Αυτή τη φορά αρχίζω το σημείωμά μου με μερικές απλές ερωτήσεις που εκφράζουν σκόρπιες αγωνίες ενός ανθρώπου της αγοράς, που αυτοπροσδιορίζεται ως κεντροαριστερός.
.
1. Πώς θα επιταχυνθούν οι εισροές από το ΕΣΠΑ με τις συγκεκριμένες αγκυλώσεις της ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ;
.
2. Με ποιό τρόπο θα επιχειρηθεί η ουσιαστική απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων;
.
3. Πώς μπορούν να γίνουν περίπου 150.000 προσλήψεις (πρόγραμμα ΣΥΡΙΖΑ), όταν ο παρασιτισμός του Δημοσίου διέλυσε τον εργασιακό ιστό των ήδη υπηρετούντων;
.
4. Στις 400.000 ανέργους στον ιδιωτικό τομέα, με το 25% περίπου να αφορά ανθρώπους ικανοτήτων επιπέδου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ποιες προοπτικές τωρινές μπορούν να δοθούν και πώς;
.
5. Ποιος πολίτης αυτής της χώρας ρωτήθηκε αν και πόσο συμφωνεί με την επανακρατικοποίηση φορέων όπως ο ΟΤΕ;
.
6. Ποιες εναλλακτικές προτάσεις κομίζονται για τον εξορθολογισμό του Δημοσίου, μέσω συνενώσεων συναφών οργανισμών, π.χ. Σχολικά Κτίρια, Δημόσια Νοσοκομεία, Δικαστικά Οικήματα;
.
Και πολλά άλλα θα μπορούσαν να γραφτούν, παρεμφερώς. Απαντήσεις με αρχή, μέση και τέλος δεν δίδονται από κανέναν και κυρίως από τον ΣΥΡΙΖΑ.
.
Στηριζόμενοι στην παραπάνω ενδεικτική και καθόλου περιοριστική καταγραφή, ελάτε να ιχνηλατήσουμε τα ιδεολογήματα που μας περιβάλλουν.
.
Ο ΑΝΤΑΜ ΣΜΙΘ στον «ΠΛΟΥΤΟ ΤΩΝ ΕΘΝΩΝ» γράφει και ορίζει σε κάθε ευκαιρία τα εξής:
.
α) Μέτρο της οικονομίας και της συνακόλουθης προόδου της είναι η εργασία (κι εδώ συμφωνεί πλήρως και ο ΜΑΡΞ, τόσο στο ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΜΑΝΙΦΕΣΤΟ, όσο και στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ).
.
β) Το πώς οι συντεχνίες των όμορων πόλεων (κυρίως χειρονάκτων επιτηδευματιών) λειτουργούσαν ουσιαστικά σαν κλειστές λέσχες και εμπόδιζαν κυριολεκτικά τις δοσοληψίες μεταξύ τους, με προφανή αποτελέσματα στην άνοδο των τιμών.
.
Βλέπετε πόσο παλιά και πόσο δισεπίλυτα είναι τα ουσιακά πολλών σημερινών διακυβευμάτων;
.
Σε αυτά τα πλαίσια – και βγάζοντας παράμερα κοινωνικά ζητήματα, στα οποία λίγο ως πολύ συμφωνούμε στη βάση του Διαφωτισμού κια της Διακήρυξης των Δικαιωμάτων του ανθρώπου – πώς ορίζουμε το ριζοσπαστικό κέντρο και την ανανεωμένη φόρμα της Σοσιαλδημοκρατίας;
.
Προφανώς όχι με ξεπερασμένα, παλαιάς κοπής περί Κράτους – πατέρα, περί γενικώς και αορίστως νεοφιλελεύθερων απαντήσεων αποκρατισμού και ιδιώτευσης.
.
Κάποτε, ο Γκέρεμεν της Αλληλεγγύης έδωσε έναν έξοχο ορισμό του λαϊκισμού, λέγοντας ότι είναι: «Η άτακτη υποχώρηση του σαφούς και οριστικού, εμπρός στην αχαλίνωτη υπεραπλοϊκότητα».
.
Χρειάζεται λοιπόν το σαφές, το μετρώμενο, το συγκροτημένο, ώστε λίγο – λίγο να εξανθρωπίζουμε τον καπιταλισμό.
.
Προφανώς είναι ζήτημα πολλών γενεών και όχι μιας, της σημερινής. Η διαλεκτική μας συγκρότηση επιβάλλει να το προσπαθήσουμε, χωρίς παλιομοδίτικα ταμπού δήθεν ευτυχίας.
.
Ας επανορίσουμε την Κεντροαριστερά, με μία ριζοσπαστική φιλελεύθερη και άρα Διαφωτιστική οπτική, ας τη συναρμολογήσουμε και ας την παρουσιάσουμε στο κοινό. Εντός της Ευρώπης, σε όλες τις εκδοχές της, εννοείται.
.
Άλλωστε, ο κριτικός λόγος χωρίς αντιστάθμισμα, γυρίζει στο κενό. Ο γενικευμένος σκεπτικισμός και ο συστηματικός χλευασμός, έχουν απλώς επίφαση σοφίας. Εκτρέπουν το πνεύμα του Διαφωτισμού, δημιουργώντας ένα γερό εμπόδιο στη δράση του.
.
.
*Ο Νίκος Γκιώνης είναι Πολιτικός μηχανικός
.