Διεθνή Έκθεση Βιβλίου στο Λονδίνο ήταν το Books are my bag (Χωρίς βιβλία δεν πάω πουθενά, σε ελεύθερη μετάφραση).
.
Το σλόγκαν αυτό θα τυπωθεί σε εκατομμύρια πάνινες τσάντες που θα διατίθενται τόσο σε αλυσίδες βιβλιοπωλείων όσο και σε μικρά βιβλιοπωλεία.
.
Διασημότητες θα φωτογραφηθούν με την τσάντα για να «τονίσουν και να ενισχύσουν τη σύνδεση μεταξύ του πάθους για τα βιβλία και τα βιβλιοπωλεία». Δημιουργήθηκε και ειδικός ιστότοπος, www.booksaremybag.com. Η εκστρατεία θα ξεκινήσει το Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου, και έχει ήδη κερδίσει τη στήριξη των αλυσίδων Waterstones, WHSmith, Eason και Foyles, καθώς και εκδοτικών οίκων, όπως οι Hachette, Penguin, HarperCollins, Simon& Schuster και Random House.
.
Η διαφημιστική εκστρατεία είναι πνευματικό τέκνο της Gail Rebuck, διευθύνοντος συμβούλου της Random House, και του πρώην προέδρου της Ένωσης Βιβλιοπωλών Jane Streeter. Αρχικά οι τσάντες θα δοθούν δωρεάν στα βιβλιοπωλεία, και στη συνέχεια θα διατίθενται με κάποιο κόστος. Τα βιβλιοπωλεία έχουν την επιλογή να τυπώσουν τον λογότυπό τους στις τσάντες.
.
.
Στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα ρεύμα βιβλιοφιλίας που θα επιτρέψει στα παραδοσιακά βιβλιοπωλεία να επιβιώσουν και να ανακάμψουν. Παρουσιάζοντας την καμπάνια, ο Maurice Saatchi είπε χαρακτηριστικά:
.
«Ο κόσμος είναι ένα μέρος που δημιουργεί πολλές καθημερινές ανάγκες στον άνθρωπο.
.
Τίποτα δεν είναι εύκολο. Η ζωή είναι δύσκολη. Η επιβίωση αποτελεί κατόρθωμα.
.
Για να αντέξεις τη διαδρομή σε αυτό το “τρενάκι του τρόμου” υπάρχουν τα βιβλία –μυθιστορήματα, θεατρικά, ποίηση– τα σπουδαιότερα έργα της ανθρωπότητας, και όσα θα γραφτούν στο μέλλον.
.
Όπως πολλοί από εσάς, αγοράζω βιβλία με διάφορους τρόπους. Αλλά η αγορά του βιβλίου από ένα βιβλιοπωλείο είναι μία από τις μεγαλύτερες απολαύσεις της ζωής. Θα ήταν τόσο λυπηρό να μην υπήρχε.
.
Όταν αγοράζεις ένα βιβλίο από ένα βιβλιοπωλείο, δεν αγοράζεις απλώς μια φρατζόλα ψωμί, ή ένα μπουκάλι σαμπουάν, αποκτάς κάτι πολύτιμο για την υπόλοιπη ζωή σου.
.
Και μόνο να το κοιτάς σου φέρνει γαλήνη –τη χαρά ότι είναι δικό σου.
.
Μόνο σε ένα βιβλιοπωλείο μπορείς εσύ ο ίδιος να δεις πολλά άλλα βιβλία προτού κάνεις την επιλογή σου … να τα αγγίξεις, να διαβάσεις κάποια κομμάτια και να συζητήσεις για αυτά με κάποιον άλλο, που ενδεχομένως αγαπάει τα βιβλία όσο και εσύ ή γνωρίζει περισσότερα από σένα –τον πωλητή πίσω από τον πάγκο…και έπειτα να κάνεις την επιλογή σου.
.
Μέσα από αυτή τη διαδικασία, μπορείς να αισθανθείς τη χαρά των τυχαίων ανακαλύψεων που μόνο σε ένα βιβλιοπωλείο μπορείς να βρεις.
.
…Ο λόγος που δεν θα συμβεί το κλείσιμο των βιβλιοπωλείων είναι ότι όχι μόνο εσύ, αλλά εκατοντάδες χιλιάδες άλλοι λάτρεις της ζωής, διάσημοι και μη, θα δείξουν ανοιχτά την αγάπη και την υποστήριξή τους στα βιβλιοπωλεία, στους δρόμους αυτής της χώρας χρησιμοποιώντας αυτήν την τσάντα …
.
Με το μήνυμά της BOOKS ARE MY BAG (χωρίς βιβλία δεν πάω πουθενά).
.
Δεν θα συμβεί επειδή ο βιβλιοπώλης θα μοιράσει όσες περισσότερες τσάντες μπορεί για να κυκλοφορήσουν στους δρόμους της πόλης. Δεν θα συμβεί επειδή εμείς και εσείς θα κινητοποιήσουμε το πιο ισχυρό μέσο διαφήμισης στον κόσμο.
.
Τον ίδιο τον κόσμο.
.
Η τσάντα μας δεν είναι απλώς μια διαφημιστική εκστρατεία. Είναι η αρχή ενός κινήματος. Και ένα κίνημα χρειάζεται να κινηθείς εσύ. Χρειάζεται δράση από όλους αυτούς που αγαπούν τα βιβλία και τα βιβλιοπωλεία.
.
Θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσεις, όχι μόνο αυτές τις τσάντες, αλλά «τσάντες» ενέργειας και υποστήριξης.
.
Ξέρεις ότι μετράει».
.
.
Παρακολουθώντας την αναγγελία της καμπάνιας, μελαγχόλησα. Ούτε μια καταγγελία, ούτε μια αναφορά στο άσπλαχνο κράτος, ούτε ένα ίχνος μιζέριας και μεμψιμοιρίας. Πού ζουν αυτοί οι άνθρωποι;
.
Μετά το ξανασκέφτηκα. Μήπως είναι καιρός στην Ελλάδα, και όχι μόνο για τα θέματα του βιβλίου, να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε με διαφορετικό τρόπο; Πιστεύοντας στην καινοτομία, στη δημιουργικότητα, στη φαντασία και στη θετική σκέψη, να παλέψουμε για να αντιστρέψουμε αρνητικές καταστάσεις.
.
Η καμπάνια Books are my bag μπορεί να γίνει ένα χρήσιμο μάθημα για όλους μας.