Όταν ένας άνθρωπος μπορεί να σηκωθεί με ένα μαχαίρι ή ένα όπλο και να εξοντώσει όσους είναι πιο αδύναμοι απ’ αυτόν, δεν θα υπάρξει ποτέ δικαιοσύνη, δεν μπορεί να ανθίσει κανένα όνειρο.
Το 1883 του Τέιλορ Σέρινταν είναι ένα γουέστερν δράμα που αποτελεί την ιστορία της καταγωγής της οικογένειας Ντάτον, η κληρονομιά της οποίας αποτελεί το θεμέλιο του Γέλοουστοουν. Η σειρά είναι ταυτόχρονα ένα prequel και μια επική εξερεύνηση του συνοριακού παρελθόντος της Αμερικής, εξιστορώντας το επικίνδυνο ταξίδι που αναλαμβάνουν οι πρόγονοι του Τζον Ντάτον καθώς περιηγούνται σε ένα εχθρικό και αδυσώπητο τοπίο. Με το μείγμα ιστορικής αυθεντικότητας, ενδιαφέρουσας κινηματογράφησης και ανθρώπινης αφήγησης, το 1883 αποτελεί ένα αξιόλογο πόνημα στο είδος του γουέστερν, αναβαθμίζοντας τη γνωστή ιστορία της επέκτασης προς τα δυτικά με τον σκληρό ρεαλισμό και το συναισθηματικό βάθος του.
Η υπόθεση του 1883 είναι παραπλανητικά απλή: η μεταεμφυλιακή γενιά της οικογένειας Ντάτον, με επικεφαλής τον Τζέιμς Ντάτον (Τιμ ΜακΓκροου) και τη σύζυγό του Mάργκαρετ (Φέιθ Χιλ), εγκαταλείπει το Τενεσί σε αναζήτηση μιας καλύτερης ζωής. Βρίσκονται στο Φορντ Γουόρθ του Τέξας, όπου εντάσσονται σε ένα καραβάνι με άμαξες με προορισμό το Όρεγκον, με επικεφαλής τον σκληροτράχηλο και κουρασμένο από τον κόσμο Σέι Μπρέναν (Σαμ Έλιοτ). Δίπλα τους βρίσκεται ο Τόμας (ΛαΜονίκα Γκάρετ), το δεξί χέρι του Σέι και πρώην στρατιώτης του Μπάφαλο, ο οποίος προσφέρει μια φιλήσυχη παρουσία μέσα στο χάος. Το ταξίδι σύντομα αποδεικνύεται ύπουλο, καθώς η ομάδα αντιμετωπίζει ασθένειες, δύσκολες καιρικές συνθήκες, ανομία και την πανταχού παρούσα απειλή επίθεσης τόσο από τη φύση όσο και από εχθρικές δυνάμεις.
Στο επίκεντρο του 1883 βρίσκεται η προοπτική της Έλσα Ντάτον (Ιζαμπέλ Μέι), της ισχυρογνώμονα κόρης του Τζέιμς και της Mάργκαρετ, η αφήγηση της οποίας προσδίδει στη σειρά μια λυρική και αγωνιώδη έκφανση. Η Έλσα είναι μάρτυρας και ταυτόχρονα συμμετέχει στην ωμή πραγματικότητα της ζωής των συνόρων, προσφέροντας μια ιστορία ενηλικίωσης συνυφασμένη με την ευρύτερη αφήγηση του ταξιδιού των Ντάτον. Μέσα από τα μάτια της, βιώνουμε το θαύμα και τη φρίκη της Αμερικανικής Δύσης, από τις ανοιχτές πεδιάδες που κόβουν την ανάσα μέχρι την αδυσώπητη βία που ορίζει την επιβίωση. Το τόξο της Έλσας, η μεταμόρφωσή της από ένα ρομαντικό κορίτσι, σε μια σκληρή επιζήσασα γυναίκα, απεικονίζει το συναισθηματικό και σωματικό τίμημα της μετανάστευσης τον 19ο αιώνα.
Η κινηματογραφική προσέγγιση του Τέιλορ Σέρινταν στο 1883 αποτελεί καθοριστικό χαρακτηριστικό της αφήγησής του. Η σειρά αγκαλιάζει τη μεγαλοπρέπεια των κλασικών γουέστερν, με εκτεταμένα, πανοραμικά και σαρωτικά πλάνα ατελείωτων τοπίων που αποτυπώνουν τόσο την ομορφιά όσο και την απειλή της αδάμαστης και άγριας φύσης. Η κινηματογράφηση, λούζει τη σειρά σε χρυσές αποχρώσεις και σκονισμένες παλέτες, προκαλώντας την αίσθηση μιας χαμένης εποχής. Η χρήση του φυσικού φωτισμού ενισχύει την αυθεντικότητα του σκηνικού, βυθίζοντας μας σε ένα περιβάλλον που μοιάζει τόσο απροκάλυπτα ωμό όσο και οι αγώνες των χαρακτήρων του.
Ωστόσο, το 1883 αποκλίνει από τα παραδοσιακά γουέστερν ως προς τη δέσμευσή του στον ρεαλισμό. Σε αντίθεση με τις ρομαντικές απεικονίσεις της ζωής των συνόρων που συναντάμε σε παλαιότερες ταινίες του Χόλιγουντ, η σειρά δεν αποφεύγει τις βάναυσες κακουχίες που αντιμετωπίζουν οι πρωτοπόροι. Ο θάνατος είναι πανταχού παρών, είτε από ασθένειες, είτε από εξάντληση, είτε από βία. Το σενάριο του Σέρινταν αρνείται να προσφέρει συναισθηματισμούς ή εύκολες νίκες, κάθε στιγμή προόδου είναι σκληρά κερδισμένη και διανθισμένη με απώλειες. Αυτή η αμείλικτη προσέγγιση τοποθετεί το 1883 στη σειρά των αναθεωρητικών γουέστερν, όπως το «Unforgiven» ή το «Deadwood», όπου ο μύθος της αμερικανικής Δύσης καταρρίπτεται υπέρ μιας πιο ειλικρινούς αναμέτρησης με την ιστορία.
Οι ερμηνείες στο 1883 είναι ένας άλλος ακρογωνιαίος λίθος της επίδρασής του. Ο Σαμ Έλιοτ, βετεράνος του είδους, δίνει μια από τις πιο ήσυχες ερμηνείες του ως Σέι Μπρέναν, έναν άνδρα στοιχειωμένο από προσωπική τραγωδία, αλλά αποφασισμένο να οδηγήσει τους προστατευόμενους του σε ασφαλείς τόπους. Ο Τιμ ΜακΓκροου και η Φέιθ Χιλ, περισσότερο γνωστοί για τη μουσική τους καριέρα, προσδίδουν βάθος στον Τζέιμς και τη Μάργκαρετ, απεικονίζοντάς τους όχι ως ανέγγιχτα δυτικά αρχέτυπα αλλά ως βαθιά ελαττωματικά, αγαπημένα και απελπισμένα άτομα. Η Ίζαμπελ Μέι είναι η αποκάλυψη της σειράς, καθώς η ερμηνεία της προσδίδει στην Έλσα τόσο το ανοιχτό μάτι του θαύματος της νιότης όσο και τη σκληρή ανθεκτικότητα που σφυρηλατείται από τις κακουχίες.
Τελικά, το 1883 είναι ένας συλλογισμός για την επιβίωση, τη θυσία και το κόστος του αμερικανικού ονείρου. Με τη θεμελίωση των χαρακτήρων της στην ιστορική πραγματικότητα και την απεικόνιση των συνόρων τόσο ως ευκαιρία όσο και ως νεκροταφείο, η σειρά προσφέρει μια κινηματογραφική εμπειρία που τιμά το είδος της. Με την κινηματογραφική οπτική, τη συναισθηματικά ηχηρή αφήγηση και την αμείλικτη ένταση, το 1883 εδραιώνεται ως ένα δυνατό γουέστερν, προσφέροντας ένα συγκλονιστικά πιο ενδιαφέρον προοίμιο από αυτό του Yellowston. Το 1883 επιμένει ότι όταν βγουν τα πιστόλια θα πρέπει οπωσδήποτε να είναι κανείς οπλισμένος και όχι απαραίτητα νόμιμος.