Αντίδραση στην προσπάθεια απαξίωσης των ελληνικών ΑΕΙ.

Κώστας Χλωμούδης 31 Ιαν 2022

Όλο και περισσότερο αντιλαμβανόμαστε την ανάγκη ενιαίας αξιολόγησης των πανεπιστημίων της Ε.Ε. Φαίνεται πως έχει έρθει πλέον η ώρα για την δημιουργία ενιαίου ευρωπαϊκού́ συστήματος αξιολόγησης των προγραμμάτων σπουδών των Ευρωπαϊκών Πανεπιστήμιων.

Για την ανώτατη εκπαίδευση στην Ευρώπη απαιτείται διαρκής προσπάθεια παρακολούθησης των διεθνών πρακτικών και εξελίξεων και κανένα εφησυχασμός...

Τα Ελληνικά πανεπιστήμια προσπαθούν σε δύσκολες συνθήκες να καλύψουν τις ανάγκες της ελληνικής οικονομίας, ενώ ήδη έχουν καταγράψει επιτυχώς την δυνατότητα να εξαγάγουν, όπως φάνηκε στη δεκαετία της κρίσης, ανταγωνιστικού επιπέδου επιστημονικό δυναμικό στις άλλες χώρες.

Είναι κάτι που δυστυχώς ακόμη δεν έχει αποτιμηθεί στα θετικά των ελληνικών ΑΕΙ, ενώ παραγνωρίζουμε το κόστος ευκαιρίας της χώρας μας από μια επένδυση που την καρπώνονται άλλες οικονομίες, οι οποίες δεν ξόδεψαν τίποτα για αυτό το δυναμικό.

Για να έχουμε μια συνολικότερη εκτίμηση για την απόδοση και αποδοτικότητα των ελληνικών πανεπιστημίων, καλό θα ήταν να λάβουμε υπόψη πως τα τελευταία 20 χρόνια, πριν τις διορθωτικές παρεμβάσεις (σχέδιο “Αθηνά”, ενσωμάτωση σχολών ΤΕΙ σε ΑΕΙ κλπ) λόγω αύξησης των Πανεπιστημίων και υπεραύξησης του αριθμού των φοιτητών που εισάγονταν, έπρεπε η αύξηση της έρευνας αλλά και του σχετικού επιστημονικού και διδακτικού προσωπικού να φτάσει σε ένα επίπεδο τουλάχιστον 3πλάσιο του επιπέδου του 2000.

Αυτό δεν συνέβη και τα όποια ερευνητικά αποτελέσματα στα ελληνικά ιδρύματα ήταν σε μεγαλύτερο βαθμό αποτέλεσμα αποκλειστικά της χρηματοδότησης εκτός εθνικών προϋπολογισμών, από ανταγωνιστικά προγράμματα διεθνούς επιπέδου και ιδιαιτέρως από την Ε.Ε..

Τα ελληνικά δημόσια ΑΕΙ, με προσπάθειες μεγάλου τμήματος των μελών ΔΕΠ και χαμηλούς, συγκριτικά όχι μόνον με ευρωπαϊκούς, μισθούς, ανταποκρίθηκαν στις ανάγκες προσαρμογής στις διεθνείς απαιτήσεις, σε συνθήκες εθνικής οικονομικής κρίσης…

Προφανώς από τη μεριά των πανεπιστημίων της χώρας, οφείλουμε και μπορούμε καλύτερα...

Όμως δεν πρέπει να ξεχάσουμε.

Τα αποτελέσματα των αξιολογήσεων σε διεθνές επίπεδο, έρχονται να αντιπαρατεθούν σε μια υπερδεκαετή προσπάθεια σκόπιμη απαξίωσής τους...

Συνέβαλαν οι εμμονές και ο αποπροσανατολισμός για τα περί "πανεπιστημιακής αστυνομίας" αλλά και οι άναρθρες ιαχές περί "ιδιωτικοποιήσεων"...

Με μια μανιοκαταθληπτική εμμονή που στόχευε στον μηδενιστικό ισοπεδισμό της αξίας των Πανεπιστημίων μας, διάφοροι πολιτικοί και άλλοι στο όνομα του φιλελευθερισμού με αρκετούς δημοσιολογούντες, με βάση το προσωπικό "ατύχημά" τους να ενταχθούν στο χώρο, ξιφουλκούσαν διαστρεβλώνοντας επιδόσεις και αποτελεσματικότητες, αναδεικνύοντας πραγματικές αδυναμίες και προβλήματα πανεπιστημίων, γενικεύοντας όμως και υπερβάλοντας...

Ο ισοπεδωτικός και ιδεοληπτικός λόγος υποβάθμισής τους δεν αλλοίωσε την εικόνα τους …

Δυστυχώς υπονομεύθηκε μια προσπάθεια που ήθελε την αξιοποίηση των δυνατοτήτων μη κρατικών πανεπιστημίων, με την ιδρυματική μορφή μη κερδοσκοπικών οργανισμών, οδηγώντας σε μια κατεύθυνση λειτουργίας ιδιωτικών, με την μορφή επιχειρηματικών δραστηριοτήτων...

Η αξιολογήσεις δεν τους επιβεβαίωσαν... Τα πανεπιστήμια μας, στη συγκεκριμένη χώρα και στις συγκεκριμένες συνθήκες, κατά τεκμήριο, είναι σε επίπεδο ανέλπιστα ικανό, να αξιοποιηθούν και να εξελιχθούν ακόμη περισσότερο...

Αλήθεια, τα κολέγια που αναβαθμίστηκαν, τα τελευταία χρόνια με επιλογή της παρούσης κυβερνήσεως, στο επίπεδο των Πανεπιστημιακών ιδρυμάτων και στην αντιστοίχιση τους την επαγγελματική με αυτά, σε ποια σειρά αξιολόγησης είναι και γιατί δεν εντοπίζονται σχεδόν πουθενά σε όποια από τις διεθνείς λίστες αξιολόγησης;..

Εξετάζονται άραγε και πιστοποιούνται από κάποια εθνική αρχή πιστοποίησης (Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας (ΑΔΙΠ) κλπ. ) ή απλώς λειτουργούν με βάση τους κανόνες του υπουργείου εμπορίου που είναι ενταγμένα;

Έχουν μήπως λόγους που κάποια δεν συμμετέχουν ούτε καν με στοιχεία για να αξιολογηθούν ισότιμα με τα όποια, ακόμα και τα χειρότερα, τμήματα των ελληνικών ΑΕΙ;..

Θυμόμαστε, γιατί ήταν πρωτόγνωρο και έκανε εντύπωση, στο πρώτο χρόνο της θητείας της σημερινής κυβερνήσεως. σε ορκωμοσία (!) αποφοίτων ενός ιδιωτικού κολεγίου, παραβρέθηκαν δυο (2) υπουργοί της παρούσης κυβερνήσεως!!!...

Αναζήτησα στοιχεία από την πολιτική ποιότητας του συγκεκριμένου Ιδρύματος, όπως και τη σχετική αξιολόγηση από την αρμόδια εθνική αρχή την ΑΔΙΠ (Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση).

Ούτε τότε αλλά ούτε και σήμερα εντόπισα κάτι σχετικό…

Αναζήτησα όπως και σήμερα την αξιολόγηση του συγκεκριμένου κολεγίου σε οποιαδήποτε από τις διεθνείς λίστες κατάταξης σε αξιολόγηση (Academic Ranking of World Universities) στο συναφές επιστημονικό πεδίο που θεραπεύει...

Ούτε εδώ όμως εντόπισα κάτι, σε αντίθεση με άλλα ομότεχνα Τμήματα της χώρας μας, όχι μόνον βέβαια αυτά των παλαιών πανεπιστημίων μας αλλά ακόμα και αυτά των πρώην ΤΕΙ, που τόσο αγαπούν πολλοί να ελεεινολογούν...

Κάτι λέγαμε περί κανονικότητας και ορθολογισμού ή όχι;

Εμείς επιμένουμε στην ανάγκη για διαρκή αξιολόγηση και μετρήσιμη ανταγωνιστικότητά των ΑΕΙ της χώρας με κοινά ευρωπαϊκά εργαλεία…

Τότε τα "ξεροκέφαλα" γεγονότα θα δίνουν την αξία τους στην "πραγματική" και όχι εικονική πραγματικότητα και αντικειμενικά θα ορίζεται το “σημαντικό” και το “ανόητο”...

Υ.Γ. Μια από τις διεθνείς μεθόδους αξιολόγησης (Ranking Web)