Αγωνίες ενός φιλελεύθερου κεντροαριστερού

Νίκος Γκιώνης 17 Μαϊ 2012

Αυτή τη φορά αρχίζω το σημείωμά μου με μερικές απλές ερωτήσεις που εκφράζουν σκόρπιες αγωνίες ενός ανθρώπου της αγοράς, που αυτοπροσδιορίζεται ως κεντροαριστερός.

.

1.  Πώς θα επιταχυνθούν οι εισροές από το ΕΣΠΑ με τις  συγκεκριμένες αγκυλώσεις της ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ;

.

2.  Με ποιό τρόπο θα επιχειρηθεί η ουσιαστική απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων;

.

3.  Πώς μπορούν να γίνουν περίπου 150.000 προσλήψεις (πρόγραμμα ΣΥΡΙΖΑ), όταν ο παρασιτισμός του Δημοσίου διέλυσε τον εργασιακό ιστό των ήδη υπηρετούντων;

.

4.  Στις 400.000 ανέργους στον ιδιωτικό τομέα, με το 25% περίπου να αφορά ανθρώπους ικανοτήτων επιπέδου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ποιες προοπτικές τωρινές μπορούν να δοθούν και πώς;

.

5.  Ποιος πολίτης αυτής της χώρας ρωτήθηκε αν και πόσο συμφωνεί με την επανακρατικοποίηση φορέων όπως ο ΟΤΕ;

.

6.  Ποιες εναλλακτικές προτάσεις κομίζονται για τον εξορθολογισμό του Δημοσίου, μέσω συνενώσεων συναφών οργανισμών, π.χ. Σχολικά Κτίρια, Δημόσια Νοσοκομεία, Δικαστικά Οικήματα;

.

Και πολλά άλλα θα μπορούσαν να γραφτούν, παρεμφερώς. Απαντήσεις με αρχή, μέση και τέλος δεν δίδονται από κανέναν και κυρίως από τον ΣΥΡΙΖΑ.

.

Στηριζόμενοι στην παραπάνω ενδεικτική και καθόλου περιοριστική καταγραφή, ελάτε να ιχνηλατήσουμε τα ιδεολογήματα που μας περιβάλλουν.

.

Ο ΑΝΤΑΜ ΣΜΙΘ στον «ΠΛΟΥΤΟ ΤΩΝ ΕΘΝΩΝ» γράφει και ορίζει σε κάθε ευκαιρία τα εξής:

.

α)   Μέτρο της οικονομίας και της συνακόλουθης προόδου της είναι η εργασία (κι εδώ συμφωνεί πλήρως και ο ΜΑΡΞ, τόσο στο ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΜΑΝΙΦΕΣΤΟ, όσο και στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ).

.

β)   Το πώς οι συντεχνίες των όμορων πόλεων (κυρίως χειρονάκτων επιτηδευματιών) λειτουργούσαν ουσιαστικά σαν κλειστές λέσχες και εμπόδιζαν κυριολεκτικά τις δοσοληψίες μεταξύ τους, με προφανή αποτελέσματα στην άνοδο των τιμών.

.

Βλέπετε πόσο παλιά και πόσο δισεπίλυτα είναι τα ουσιακά πολλών σημερινών διακυβευμάτων;

.

Σε αυτά τα πλαίσια – και βγάζοντας παράμερα κοινωνικά ζητήματα, στα οποία λίγο ως πολύ συμφωνούμε στη βάση του Διαφωτισμού κια της Διακήρυξης των Δικαιωμάτων του ανθρώπου – πώς ορίζουμε το ριζοσπαστικό κέντρο και την ανανεωμένη φόρμα της Σοσιαλδημοκρατίας;

.

Προφανώς όχι με ξεπερασμένα, παλαιάς κοπής περί Κράτους – πατέρα, περί γενικώς και αορίστως νεοφιλελεύθερων απαντήσεων αποκρατισμού και ιδιώτευσης.

.

Κάποτε, ο Γκέρεμεν της Αλληλεγγύης έδωσε έναν έξοχο ορισμό του λαϊκισμού, λέγοντας ότι είναι: «Η άτακτη υποχώρηση του σαφούς και οριστικού, εμπρός στην αχαλίνωτη υπεραπλοϊκότητα».

.

Χρειάζεται λοιπόν το σαφές, το μετρώμενο, το συγκροτημένο, ώστε λίγο – λίγο να εξανθρωπίζουμε τον καπιταλισμό.

.

Προφανώς είναι ζήτημα πολλών γενεών και όχι μιας, της σημερινής. Η διαλεκτική μας συγκρότηση επιβάλλει να το προσπαθήσουμε, χωρίς παλιομοδίτικα ταμπού δήθεν ευτυχίας.

.

Ας επανορίσουμε την Κεντροαριστερά, με μία ριζοσπαστική φιλελεύθερη και άρα Διαφωτιστική οπτική, ας τη συναρμολογήσουμε και ας την παρουσιάσουμε στο κοινό. Εντός της Ευρώπης, σε όλες τις εκδοχές της, εννοείται.

.

Άλλωστε, ο κριτικός λόγος χωρίς αντιστάθμισμα, γυρίζει στο κενό. Ο γενικευμένος σκεπτικισμός και ο συστηματικός χλευασμός, έχουν απλώς επίφαση σοφίας. Εκτρέπουν το πνεύμα του Διαφωτισμού, δημιουργώντας ένα γερό εμπόδιο στη δράση του.

.

 

.

*Ο Νίκος Γκιώνης είναι  Πολιτικός μηχανικός

.