Ανοιχτή επιστολή στον Δήμαρχο για τον «Μεγάλο Περίπατο της Αθήνας»

09 Ιουλ 2020

Ανοιχτή επιστολή προς τον δήμαρχο της Αθήνας Κώστα Μπακογιάννη και το Δημοτικό Συμβούλιο, έστειλαν 40 επιστήμονες, Συγκοινωνιολόγοι, αρχιτέκτονες, πολεοδόμοι, αλλά και έμποροι της πόλης, με παρατηρήσεις για τις πεζοδρομήσεις στο κέντρο της Αθήνας.


Στην επιστολή τους η οποία έχει τον χαρακτηριστικό τίλο «Μεγαλεπήβολος περίπατος», αναφέρουν μεταξύ άλλων 

ότι ο  περιορισμός λωρίδων στην Πανεπιστήμιου δεν λαμβάνει υπόψη ότι είναι ο κεντρικός άξονας διέλευσης τροχοφόρων μεταξύ Ακρόπολης και Λυκαβηττού και το συντριπτικό ποσοστό των τροχοφόρων δεν κατευθύνονται στο κέντρο, αλλά διέρχονται. Δεν έχουν γίνει μελέτες προέλευσης - προορισμού. Επίσης, για την πεζοδρόμηση άλλων δρόμων όπως η Αθηνάς, Μητροπόλεως, Όλγας κλπ. επίσης δεν έχουν μελετηθεί οι επιπτώσεις κυκλοφοριακές, πολεοδομικές, κοινωνικές, οικονομικές, ούτε και οι αναπόφευκτες και ίσως ανεπιθύμητες μεταβολές στις χρήσεις γης . Δεν έχουν διατυπωθεί οι στόχοι των παρεμβάσεων.


Οι υπογράφοντες ζητουν  από τον Δήμο της Αθήνας, αφού αποτιμήσει τα αποτελέσματα των δοκιμών του και αφού διαβουλευθεί με όλους τους ενδιαφερόμενους, να αναθεωρήσει αναλόγως τις αποφάσεις του, οι οποίες μπορούν να οδηγήσουν σε ασφυξία τις περιμετρικά του κέντρου περιοχές της Πόλης, σε σημαντική αύξηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, σε δραματικές επιπτώσεις στην αγορά, σε αποχώρηση των μονίμων κατοίκων του κέντρου και σε μετατροπή του σε σκηνικό για τουρίστες και όχι σε ζωντανό / πολυλειτουργικό κέντρο πόλης. Ζητάμε επίσης ο Δήμος να αντιμετωπίσει τα πραγματικά προβλήματα του κέντρου και των περιμετρικών συνοικιών του,


Ολόκληρη η επιστολή


Προς

Τον Δήμαρχο Αθηναίων & το Δημοτικό Συμβούλιο

Αθήνα, 9 Ιουλίου 2020

Αγαπητέ κε Δήμαρχε, αγαπητοί και αγαπητές δημοτικοί σύμβουλοι.

Σας στέλνουμε την άποψή μας για τις εκτελούμενες πεζοδρομήσεις και λοιπές παρεμβάσεις

στο κέντρο της Αθήνας, υπογεγραμμένη από σαράντα συμπολίτες.


ΜΕΓΑΛΕΠΗΒΟΛΟΣ ΠΕΡΙΠΑΤΟΣ

Οι κάτωθι υπογράφοντες αυτονόητα είμαστε υπέρ των πεζοδρομήσεων στις πόλεις και της ανακούφισης των κέντρων των πόλεων από τα αυτοκίνητα. Αρκεί οι παρεμβάσεις να γίνονται μελετημένα και με συνεκτικές προβλέψεις και δράσεις. Στην περίπτωση του Δήμου της Αθήνας και ειδικά στο πρόγραμμα «Μεγάλος Περίπατος», όπως αυτό έχει εξαγγελθεί και έχει αρχίσει να υλοποιείται, αυτό δεν φαίνεται να έχει γίνει. Μείζονες παρεμβάσεις γίνονται ευκαιριακά (με επίκληση του κορωνοϊού) χωρίς εμπεριστατωμένες, πλήρεις μελέτες. Και επιπλέον χωρίς να συνοδεύονται από συμπληρωματικά έργα τα οποία θα μπορούσαν να αμβλύνουν την οξύτητα των προβλημάτων που προκαλούνται και τα οποία θα ενταθούν με την μελλοντική-μετα κορωνοϊό- αποκατάσταση της λειτουργίας της Αθήνας.

Ο περιορισμός λωρίδων στην Πανεπιστήμιου δεν λαμβάνει υπόψη ότι είναι ο κεντρικός άξονας διέλευσης τροχοφόρων μεταξύ Ακρόπολης και Λυκαβηττού και το συντριπτικό ποσοστό των τροχοφόρων δεν κατευθύνονται στο κέντρο, αλλά διέρχονται. Δεν έχουν γίνει μελέτες προέλευσης - προορισμού. Δεν έχουν γίνει μελέτες για την μετατόπιση του φόρτου σε άλλες διαδρομές. Δεν έχει γίνει περιβαλλοντική μελέτη, μελέτη αύξησης της

ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Η Πανεπιστήμιου είναι ο δρόμος με, ίσως, τα πλατυτέρα πεζοδρόμια και με λίγους πεζούς. Τα πεζοδρόμια μπορούν να εμπλουτιστούν με δέντρα και φυτά για να γίνουν πιο ευχάριστα για τους πεζούς.


Για την πεζοδρόμηση άλλων δρόμων όπως η Αθηνάς, Μητροπόλεως, Όλγας κλπ. επίσης δεν έχουν μελετηθεί οι επιπτώσεις κυκλοφοριακές, πολεοδομικές, κοινωνικές, οικονομικές, ούτε και οι αναπόφευκτες και ίσως ανεπιθύμητες μεταβολές στις χρήσεις γης . Δεν έχουν διατυπωθεί οι στόχοι των παρεμβάσεων. Επιθυμούμε πάντοτε να επανέλθει η χρήση κατοικίας στο Ιστορικό Κέντρο. Πως θα εξυπηρετούνται οι δραστηριότητες στην Αθηνάς και στο Μοναστηράκι; Ο πλήρης αποκλεισμός της Πλάκας καταργεί η τροποποιεί αυθαίρετα και δραστικά το Π.Δ. Πλάκας το βασισμένο στην ενδελεχή και λεπτομερειακή μελέτη χρήσεων γης της ομάδας Ζήβα.


Τέτοιου είδους μείζονες παρεμβάσεις απαιτούν συνδυασμό μελετών, μετρήσεις και υπολογισμούς, διαβούλευση, έγκριση από αρμόδια όργανα. Η Ηρώδου του Αττικού, κύρια οδός πρόσβασης στο Παγκράτι, κλειστή για μεγάλο διάστημα για λόγους «ασφάλειας» των ενοίκων του Μαξίμου, επιτέλους άνοιξε και τώρα ξανακλείνει για λόγους «περιβάλλοντος».


Ένας δρόμος με φαρδιά πεζοδρόμια με δέντρα, που είναι μια απόλαυση να περπατάς για να φτάσεις στο Ζάππειο, μετατρέπεται σε πεζόδρομο με μόνο αποτέλεσμα να επιβαρυνθεί ακόμα περισσότερο η διασταύρωση Ριζάρη-Βασιλέως Κωνσταντίνου και να αυξηθούν οι εκπομπές CO2.


Οι κάτωθι υπογράφοντες ζητάμε από τον Δήμο της Αθήνας, αφού αποτιμήσει τα αποτελέσματα των δοκιμών του και αφού διαβουλευθεί με όλους τους ενδιαφερόμενους, να αναθεωρήσει αναλόγως τις αποφάσεις του, οι οποίες μπορούν να οδηγήσουν σε ασφυξία τις περιμετρικά του κέντρου περιοχές της Πόλης, σε σημαντική αύξηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, σε δραματικές επιπτώσεις στην αγορά, σε αποχώρηση των μονίμων κατοίκων του κέντρου και σε μετατροπή του σε σκηνικό για τουρίστες και όχι σε ζωντανό / πολυλειτουργικό κέντρο πόλης. Ζητάμε επίσης ο Δήμος να αντιμετωπίσει τα πραγματικά προβλήματα του κέντρου και των περιμετρικών συνοικιών του, όπως παράνομο παρκάρισμα σε πεζοδρόμιακαι πεζοδρόμους, αποκατάσταση των εν πολλοίς σε άθλια κατάσταση πεζοδρομίων, έλεγχο της παράνομης κίνησης δίτροχων, αποτροπή της κατάληψης δημόσιου χώρου πολλαπλάσιου του προβλεπόμενου από τραπεζοκαθίσματα, έλεγχο της ηχορύπανσης, καθαριότητα,αποτροπή της αυξανομένης μικροεγκληματικότητας και της εμπορίας και χρήσης ναρκωτικών.

Αυτά και άλλα πιστεύουμε ότι, εφόσον αναληφθούν, θα κάνουν το Κέντρο της Αθήνας μας χώρο κατοικίας, πολλαπλών δραστηριοτήτων, αλλά και θελκτικό για περιπατητές. Και πάντως καλό είναι πρώτα να εφαρμοστούν οι νόμοι, διατάξεις και κανονισμοί και μετά να

συζητηθούν τυχόν παρεμβάσεις οι οποίες σήμερα προωθούνται εν πολλοίς ακριβώς γιατίαυτά δεν τηρούνται.



Υπογραφές:

1. Βαρνάβας Νίκος, οικονομολόγος

2. Βρεττάκου Γιώτα, αρχιτέκτων

3. Γρηγοριάδης Βασίλης, αρχιτέκτων πολεοδόμος

4. Ζουράρη Φωτεινή, δικηγόρος

5. Ιωσηφίδου Μαρίνα , Δρ. Κοινωνική Ανθρωπολόγος

6. Καβουνίδης Κώστας, επ. καθηγητής οικονομικών University of Warwick

7. Καβουνίδης Σπύρος, Δρ. πολιτικός μηχανικός – Εδαφομηχανικός

8. Καμχής Μάριος, αρχιτέκτων χωροτάκτης, πρώην στέλεχος της ΕΕ

9. Κίζης Γιάννης, Αρχιτέκτων, καθηγητής ΕΜΠ

10. Κλουτσινιώτη Καλιρρόη, γεωπόνος, πρώην στέλεχος ΟΡΣΑ

11. Κλουτσινιώτη Ράνια, αρχιτέκτων πολεοδόμος - χωροτάκτης

12. Κομνηνού Μαρία, ομότιμη Καθηγήτρια, Πολιτικής Επικοινωνίας και Κοινωνιολογίας , ΕΚΠΑ

13. Κομπόγιωργας Στέλιος, Πολιτικός Μηχανικός M.Sc,

14. Κωστίκας Μάκης, αρχιτέκτων

15. Λαζαρίδης Παντελής Γ.. Ομότιμος Καθηγητής Αρχιτεκτονικής, πρ. Πρύτανης του Παν/μίου Θεσσαλίας

16. Λούβη Ασπασία, Αρχαιολόγος, Δρ. βυζαντινής ιστορίας και τέχνης

17. Λυμπέρης Ευρυβιάδης, Τεχνικός Γεωλόγος M.Sc.

18. Μαδεμοχωρίτης Γιώργος, αρχιτέκτων μηχανικός

19. Μιχαλόπουλος Νίκος, αρχιτέκτων

20. Νικολακόπουλος Ηλίας, πολιτικός επιστήμων, ομότιμος καθηγητής ΕΚΠΑ

21. Ντουνιάς Γιώργος, Δρ. Πολιτικός Μηχανικός

22. Ντρίζος Γιάννης, έμπορος στο ιστορικό κέντρο

23. Οντόνι Αμεντέο, συγκοινωνιολόγος, ομότιμος καθηγητής ΜΙΤ

24. Οντόνι Ελένη, πολιτικός επιστήμων

25. Παπαζώη Ελισσάβετ, Πολιτικός Μηχανικός, π. Υπουργός Πολιτισμού, π. Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ,

26. Πεζούλας Δημήτρης, Οδοντίατρος

27. Πυργιώτης Γιάννης, αρχιτέκτων πολεοδόμος, π. Γενικός Γραμματέας Τουρισμού

28. Σκουνάκη Ιουλία, αρχαιολόγος

29. Σκουνάκης Μιχάλης, ιατρός λοιμωξιολόγος, τ. Διευθυντής ΕΣΥ

30. Σκούρα Βαρνάβα Τζέλλα, Ομότιμη καθηγήτρια εκπαιδευτικής ψυχολογίας, ΕΚΠΑ

31. Σολευ Μπόρι Μαρίνα, δρ. research fellow in health economics, Kings College, London

32. Στρατηγάκη Μαρία, αν. καθηγήτρια Πάντειο Πανεπιστήμιο, τ. αντιδήμαρχος Αθηναίων

33. Σωτηρόπουλος Λεωνίδας, Γεωλόγος M.Sc.

34. Τζάρας Μιχάλης, Αρχιτέκτων μηχανικός

35. Τριανταφυλλίδης Χρήστος, έμπορος στο ιστορικό κέντρο

36. Τριανταφύλλου Γιώργος, αρχιτέκτονας

37. Τσαλίκη Τζούλια, αρχιτέκτων, πρόεδρος ΣΑΔΑΣ – Τμ. Αττική

38. Φαναράς Κωνσταντίνος, μελετητής συγκοινωνιακών έργων

39. Φαράκλας Νικόλας, αρχαιολόγος, ομότιμος καθηγητής Πανεπιστημίου Κρήτη

40. Φραντζή Μαρία, Αρχιτέκτονας μηχ. - Πολεοδόμος