Η πρωτοφανής κατάσταση με τον κορωνοϊό έφερε στην επιφάνεια στάσεις και συμπεριφορές που αποκαλύπτουν ανθρωποτύπους με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά.
Η διάδοση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μάς επιτρέπει να ιχνηλατήσουμε αυτούς τους τύπους που έχουν ως ελάχιστο κοινό παρονομαστή τους την άρνηση της πραγματικότητας και την υποτίμηση των κινδύνων από την εξάπλωση του ιού που πλέον είναι ορατοί δια γυμνού οφθαλμού.
Θα μπορούσε κανείς να επισημάνει τρεις βασικές κατηγορίες, που αυτονόητα, σε πολλές περιπτώσεις, επικαλύπτονται.
Πρώτη κατηγορία: Οι φανατικοί
Σε αυτή την κατηγορία διακρίνονται δύο βασικές υποκατηγορίες. Οι θρησκευόμενοι και οι ακροαριστεροί. Προσοχή στις γενικεύσεις, δεν εννοούμε όλοι, αλλά πολλοί.
Οι φανατικοί θρησκευόμενοι έχουν επινοήσει τη θεωρία ότι ο ιός δεν μεταδίδεται με τη Θεία Κοινωνία. Είδαμε εικόνες από γεμάτες εκκλησίες με δεκάδες πιστούς που κοινωνούσαν. Έχοντας βαθύ σεβασμό σε όσους θρησκεύονται και πλήρη επίγνωση του τι σημαίνει δογματικά η Θεία Κοινωνία, τα σα εκ των σων, δεν μπορώ παρά να επισημάνω ότι σε κρίσιμες καταστάσεις η εκκλησία έδωσε απαντήσεις «κατ? οικονομίαν», δηλαδή ρεαλιστικές και πραγματικές. Το ίδιο πρέπει να κάνει και τώρα η Εκκλησία της Ελλάδος.
Οι φανατικοί ακροαριστεροί αγνοούν επιδεικτικά και προκλητικά τα κρατικά μέτρα. Οργανώνουν συγκεντρώσεις και συναυλίες, καταγγέλλουν την Ευρωπαϊκή Ένωση, τον καπιταλισμό και ζητούν ανοιχτά σύνορα. Ελάχιστα τους απασχολεί το αν θα μεταφέρουν τον ιό σε φίλους, συγγενείς, γνωστούς και αγνώστους. Η Επανάσταση απαιτεί θυσίες, ακόμα και ανθρωπίνων ζωών.
Δεύτερη κατηγορία: Οι συνωμοσιολόγοι
Οι θεωρίες συνωμοσίας που κυκλοφόρησαν στο διαδίκτυο, με αφορμή τον κορωνοϊό, ξεπέρασαν κάθε φαντασία. Από τη θεωρία ότι δεν πρόκειται για κάτι σοβαρό (θιασώτης της ο Ντόναλντ Τραμπ), μέχρι την άποψη ότι όλα είναι μια «φαντασίωση» των μέσων ενημέρωσης περάσαμε στον ισχυρισμό ότι ο ιός κατασκευάστηκε σε εργαστήριο και στη βεβαιότητα ότι το εμβόλιο υπάρχει και θα εμφανιστεί όταν ο αριθμός των θυμάτων θα φτάσει στην κορύφωση, ένας ολόκληρος τρόπος μη-σκέψης έκανε και πάλι την εμφάνισή του.
Αξιοπρόσεκτο είναι ότι αυτές οι απόψεις έχουν περιοριστεί δραματικά τις τελευταίες ημέρες. Η πραγματικότητα, οι προσβληθέντες και οι νεκροί κονιορτοποίησαν τον μη-λόγο. Προτεραιότητα η έφοδος στο σούπερ μάρκετ. Οι ιδεοληψίες μπορούν να περιμένουν.
Τρίτη κατηγορία: Οι ανυποψίαστοι
Μπορεί κανείς να τους διακρίνει πολύ εύκολα.
Παρελαύνουν, παρανόμως, στα καρναβάλια, αγνοούν τις απαγορεύσεις, συνωστίζονται στις παραλίες, στα χιονοδρομικά κέντρα, στις πλατείες, στα καφέ, στα εστιατόρια, λοιδορούν όσους παίρνουν προφυλάξεις, εφοδιάζονται με προμήθειες σα να πρόκειται να γίνει πυρηνικός πόλεμος, αδιαφορούν πλήρως για το αν μεταδώσουν τον ιό. Κάνουν «αντίσταση» στο σύστημα.
Η ατομική ευθύνη είναι άγνωστη λέξη. Η ανωριμότητα κύριο χαρακτηριστικό. Πρόκειται για κινούμενες βόμβες μετάδοσης του ιού.
Εάν οι παραπάνω εμπειρικές παρατηρήσεις είναι σωστές, τότε επιβάλλεται η ποσοτικοποίησή τους. Οι παραπάνω ανθρωπότυποι συνιστούν πλειοψηφικό ή μειοψηφικό φαινόμενο;
Προκειμένου να απαντήσουμε σε αυτό το ερώτημα ίσως θα άξιζε τον κόπο να μετρηθούμε ξανά. Όπως το 2015.