Η πολλαπλή υπαρκτή πίεση της περιόδου ίσως μπορεί να αποφορτιστεί τώρα στις, μικρές πλέον, διακοπές με την ανάγνωση βιβλίων αντίστοιχης έντασης. Μυθοπλαστικής όμως. Τέτοια είναι τα σύγχρονα αστυνομικά μυθιστορήματα, οι συγγραφείς των οποίων, βοηθούμενοι και από τη μεταμοντέρνα μείξη των ειδών και διατηρώντας τις βασικές τους αφηγηματικές δομές, προσβλέπουν σε νέες θεματικές και επιχειρούν να αποδώσουν τον σημερινό πολύπλοκο κόσμο και τις ποικίλες σκοτεινές όψεις του παρόντος αλλά και του παρελθόντος. Η βία των μητροπόλεων, η αύξηση της εγκληματικότητας, η ποικίλη τρομοκρατία, η διαπλοκή της συχνά «μαύρης οικονομίας» με την πολιτική εξουσία και η πολλαπλή παρουσία του κοινωνικού και ψυχοπαθολογικού κακού καθιστούν το αστυνομικό μυθιστόρημα προνομιακό είδος και εργαλείο ανάλυσης ταυτόχρονα της σύγχρονης πραγματικότητας.
Αρκετά από τα αστυνομικά της εγχώριας φετινής εκδοτικής σοδειάς εμπεριέχουν τέτοιες σύνθετες οπτικές. Ετσι στο «O αναγκαίος θάνατος του Λούις Γουίντερ» του Σκοτσέζου Malcom Mackay (εκδ. «Πόλις», μτφ. Αλκηστις Τριμπέρη) αποτυπώνεται η σκοτεινή πλευρά της Γλασκόβης και της Σκοτίας. Η βαθιά επαρχιακή Αμερική και η βία των πόλεών της, αλλά και μια χαρακτηρολογική ποικιλία αποδίδονται με ενάργεια στο μυθιστόρημα του Αμερικανού James Sallis «Στη λίμνη» (εκδ. «Πόλις», μτφ. Κίκα Κραβουσάνου). Οι ταραχές στο γκέτο των μαύρων στο Λος Αντζελες το 1965 είναι το φόντο μιας δολοφονίας στο ιδιαίτερης πολιτικής έντασης βιβλίο του Walter Mosley «Little Scarlet» (εκδ. «Πόλις», μτφ. Αλκηστις Τριμπέρη).
Δεν θα μπορούσε να έχει άλλον τίτλο από «Τα σκοτάδια μου» η αυτοβιογραφία του εμβληματικού James Elroy (εκδ. «Αγρα», μτφ. Ανδρέας Αποστολίδης), όπου βρίσκονται πολλά κλειδιά των βίαιων και σκοτεινών μυθιστορημάτων του. Ενα «Στριπ Τηζ» των ερωτικών και των ανταγωνιστικών σχέσεων, ακόμα και του φόνου και μάλιστα χωρίς τον επιθεωρητή Μεγκρέ, γίνεται στο ομώνυμο βιβλίο του Ζορζ Σιμενόν (εκδ. «Αγρα», μτφ. Αργυρώ Μακάρωφ).
Η Νέα Ζηλανδία και τα έθιμα των γηγενών Μαορί είναι ο τόπος και ο πολιτισμικός περίγυρος του ακραίου και βίαιου «Χάκα» (εκδ. «Αγρα», μτφ. Αργυρώ Μακάρωφ) του Γάλλου Caryl Ferey. Στο «Φλόγα που σιγοκαίει» (εκδ. «Κέδρος», μτφ. Γιώργος Κυριαζής) ο Φιλίπ Κερ, ο συγγραφέας της εξαιρετικής «Τριλογίας του Βερολίνου», συνεχίζει την καταβύθισή του στον κόσμο του εγκλήματος και του ναζισμού. «Ο γιος» ενός νεκρού αστυνομικού έρχεται αντιμέτωπος με το παρελθόν του πατέρα του στο ομότιτλο μυθιστόρημα του διάσημου Νορβηγού Τζο Νέσμπο (εκδ. ««Μεταίχμιο», μτφ. Κρυστάλλη Γλυνιαδάκη). Καλές αναγνώσεις.