Αλέξης Τσίπρας

Σίμος Ανδρονίδης 09 Απρ 2023

Σε δηλώσεις του από την Κόρινθο κατά τη διάρκεια προεκλογικής περιοδείας του, ο επικεφαλής του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς-Προοδευτική Συμμαχία (ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ) Αλέξης Τσίπρα, τόνισε χαρακτηριστικά πως «η πιο ισχυρή ψήφος διαμαρτυρίας, η πιο ισχυρή αντισυστημική ψήφος είναι αυτή που θα πλήξει το σύστημα που μας κυβερνά εδώ και 4 χρόνια. Το καθεστώς Μητσοτάκη.

Η ψήφος που θα πονέσει και τα συμφέροντα και αυτούς που μας κυβερνούν είναι η ψήφος που θα οδηγήσει στην ήττα της ΝΔ. Και αυτή είναι η ψήφος στον ΣΥΡΙΖΑ».[1]

Σε αυτό το πλαίσιο, δύναται να αναφέρουμε πως το ως άνω απόσπασμα αποτελεί το γλωσσικό εκείνο σημείο που συμπυκνώνει πολιτικά-συμβολικά, το ό,τι προηγήθηκε, σε ένα λεπτό σημείο όπου ο ίδιος επενδύει στην αποκαλούμενη και ψήφο διαμαρτυρίας με ένα διπλό πρόσημο.

 Η ανάλυση του Falter εδώ μπορεί να μας βοηθήσει αισθητά. Και δεν έχουμε κάποιο λόγο να αρνηθούμε εκ των προτέρων μάλιστα κάτι τέτοιο.

 Έτσι λοιπόν, ο Αλέξης Τσίπρας, στην ανοιχτή του ομιλία, απευθύνεται και προς όλους εκείνους (και όχι μόνο στους παρευρισκόμενους Κορίνθιους), που σκέφτονται να «χρησιμοποιούν την ψήφο τους ώστε να «εκφράσουν κάτι», ήτοι την έντονη διαμαρτυρία τους προς την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και προσωπικά προς τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη για ό,τι ‘έπραξαν’ (‘υπεράσπιση συμφερόντων,’ έκφραση που συνιστά κοινό μοτίβο σε μία τέτοιου τύπου διαμαρτυρία που βρίσκεται ακόμη σε στάδιο μορφοποίησης), και ό,τι αντίστοιχα ή αντίθετα, ‘δεν έπραξαν’ (‘που είναι το επιτελικό κράτος; Το κράτος των αρίστων;’).

 Και, κατά δεύτερον, στρέφεται προς όλους όσοι σκέφτονται να καταστήσουν την διαμαρτυρία τους μείζον εκλογικό ‘εργαλείο’ προκειμένου να «πετύχουν κάτι».[2]

 Δηλαδή, την ‘τιμωρία’ της Νέας Δημοκρατίας και συνακόλουθα, την απομάκρυνση της από την κυβέρνηση, παρά το ότι κάποιοι εξ αυτών μπορεί να μην έχουν σκεφτεί το τι μπορεί να προκύψει μετεκλογικά.

Σε αυτή την περίπτωση, στην ομιλία Τσίπρα διακρίνονται η «συστηματική προσφυγή σε δημαγωγικά κλισέ συνωμοτικής έμπνευσης»[3] (‘τα συμφέροντα και τα funds’ που νέμονται τον πλούτο της χώρας και λειτουργούν εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος’), η (λαϊκιστική) σκιαγράφηση του προφίλ του «απλού ανθρώπου»[4] για τον ‘οποίο δεν ακούσετε πολλά και όμως, βρίσκεται εκεί έξω’, οι διαταξικές αναφορές που ακολουθούν αυτές στον ‘απλό άνθρωπος’ που πλέον αποκτά και ιδιότητα εκτός από το να είναι μονοσήμαντα, στη Συριζαϊκή ιδιόλεκτο ‘απλός που δεν ζητά τίποτε άλλα το δίκιο του.’

Επίσης, διακρίνεται η επαναληπτική χρήση της γλωσσικής έκφρασης ‘ως εδώ,’ που μεταφράζεται σε απώλεια οποιασδήποτε στοιχείου υπομονής και πολιτικής ανοχής προς την κυβέρνηση,  σε δήλωση οριστικής ανατροπής που ‘θα έρθει εάν βάλετε πλάτη,’ με μία έκφραση θεολογικής πίστης στον βολονταρισμό του ‘όλα επιτρέπονται’ εν καιρώ προεκλογικής εκστρατείας.

Ακόμη και να φωνάξουμε ‘ως εδώ’ με τις παράλληλες ενσαρκώσεις του ‘καθεστώτος Μητσοτάκη’ που είναι η «απαξίωση», η «εκμετάλλευση», η εξαπάτηση» και η «αδικία».[5] Όλα αυτά και ίσως ακόμη περισσότερα, είναι το ‘καθεστώς Μητσοτάκη’, και υπερ-τονίζονται με τρόπο ώστε να φανεί η κρισιμότητα των επικείμενων βουλευτικών εκλογών. Ένα γλωσσικό και νοηματικό ισοδύναμο του Τσιπρικού ‘ως εδώ’ είναι το ή ‘τώρα ή ποτέ.’ ‘Η τελειώνουμε το καθεστώς ή μένει ως έχει.’ Άρα, δεν έχουμε μία απλή επανάληψη του δυνητικά βίαιου συνθήματος ‘ή τους τελειώνουμε ή μας τελειώνουν’.

Στρεφόμενοι στην πολύ καλή και διεισδυτική ανάλυση του Ολλανδού πολιτικού επιστήμονα Ian Buruma, για τον Πιμ Φόρτουιν, άλλοτε αρχηγό της ‘Λίστας Φόρτουιν’ στην Ολλανδία, θα υπογραμμίσουμε πως πλέον ο Αλέξης Τσίπρας δεν είναι σε θέση, με βάση την κυβερνητική εμπειρία του ΣΥΡΙΖΑ, να επενδύει στην «περιθωριακότητα του»,[6] στο ότι είναι ένας outsider της πολιτικής σκηνής, αξιοποιώντας κάτι τέτοιο ως στρατηγικό πλεονέκτημα.

Αυτό όμως δεν τον εμποδίζει από το να εκφωνεί στενά καταγγελτικές ομιλίες, από τις οποίες είναι εμφανής η απουσία σύνθετων πολιτικών θέσεων, ιδεών και προγραμματικών προτάσεων.

 Ένα χαρακτηριστικό που ξεχωρίζει, είναι η αναγκαιότητα για την κατασκευή ενός ‘αντιπάλου’ που θα δεχθεί εξ αρχής όλα τα πυρά, ως εάν να μην υπάρχει αύριο. Και το περιεχόμενο της ομιλίας στην Κόρινθο, ο παραγόμενος λαϊκισμός, θύμιζαν κεντρική προεκλογική συγκέντρωση και όχι μία αρχική που μάλιστα έλαβε χώρα σε μία επαρχιακή πόλη που δεν θεωρείται κρίσιμη για την έκβαση των εκλογών.

 

[1] Βλέπε σχετικά, ‘Τσίπρας: Η πιο ισχυρή αντισυστημική ψήφος είναι η ψήφος στον ΣΥΡΙΖΑ που θα πλήξει το καθεστώς Μητσοτάκη,’ Ενημερωτική-Ειδησεογραφική ιστοσελίδα ‘iefimerida,’ 05/04/2023, Τσίπρας: Η πιο ισχυρή αντισυστημική ψήφος είναι η ψήφος στον ΣΥΡΙΖΑ που θα πλήξει το καθεστώς Μητσοτάκη - iefimerida.gr Το σχετικό δημοσίευμα της ενημερωτικής ιστοσελίδας ‘iefimerida,’ προσφέρει στον μελετητή του φαινομένου του λαϊκισμού και του εθνικο-λαϊκισμού, στον ερευνητή που ομνύει στην ανάλυση λόγου και δη πολιτικού λόγου που βρίθει μεταφορών όπως αυτός του Αλέξη Τσίπρα, ένα πλεονέκτημα. Και ποιο είναι αυτό το πλεονέκτημα; Είναι το ό,τι παραθέτει το μεγαλύτερο μέρος των δηλώσεων του ενώπιον των παρευρισκόμενων που είχαν συγκεντρωθεί σε κεντρικό σημείο της Κορίνθου. Σαφώς, το να χρησιμοποιήσουμε τον γλωσσικό όρο ‘δηλώσεις’ δεν απέχει και πολύ από την πραγματικότητα, καθότι ανταποκρίνεται και στον τύπο του δημοσιεύματος της συγκεκριμένης ενημερωτικής ιστοσελίδας, η οποία παραθέτει μεγάλα ή αλλιώς ολόκληρα αποσπάσματα δηλώσεων. Όμως, επιθυμώντας να εμβαθύνουμε την ανάλυση μας, θα επιχειρήσουμε να ‘συρράψουμε’ όλες αυτές τις δηλώσεις του αρχηγού της αξιωματικής αντιπολίτευσης, με τρόπο ώστε οι δηλώσεις, αθροιζόμενες όλες μαζί, να παραγάγουν το είδος εκείνο της ομιλίας που θα χαρακτηρίσουμε ως ‘πολιτική ομιλία΄. Γιατί, κατά βάθος, περί προεκλογικής-πολιτικής ομιλίας επρόκειτο, εκεί όπου ο ηγέτης που δεν είναι τίποτε λιγότερο από ‘υποψήφιος πρωθυπουργός’ και ο ‘άνθρωπος στον οποίο ελπίζουν πολλοί,’ ανεβαίνει σε ένα υψωματάκι για να ξεχωρίζει από τους παρευρισκόμενους (χωρίς αυτή την υψομετρική διαφορά που μετασχηματίζεται συμβολικά σε πολιτική διαφορά, καθίσταται δύσκολο να διατυπώσει ο ‘ηγέτης’ μία σειρά από ‘διδακτισμούς’ και όχι ‘μακαρισμούς’/ Εάν βρίσκεται στο ίδιο ύψος με το πλήθος, αυτομάτως χάνει μεγάλο μέρος της συμβολικής-πολιτικής αξίας που απολαμβάνει ως ‘πολιτικός ηγέτης’ και οιονεί πρωθυπουργήσιμος, χάνει το στοιχείο της ‘διαφοράς’, μετατρεπόμενος σε συν-ομιλητή που δέχεται ευχές για καλή τύχη στις εκλογές, στερούμενος της δυνατότητας του να ‘δείξει τον ορθό δρόμο’), και εκφωνεί μία ανοιχτή ομιλία περιτριγυρισμένος από αυτούς που ‘διψούν να ακούσουν.’ Δίχως κομματικές σκηνοθεσίες και διαμεσολαβήσεις, που εδώ κρίνονται ως «άχρηστες, περιοριστικές, καταστρεπτικές», για να παραπέμψουμε στον Ανδρέα Πανταζόπουλο (η φιγούρα του λαϊκιστή ηγέτη έχει ήδη δημιουργηθεί), δίχως την παρουσία πολλών κομματικών στελεχών δίπλα στον αρχηγό, δίχως την ύπαρξη μονοπλάνων που αποσυντονίζουν, με τον Αλέξη Τσίπρα να μπορεί να αναφωνήσει εσωτερικά: ‘Να γιατί μου αρέσουν οι εκλογές και οι προεκλογικές εκστρατείες. Γιατί με φέρνουν σε επαφή με τον λαό μου.’ Άρα πάμε σε μία λαϊκιστική αφήγηση τύπου ‘εγώ και ο λαός μου.’ Μάλιστα, ελλείψει της ύπαρξης Συριζαϊκών συμβόλων στον ανοιχτό δημόσιο χώρο, ο ενδιαφερόμενος μελετητής και αναγνώστης πρέπει να μελετήσει τις προτάσεις που διατυπώνει ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, προκειμένου να διαπιστώσει το πως το αρχικό ή αλλιώς, το πρωταρχικό ‘Εγώ’ μετατρέπεται, πάντα εντός του λόγου, του κειμένου, σε ανοιχτό Συριζαϊκό ‘Εμείς.’ Ανοιχτό διότι συμπεριλαμβάνει και τους παρευρισκόμενους. Βλέπε σχετικά, Πανταζόπουλος, Ανδρέας., ‘Ο ελληνικός εθνικο-λαϊκισμός: Η περίπτωση του ΠΑΣΟΚ,’ Διδακτορική Διατριβή, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, 2002, σελ. 17, Διαθέσιμη στο: Διατριβή: Ο ελληνικός εθνικο - λαϊκισμός: η περίπτωση του ΠΑΣΟΚ - Κωδικός: 25372 (ekt.gr)

[2]  Βλέπε σχετικά, Falter, J.W., ‘Wer Wahlt Rechts? Die Wahler und Anhanger Rechtsextremistischer parteien im Vereinten Deutschland, Μόναχο, Beck’ sche Reihe, 1994. Ο Αλέξης Τσίπρας μέσω της ανοιχτής ομιλίας του στην Κόρινθο κάτι τη διάρκεια της οποίας υπονοεί το ‘είστε τυχεροί που με ακούτε,’ απευθύνεται σε όλους όσοι ανεξαρτήτως ηλικίας (δεν χρειάζεται να περιορίσουμε το εύρος της απεύθυνσης αναφερόμενοι σε άτομα νεότερων ηλικιών/ Δεν γνωρίζουμε πόσο δόκιμο θεωρητικά θα ήσαν κάτι τέτοιο), και μορφωτικού υπόβαθρου, σπεύδουν να ‘επιχρωματίσουν’ πολιτικοϊδεολογικά την διαμαρτυρία τους, δίχως όμως (ας το προσέξουμε αυτό το σημείο, και θα φανεί το γιατί παρακάτω), να καθιστούν τον ΣΥΡΙΖΑ μία από τις πρώτες τους επιλογές (η αποχή έχει περισσότερες πιθανότητες να επιλεγεί από ότι ο ΣΥΡΙΖΑ),  προκειμένου αυτή και να εκφρασθεί, και να δηλωθεί ρητά ως κάτι παραπάνω από statement, και να ‘πονέσει ασύστολα’. Ένας έμπειρος πολιτικός αρχηγός που έχει συμμετάσχει και μάλιστα από θέση πρωταγωνιστή σε πολλές προεκλογικές εκστρατείες και σε εκλογικές αναμετρήσεις μείζονος σημασίας, ένας λαϊκιστής ηγέτης που ηγείται ενός εθνικο-λαϊκιστικού σχηματισμού και επικαλείται τον ‘λαό’ πριν και ακόμη περισσότερο κατά τη διάρκεια μίας προεκλογικής εκστρατείας, έχει επίγνωση της αναντιστοιχίας που συγκροτείται, ιδίως μετά το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, και των δυσκολιών που προκύπτουν για κόμματα που έχουν ασκήσει κυβερνητική εξουσία πολύ πρόσφατα όπως ο ΣΥΡΙΖΑ. Έχει επίγνωση του γεγονότος πως αν και η πολιτική-εκλογική ‘πίτα’ προς διανομή και κατανομή είναι μικρή σε αυτές τις εκλογές (δεν υπάρχει ένα ΠΑΣΟΚ του οποίου η πολύ μεγάλη πτώση στις βουλευτικές εκλογές της 6ης Μαϊου του 2012, τροφοδότησε την άνοδο πολιτικών κομμάτων και συνέβαλλε στο ‘χτίσιμο’ πολιτικών καριερών), οι πολιτικοί ‘διεκδικητές’ της διαμαρτυρίας, του ‘ρεύματος’ της οργής, είναι πολλοί και το κυριότερο, έχουν πρόσωπο και λέγονται Κουτσούμπας, Βελόπουλος, Βαρουφάκης, Τζήμερος, Λατινοπούλου, Μπόγδανος, Κασιδιάρης. Μόνο το κόμμα της εξω-κοινοβουλευτικής Αριστεράς ‘Αντικαπιταλιστική Αριστερή Συνεργασία για την Ανατροπή’ (ΑΝΤΑΡΣΥΑ) δεν έχει ένα συγκεκριμένο ηγετικό πρόσωπο, κάτι που έχει διαδραματίσει ρόλο διαχρονικά, στο να μην αποκτήσει κοινοβουλευτική εκπροσώπηση παρά το γεγονός πως διαθέτει κοινωνική-πολιτική ορατότητα, ευρισκόμενη σε καλύτερη θέση από την αντίστοιχη θέση που βρισκόταν η νεο-ναζιστική Χρυσή Αυγή προ του 2010. Από την στιγμή όπου προκύπτει μία τέτοια επίγνωση, ο Αλέξης Τσίπρας ‘πρέπει’ να ξεκαθαρίσει από νωρίς τις προθέσεις τους, αυτο-προσδιοριζόμενος ως ‘διεκδικητής’ που στρέφει το κόμμα προς αυτή την κατεύθυνση. Άλλωστε, το πεδίο του αντι-συστημισμού δεν είναι άγνωστο σε μέλη και στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ. Ένας διεκδικητής μπορεί να λαϊκίσει υπερβολικά.

[3] Βλέπε σχετικά, Πανταζόπουλος, Ανδρέας., ‘Ο ελληνικός εθνικο-λαϊκισμός: Η περίπτωση του ΠΑΣΟΚ….ό.π., σελ. 46. Ο αρχηγός του ΣΥΡΙΖΑ δεν αποκλίνει από εκείνο τον άτυπο κανόνα που έχει διαμορφωθεί την περίοδο της ύστερης Μεταπολίτευσης, ακόμη και παλαιότερα βέβαια, και θέλει τους πολιτικούς αρχηγούς, εν καιρώ προεκλογικής εκστρατείας, να αποφεύγουν να εμπλέκουν την οικογένεια τους σε αυτή (σύζυγος και παιδιά), τη εξαιρέσει ίσως της τελευταίας προεκλογικής ομιλίας στην Αθήνα, εκεί όπου τουλάχιστον η σύζυγος είναι πιθανό να ανέβει στο βήμα μόνο για να χαιρετήσει. Οι πιθανότητες να ανέβει στο βήμα αυξάνονται, σε περίπτωση εκλογικής νίκης, τότε που τα συγχαρητήρια προς τον σύζυγο-νικητή εκφράζονται μέσω ενός φιλιού στο στόμα.

[4] Βλέπε σχετικά, ‘Τσίπρας: Η πιο ισχυρή αντισυστημική ψήφος είναι η ψήφος στον ΣΥΡΙΖΑ που θα πλήξει το καθεστώς Μητσοτάκη…ό.π. Αρχικά, μπορεί να ειπωθεί πως επιλέγεται ο όρος ‘συμφέροντα’ και όχι ο όρος ΄ελίτ’ που χρησιμοποιείται και από κοινωνικούς-πολιτικούς επιστήμονες, με διακύβευμα εδώ το καταστεί περισσότερο αντιληπτή και να φανεί εναργέστερα η διάκριση μεταξύ ιδιωτικών συμφερόντων (η ‘φιγούρα του μισητού επιχειρηματία που κατακλέβει με τη βοήθεια κυβερνητικών στελεχών’), και δημόσιου συμφέροντος το οποίο θα έρθει στα πράγματα για να το ‘υπερασπιστεί η κυβέρνηση Τσίπρα και ΣΥΡΙΖΑ,’ αποκαθαίροντας το από όλους όσοι το ‘απομυζούν’ και το ‘βιάζουν,’ αναβαθμίζοντας το και αναγάγοντας το στο ύψος που ‘δεν μπόρεσε ποτέ να φτάσει η κυβέρνηση Μητσοτάκη: Στο ύψος της ‘μοναδικότητας του.’ Τα κλισέ περί Αριστερού ηθικού πλεονεκτήματος επιστρέφουν έμμεσα και διανθίζονται με εθνικο-λαϊκιστικές αναφορές στον «απλό άνθρωπο» του ‘μόχθου’ και της ‘γειτονιάς,’ της σχολής και του δρόμου (η κλήση γίνεται στον ‘απλό,’ άλλως πως στον ‘καθημερινό άνθρωπο’ που τίθεται στον αντίποδα όχι του σύνθετου, αλλά του ατόμου που διάγει πολυτελή βίο και έχει ‘περίεργα γούστα’), της βιομηχανίας και του καταστήματος, που την περίοδο της διακυβέρνησης Μητσοτάκη, είναι διαρκώς ‘απών,’ σκιά, φάντασμα γιατί έχει υποσκελισθεί από τους ‘λίγους’ (‘πολλοί εναντίον λίγων’), ισχυρούς. Άρα λοιπόν, η κλήση προς τους ‘πολλούς ανθρώπους του λαού’ (δεν μιλάμε για έναν ‘Νίκο Ξανθόπουλου, αλλά για ‘πολλούς’), εμπεριέχει εντός της την κλήση προς τα στελέχη και τους υποψήφιους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ: ‘Βγείτε έξω, αφήστε τα τηλεοπτικά στούντιο και ακούστε τον απλό άνθρωπο.’ Ή πιο συγκινησιακά για να συλλάβουμε καλύτερα το κλίμα, εκεί όπου η φωνή του Αλέξη Τσίπρα χαμηλώνει, γίνεται βαθιά και αποκτά χροιά παράπονου που μένει αναπάντητο, ‘βγείτε έξω και σκύψτε στο αυτί του απλού ανθρώπου.’ Η παραδοσιακή, απλοϊκή και εσφαλμένη καχυποψία για κάποιες εταιρείες δημοσκοπήσεων και τα αποτελέσματα τους, συνδέεται με την εκφορά ενός αντι-τηλεοπτικού λόγου, λόγου που καθίσταται ‘απολύτως απαραίτητος’ για τον σημερινό ΣΥΡΙΖΑ και τα στελέχη τους, ακριβώς διότι αποτελεί ένα από τα λίγα γλωσσικά σημεία που τους υπενθυμίζει το αντι-συστημικό τους παρελθόν.

[5] Βλέπε σχετικά, ‘Τσίπρας: Η πιο ισχυρή αντισυστημική ψήφος είναι η ψήφος στον ΣΥΡΙΖΑ που θα πλήξει το καθεστώς Μητσοτάκη…ό.π. Ο τόνος ανεβαίνει κατά τη διάρκεια αυτών των δηλώσεων, και καθίσταται αρκούντως θυμωμένος, ώστε ο τέτοιος να φτάσει και στον τελευταίο του ακροατηρίου που βρίσκεται πολύ πίσω και περιμένει να ακούσει αυτό που λαχταρά: Μία λέξη ‘καταδίκης του καταραμένου.’ Ως προς αυτό, η εσφαλμένη έκφραση ‘καθεστώς Μητσοτάκη’ είναι το ‘μαγικό δώρο’ που προσφέρει ο ‘αρχηγός’ στους ‘πιστούς’ για να τους ευχαριστήσει, ανανεώνοντας με όρκους αμοιβαίας πίστης, το ραντεβού για κάποια άλλη φάση της προεκλογικής εκστρατείας. Και επειδή ο ‘αρχηγός’ μπορεί να είναι και γαλαντόμος, ακόμη και αν δεν έρθει αυτοπροσώπως, μπορεί να στείλει κάποιο άλλο στέλεχος στη θέση του. Γενικότερα ομιλώντας, θα επισημάνουμε πως σε ανοιχτού τύπου ομιλίες όπως αυτή, οι πολιτικοί αρχηγοί (το έχουμε εντοπίσει και σε αντίστοιχες ομιλίες του πρωθυπουργού), αισθάνονται περισσότερο άνετα, κάτι που διαφαίνεται και στις κινήσεις τους και στον λόγο (και όχι στον τόνο της φωνής που ανεβοκατεβαίνει και σε μία κλειστή κομματική συγκέντρωση),  ο οποίος είναι περισσότερο ‘ελεύθερος’ και λιγότερο κομματικός.

[6] Βλέπε σχετικά, Buruma, Ian., ‘Die Grenzen der toleranz. Der Mord  an Theo van Gogh,’ Μόναχο, Carl Hanser, 2007. Στην προεκλογική περίοδο προ των εκλογών του Ιουλίου του 2019, δεν έκανε χρήση της πολιτικής «περιθωριακότητας», όντας επηρεασμένος από το ό,τι βρίσκονταν στη θέση του πρωθυπουργού και το κόμμα του στην κυβέρνηση. Οι συνθήκες όμως αλλάζουν, και πρέπει να περιμένουμε την εξέλιξη της προεκλογικής εκστρατείας για να δούμε εάν στραφεί σε αυτό το μοντέλο. Ο πρωθυπουργός καθίσταται εκείνη η αρχετυπική σχεδόν φιγούρα στην οποία ο κάθε ένας ‘διεκδικητής’ της διαμαρτυρίας, εκλαμβάνει με βάση τις συγκροτούμενες  και ακραίες μυθο-πολιτικές αφηγήσεις που κυκλοφορούν και στο διαδίκτυο: Για κάποιον μπορεί να είναι ο ‘Κούλης’, για άλλον ο ‘Κου-λη,’ (το ‘κουλό,’ το ‘ζαβό’ δηλαδή), για κάποιον άλλον, ο ‘γιος του αποστάτη που δεν μπορεί να αλλάξει,’ για έναν τρίτο, ο ‘επικεφαλής της μονοπρόσωπης Μητσοτάκης Α.Ε,΄ για έναν τέταρτο, ο ‘άνθρωπος χωρίς όνομα και μόνο με ιδιότητα’: ‘Μητσοτάκης.’  Ο πρωθυπουργός θα στοχοποιηθεί πολύ περισσότερο από την Νέα Δημοκρατία εν όψει των εκλογών.